Värmeproblem med Termomatic + spiskasett

Skriv svar
pekkapikk
Stor entusiast!

Värmeproblem med Termomatic + spiskasett

Inlägg av pekkapikk »

Hallå! Nu är det dags för eldningssäsong igen :cry: synd, då det varit trevligt med pelletsåtgången i sommar!

Har en liten fundering som jag undrade om det ev skulle funka. Det är så att jag har en innegivare placerad på nedervåningen i huset ( den sitter på det enda stället den kan sitta, så det är inte aktuellt att flytta den )
och när vi eldar i våran kasett, så blir det lite för kallt på övervåningen, jag har alla element på full fräs ( enligt rek )

funderingen är, skulle det kanske vara en idé att skruva ner elementen något på nedervåningen, när vi eldar i kasetten??

mvh/pekkapikk
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Man kan ju alltid testa..

Min erfarenhet av CBJ och stödeldning av braskamin är att givaren ska sitta där värmebehovet är som allra störst.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur du än ställer termostaterna på radiatorerna nere kommer det bli kallt uppe då ni eldar så att termomaticen stänger pga övertemp..
Enda möjligheten är om ny har termostaterna så dom begränsar o sedan ställer upp tempen till termomaticen men då försvinner ju vitsen med termomaticen iof..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar