- Min panna är en Norah Parca 3000 från 1987. (Kombipanna med oljedel under vv tanken och ved-del bredvid)
- Jag kör en ECOTEC A3 brännare som sitter i ved delen.
- Huset (i Eskilstuna) har källare 65m2, två våningar med en boyta på 125m2. vinden är tilläggsisolerad med lösull.
Byggåret för huset är 1930 men den har tilläggsisolerats (ganska tunnt enligt min uppfattning) kring 1990.
Vi är två vuxna och två barn 3 och 5 år. Barnen duschar oftast (=badar inte så ofta). De vuxna duschar enbart.
- Pelletsförbrukningen ligger på 7ton/år inkl. all värme och all varmvatten.
Finns det någon av er som kan bedöma vilken verkningsgrad vi har i vår panna? Eller åtminstone säga t.ex. att "Det blir ALDRIG" sämre än xx% eller liknande?
Syftet är att få reda på det "faktiska" behovet för huset för dimensionering av annat uppvärmningssätt.
Tack på förhand!
Vad har man för verkningsgrad egentligen?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vet du Co2 halten o rökgastempen så går det räkna ut verkningsgraden, Ett annat sätt är att köra elpatron några dagar o kolla hur mycket mer el det går mot då du kör pellets o sedan kolla hur mycket pellet det går under några dagar..
Då värme krävs måste ute tempen va samma o försöka leva normalt under tiden, Lättare kolla med bara vv men då har du o andra sidan sämsta verkningsgraden med korta driftstider o långa stillestånd..
Då värme krävs måste ute tempen va samma o försöka leva normalt under tiden, Lättare kolla med bara vv men då har du o andra sidan sämsta verkningsgraden med korta driftstider o långa stillestånd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Här kan man beräkna verkningsgrad.
http://pellets.milliways.st/verkningsgrad.php
http://pellets.milliways.st/verkningsgrad.php
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star