Min matning är USEL! Hur bra går er matning från förrådet?

Skriv svar
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det er inte många som forstår transportprocessen i en skruv och i Norge tror man att denna teknologi är mogen och hur lätt som helst.
Ni har förstått det!

Det tar normalt mellan 2 dager och 2 veckor för skruven fylls med spån.
I dom flesta fall vil "smällen" fiksa till spåntransporten men i andra fall vil den stora motorn dra spiralen i sönder. Det er detta man kaller "normalt".
Inte är det så det ska fungera.

Jag har jobbat 5 år fulltid med forskning på detta och vet hur det skall fungera!
Rolf i Matene a.s (Producent av vertikale skruvar för pellets)
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Rol-bi skrev:Det er inte många som forstår transportprocessen i en skruv och i Norge tror man att denna teknologi är mogen och hur lätt som helst.
Ni har förstått det!
Vad jag inte riktigt förstår är varför det är så svårt att transportera just pellets. Flexskruvar har under lång tid använts för att transportera annat som smular, exempelvis hästfoder och spannmål.

I och för sig är kanske träpellets skörare och har en mer ogynsam form, men i längden borde även annat man transporterar ge samma problem..?
Senast redigerad av ABSO den sön 26 nov, 2006 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Flexskruvar har under lång tid använts för att transportera annat som smular, exempelvis hästfoder och spannmål.
Det som skiljer anlägg till bostäder från lantbruk er ofte fyllningsgrad i skruven, antal intag, storlek på pellets, storlek på skruv och lutning på skruv. Det är billigt att köra en enda skruv från silo til panna men jag tror inte du hittar et sådant anlägg inom lantbruk. C.E.M.A (Conveyor Equipment Manufacturers Association) anbefaler max 15 grader lutning!!! Vid högre lutning hoppar pellets tilbaks i skruven. Ger okontrollerad dosering, ökat friktion/effektbehov och krossar pellets.

Mitt mellanförråd som du ser här har 2 skruvor (En feeder under silo). En 3. och horisontell skruv användes tex från mellanförråd til panna och har ungefär 30% fyllning. Detta koster mer än 1 stk flexskruv med böjer men ger bättre teknisk og driftsmessig lösning.

ABSO, Om du kan mate med ekst. skruv från din silo in i mitt mellanförråd som sen tar detta vidare til panna, kanske du var interesserad att vara första kund i Sverige?

Rolf i Matene a.s (Producent av skruv til pellets)
Specialitet: Vertikal skruv (patent pending)
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Rol-bi skrev:C.E.M.A (Conveyor Equipment Manufacturers Association) anbefaler max 15 grader lutning!
Ah, intressant.
Rol-bi skrev:
ABSO, Om du kan mate med ekst. skruv från din silo in i mitt mellanförråd som sen tar detta vidare til panna, kanske du var interesserad att vara första kund i Sverige?
Det hade varit spännande att prova ditt system. Men du vill ju ha så bra betalt för det. :wink:

Och just nu liggar bollen hos Thermia.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Men du vill ju ha så bra betalt för det.
Då avventar vi möjlig Thermialösning. Men som "första" svenska kund ska du få en skaplig pris.
Om du skickat mig en e-post på rol-bi@hotmail.com var du säjer att du håller konfidensielt dom upplysninger du får av mej kring vertikal skruv, ska jag förklara hur "pumpen" fungerar.

Rolf
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Rol-bi skrev: Om du skickat mig en e-post på rol-bi@hotmail.com var du säjer att du håller konfidensielt dom upplysninger du får av mej kring vertikal skruv, ska jag förklara hur "pumpen" fungerar.

Rolf
Har du inte patenterat din lösning?

Hejhej

Thomas
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

thomasx skrev:
Rol-bi skrev: Om du skickat mig en e-post på rol-bi@hotmail.com var du säjer att du håller konfidensielt dom upplysninger du får av mej kring vertikal skruv, ska jag förklara hur "pumpen" fungerar.

Rolf
Har du inte patenterat din lösning?

Hejhej

Thomas
Jo visst, det står ju lite längre upp.

Hejhej

Thomas
saabstefan
Stor entusiast!

smällar i röret. Eller inte!

Inlägg av saabstefan »

Har 8m rör från MAFA. Det avslutas med en 45graders böj uppåt. Dragande drift.
När jag startade upp min anläggning för två veckor sedan så köpte jag några säckar Vestmarka (brun, hård pellets alltså) av en granne. Det kom en hel del smällar och knäppningar från röret. Främst från vinkeln.

Men så idag kom min första bulkleverans (Laxå, 4,5ton á 2300:-). Och vips blev röret knäpptyst. Inte en smäll, duns eller något. Bara fin ljus pellets. Och en hel del sågspån..

