Värmesystem!

Skriv svar
Fredrik1976
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 21:01

Värmesystem!

Inlägg av Fredrik1976 »

Jag är i farten att köpa nytt värmesystem! jag vill kunna fjärrstryra pannan via nätet vad finns det för allternativ? vad är bäst? vad ska jag välja. jag var inne på att köpa luft vattenpump, pellets eller luft\vatten vad är bättre? någon som vet? bor på 250kvm har badkar och 2 ungar vad krävs!.
tacksam för svar!
timmerhus i västerbotten/täfteå 250 kvm
Aritherm biomatic 20+ Brännare: bioquem 20
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Innan du börjar väja vilket märke på panna eller värmesystem är det några saker som är bra att klara ut:
- vilken typ av ventilation har huset? Och vilken typ av värmesystem behöver/kräver då ditt hus? Är det en fördel att elda och ha en varm skorsten som gör t.ex. att ett hus med självdrag mår bra av. Dvs. då är inte en VP särkilt lämplig.
- vilken sorts vatten har du? Jag har mycket hårt vatten och har därför valt att producera tappvarmvattnet i en förrådsbreddare. Eller kan du använda värmeväxlare eller kamflänsslinga. Det ger dig större valfrihet vid val av "panna". Eller så väljer du att tillverka tappvarmvattnet i en ackumulatortank?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Skriv svar