Bygg helt självtömmande bulkförråd

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Bygg helt självtömmande bulkförråd

Inlägg av André »

Pratade med Jon på http://www.rotageagri.se/ (mycket trevlig o hjälpsam)

Gör ett förråd med V-botten, I detta förråd köper man deras förstärkta kärnskruv som kostar 1425:- + moms för en 4 meters.. Denna skruv fästes med en lagring längst in i förrådet o i andra gaveln gör man ett hål på 30x30 cm där lagring o motor sitter, Motorn kostar 3900:- + moms..
Över denna botten skruv (utan ytter rör) gör man ett ett tak /\ med spalt längst med sidorna i hela förrådet så man får som en U-skruv..
Om förrådet är längre än 4 meter måste man ha en lagring på mitten oxå..
Utanför förrådet vid motorn måste man göra en grop i golvet t.ex om det är ett källargolv (betong) bilar man ett hål som man kan ta en plasthink o skära av, Den lägger man i gropen med samma lutning som externskruven till brännaren ska ha sen gjuter man fast den..
Utanför förrådet vid motorn gör man en tät låda (över tömningsgropen) med öppningsbart lock så går det att använda som tillfälligt förråd vid ev försenad leverans av pellets.. Om förrådet är längre än 4 meter måste man ha en lagring på mitten

Externskruven drivs som vanligt av brännaren o förrådsskruven drivs via ett eget system med en nivåvakt i gropen..

Går även få en bottenskruv mid stigning åt två hål så den matar mot mitten på förrådet med en skruvgrop där istället..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Jag kommer att följa Andrés tips och följa upp detta som ett alternativ till Mafa´s UB kon.
Framförallt så gillar jag att det är en kärnskruv i förrådet.

Istället för ett vinklat tak ovan skruven har jag funderat på att låta dom lutande bottnarna på 50° fortsätta mot varandra och bara lämna en smal spalt ovan skruven för att minska trycket men ändå vara helt självtömmande.
Då måste skruven vara nedsänkt så att bottnarna hamnar helt ovanför skruven. Ena sidan på botten skulle man kunna göra med en justerbar plåt så att spalten gick att ändra, men då måste det gå att justera även med pellets i förrådet.
Då kunde man börja med en riktigt smal spalt för att få en smidig drift med lite tryck på skruven.
Bara lite ideer, någon annan som har andra :idea: :idea:
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
aryan
Stor entusiast!

Inlägg av aryan »

Hej,

Jag ha inte provat det själv men skulle man inte kunna göra nått sånt här?

Bild

Då skull spalten vara mindre när pelletstrycket är som högst och man får i lite mera i samma utrymme på köpet.

/Aryan
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja igentligen är det väl inte så viktigt att taket vinklat, Går lika bra med ett platt tak men då ligger det kvar pellets där..
Taket ska bara se till så inte det är fullt tryck direkt på skruven utan pelletsen ska bara rinna fram på var sida om taket..
Kärnskruven fästs med lagringar på var sida på förrådet o ligger bara i vinkel i botten på förrådet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Inte för att jag vill stjälpa idé sprutandet här på forumet men jag tror att förråd med "rörliga" väggar och bottendelar ser bra ut på papperet. Men att man kommer att få problem med att det "kilar" in fin material och pellets mellan de rörliga delarna som sedan kommer att störa och fördärva den fina lösningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har lekt med tanken själv men jag kom fram till att dessa glidande väggar osv är ett problem precis av den anledning som Roli anger.

Jag kom också fram till att det är den enda lösning, alltså måste man hitta en vägg som kan röra sig men inte glider mot en annan. Jag kom till lösningen á la Pellistore: luftkudde.

Tänk dig att du gör ett förråd och lägger lufttät duk som följer sidan ner och bottnen fram till skruven, detta gör man på båda sidorna. Duken behöver inte att gå ända upp heller. Man ser till att låta den ha möjlighet att kunna blåsas upp via rör i förrådsväggen och man skaffar en liten luftpump (kompressortuta pump?). För varje utmatning från förrådet låter man kompressorn köra, trycket ska begränsas av en övertrycksenhet, är förrådet fullt i pellets räcker trycket inte till att lyfta något men sinar pelletsen kan kuddarna lyfta dom in mot skruven. För varje stopp av utmatning ska luften släppas ut, evt. pumpas ut för att tillåta de ynka rester pellets att falla in mot mitten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Gör ett förråd med V-botten, I detta förråd köper man deras förstärkta kärnskruv som kostar 1425:- + moms för en 4 meters.. Denna skruv fästes med en lagring längst in i förrådet o i andra gaveln gör man ett hål på 30x30 cm där lagring o motor sitter, Motorn kostar 3900:- + moms..
Vad är det för kapacitet på denna? Varvtal på motorn?..
Såg att den kunde leverera upp till 5Kg i SEKUNDEN.... :shock:
Någon form av nedväxling antar jag är på sin plats...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
aryan
Stor entusiast!