Se där vilken skillnad det kan vara.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Bara fin ljus pellets. Och en hel del sågspån..
Saabstefan:
Är det skilnad på förbränningen när det blir mer sagspån i din NH-brännare? Jag tänker på förbrukning, aska, slagg etc.

Jag tänker att med Vestmarka pellets så gick skruen med många knäppningar direkt efter start men efter et tag gick den lite bättre. Stämmer detta?
saabstefan
Stor entusiast!

Vet inte...

Inlägg av saabstefan »

Rol-bi,

har bara haft pannan igång i drygt två veckor. Och eftersom jag hade "fel" sorts pellets hemma när installatören var här och drog igång pannan, så gjorde han bara en grov inställning. Han kommer tillbaka inom några veckor och gör en finare injustering.
Därför har jag ingen aning om hur förbränningen var med "Vestmarka-pellets" eller nu med "Laxå-sågspånet". Då det ryker en del ur skorstenen när det eldas så tror jag iaf att det inte är optimalt.

Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Fredde skrev:Hej ABSO,
Hur funkar det nu och har du några tips och tricks att delge? Jag har också flexskruv ca 5 meter lång, 3 meter i förrådet med 3 öppningar sen en 90 graders böj och ytterligare en dryg meter till pannan. Lyfter väl pelletsen ca 1 meter. Skruven är 6 månader gamal men har tills nu haft en tunna över ett av inmatningshålen och matat med småsäckar. Nu för några veckor sedan fylde jag mitt förråd med dryga 3 ton pellets. Körde igång min bulkförrådslösning i helgen och det funkade ca 4 timmar sen hade brännaren stoppat pga pelletsbrist. :(

Så nu står jag där med 3 ton pellets i förrådet och en skruv som inte matar. Gissar att den gått av någonstans vid böjen. Antar att den ända lösningen för mig är att låna/köpa en kortare skruv som jag stoppar till den tunna jag använde förr. Sen får jag väl skotta ut 3 ton pellets till tunnan. Kul det här med pellets. :evil:.
[/quote]

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev detta inlägg och så här blev det.

Fick besök av installatören och vi kunde inte hitta något fel på skruven. Den såg hel ut men ingen pellets matades fram. Installatören konstaterade dock att de plaströr jag hade fått från Thermia (jag har Thermias fleximatningssystem) var felaktiga. De grå plaströren som jag hade var för tunna (1,5mm) och skulle bytas ut till svarta rör med grövre godstjocklek. Men eftersom vi kunde konstatera att skruven gick så gjorde vi helt enkelt ett nytt inmatningshål direkt utanför pelletsförrådsväggen. Byggde in detta hål i en låda och sågade upp ett hål i pelletsväggen så fick pelletsen rinna ut. Efter det har jag skottat pellets mot pelletsväggen och det har faktiskt funkat bra. Men nu då jag minskat pellets i förrådet så har originalöppningarna i pelletsskruven börjat fungera en efter en. Igår kväll kom den bortersta inmatningsöppningen igång. Vad kan detta bero på? Verkar som det blivit ett lock ovanför min inmatningar. Jag har plyfaskivor som lutar ca 45 grader mot skruven. Skruven var helt tom då jag fyllde förrådet I somras.

PS! Ser nu också då skruven fungerar att man måste luta skivorna mera eller så plocka bort dem helt. För inte kanar mina pelletsar ner mot skruven utan det blir bara kratrar runt inmatningshålen.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde kolla denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6043
Du skulle kunna bygga ett sånt matningssystem från ditt förråd..

För dej har säkert pelletsen hängt sej så det bildats ett valv.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

André skrev:Fredde kolla denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6043
Du skulle kunna bygga ett sånt matningssystem från ditt förråd..

För dej har säkert pelletsen hängt sej så det bildats ett valv.. :wink:
Klart man alltid kan byta men känns surt att något man köpt för 8 månader sedan inte ska duga.

Tror du att det spelar någon roll att pelletsröret var helt tomt då jag fyllde förråder? Vågar man fylla igen eller bildas det valv på nytt??
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
P-sson
Fröträd

Inlägg av P-sson »

Hej,ny på tråde ,(ja stavar illa).Har 47m 60mm flxskru i 90mm tunvägig polytenslang, böjer ca 110 gr ,öpning 55x90mm. Funkar bra i -gr kan hänga sig vid +gr .
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:
Tror du att det spelar någon roll att pelletsröret var helt tomt då jag fyllde förråder? Vågar man fylla igen eller bildas det valv på nytt??
Ja helt klart har de inverkan, För dej gick de väl inte så länge innan de slutade komma pellets??

Tycks ha läst nån stans att man bör ha pellets högar över öppningarna vid påfyllning, Jag har då alltid haft de...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar