Hallå där, Premiärsotat nya ecoflexen. Gick ganska bra men kraftig sintring i brännkoppen fick karva, hacka med en gammal avbruten morakniv . Väntade 3 timmar innan jag började men det var ändå lite glöd i koppen. Jag hade en rökgastemp på ca 110 grader innan sotning och 160 grader efter predis tvärt om. Men det beror på att det samlas aska vid rökgasspjället och täpper till där. Tog väl ca 1,5 timmar att sota allt utom skorsten. Svart sot i pannan men vit aska i asklådan. Brännaren är injusterad, men jag tror att det är varmhållningen som gör att det sotar. Få se om det blir bättre när den får gå lite mer.
Mvh Vatsug
Första sotningen med nya Ecoflexen.
-
- Energiprofet!
Första sotningen med nya Ecoflexen.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag brukar hälla ut göden i asklådan för vidare transport till en gammal metallsoptunna där det får svalna. Det kan vara bra med en större skruvmejsel för att få bort sinter åxå. Den kan tåla lite slag från en mindre hammare om det skulle behövas.
Jag hade åxå en hel del sot nu över sommaren men det brukar det inte bli under vintern. Så jag tror ditt antagande stämmer.
Jag hade åxå en hel del sot nu över sommaren men det brukar det inte bli under vintern. Så jag tror ditt antagande stämmer.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Verkar som om EasyFlex - EcoFlex är på väg att bli den nya folkpannan.
Intressant vore att veta vilken takhöjd som krävs för att bekvämt sota pannan utan krångla med pannviskor som har böjliga skaft.
Många källare är tyvärr byggda med låg takhöjd.
Intressant vore att veta vilken takhöjd som krävs för att bekvämt sota pannan utan krångla med pannviskor som har böjliga skaft.
Många källare är tyvärr byggda med låg takhöjd.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Prima virke
Köpte en tubviska från Clas O som funkar fint i min gamla Beda (ca 160 cm hög). Easyflex är 136 hög, tuberna är kanske nåt liknande ( ca 35 cm) så det bör gå som en dans, takhöjd 215 cm!
CTC 172 -81 med tvenne A 3or som jag vårdar ömt. Enplan ca 90 kvm med hel källare långt ut i obygden på en sagolikt vacker plats!
-
- Energiprofet!
Jag kör med en viska (55mm) från sotarverktyg i Sandviken , med böjligt skaft. Den går som smör i dom runda tuberna, och rent blir det också. Provade inte ens den runda som följde med pannan, den var väl ca 100mm i diameter, dvs alldeles för grov!
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.