Inlägg av aryan »

Icecap skrev:Jag har lekt med tanken själv men jag kom fram till att dessa glidande väggar osv är ett problem precis av den anledning som Roli anger.

Jag kom också fram till att det är den enda lösning, alltså måste man hitta en vägg som kan röra sig men inte glider mot en annan. Jag kom till lösningen á la Pellistore: luftkudde.

Tänk dig att du gör ett förråd och lägger lufttät duk som följer sidan ner och bottnen fram till skruven, detta gör man på båda sidorna. Duken behöver inte att gå ända upp heller. Man ser till att låta den ha möjlighet att kunna blåsas upp via rör i förrådsväggen och man skaffar en liten luftpump (kompressortuta pump?). För varje utmatning från förrådet låter man kompressorn köra, trycket ska begränsas av en övertrycksenhet, är förrådet fullt i pellets räcker trycket inte till att lyfta något men sinar pelletsen kan kuddarna lyfta dom in mot skruven. För varje stopp av utmatning ska luften släppas ut, evt. pumpas ut för att tillåta de ynka rester pellets att falla in mot mitten.
Ja det är ochså en kul ide. Kanske lite jobbigt att göra lufykuddar i rätt form bara, de ill ju helst bli runda.

Men problemet med tättning mellan väggen och den rörliga V-botten kansk kan lösas med gummi "skrap" profiler som går längs väggen.

Bild

Sen får man väl städa under de röriga delar ibland ockå.

En annan möjlighet vore annars at man skulle använda duk för att täta, då kan det tom vara en lite större glipa mellan den rörliga delen och väggen.

/Aryan
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Lager skrev:
Vad är det för kapacitet på denna? Varvtal på motorn?..
Såg att den kunde leverera upp till 5Kg i SEKUNDEN.... :shock:
Någon form av nedväxling antar jag är på sin plats...
Blev lite osäker men har på att det va 18 varv/min som den var nerväxlad till, Som ja förstod de så kunde man välja..
Skruven till brännaren ficka man då välja utväxling efter vilken brännare man hade..

5 kg i sekunden är då man kör spannmål.. :wink:
Iof så behöver den bara gå 1 sek/gång då för att mata fram till externskruven om man har så hög kapacitet.. :lol:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

aryan skrev:
En annan möjlighet vore annars at man skulle använda duk för att täta, då kan det tom vara en lite större glipa mellan den rörliga delen och väggen.

/Aryan
Ja det borde ju inte vara några problem att ha rörliga sidor som man har en kapelduk/gummerad pressening som man fäster på den rörliga delen o en bit upp på förrådsväggen/vid taket i förrådet..

Det som händer bör ju bara bli att presseningen blir slapp då botten höjs.. :roll:

För det är ju bra om man kan bygga så man maximerar förrådets volym till minsta möjliga yta..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vem blir först med att prova ??

Att prova i "skarpt läge" är nog enda chansen för att få veta om det fungerar i verkligheten också och inte bara på papperet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Mitt bulkförråd behöver inte ha rörliga väggar, då jag har 120m2 källare, så är inte utrymme ett problem.

Några saker vill jag uppnå med bulkförrådet.
1. Helt självtömmande.
2. Inte riskera att få driftstörningar med en kärnlös skruv.
3. Inte mala sönder pelletsarna mer än nödvändigt.
4. Helst inte behöva öppna och stänga luckor.
5. Rymma 8 Ton. (för att kunna förhandla ned priset, samt klara ett års förbrukning.)

Vid en förstärkt kärnskruv i botten, så skulle jag vilja ha så liten spalt( eller spalter) som möjligt, för att minska på trycket samt att inte mala sönder.
Om spalten skulle vara justerbar, så skulle det vara en internplåt som är inkapslad i förrådet, frågan är bara hur man justerar den utifrån ?

Har en fundering om man skulle kunna bygga en egen rotorsluss med ett rör med minst diam. 100mm för att inte röret ska få för mycket nedböjning på mitten.
På röret skulle man bulta v-järn 15x15 eller 20x20 som slussvingar. Inga gummiblad som ett spånnrotorsluss har, behövs ej för pellets.

Med en snäckväxel med mycket lågt utgående varvtal skulle man sedan takta runt rotorn via en mini plc.
Under denna sluss skulle man sedan helst få ha en bandtransportör med skovlar( önsketänkande), förmodligen någon typ av skruv.

Bara fler dumma ideer :idea:
6" dragregulator
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Har en fundering om man skulle kunna bygga en egen rotorsluss med ett rör med minst diam. 100mm för att inte röret ska få för mycket nedböjning på mitten.
På röret skulle man bulta v-järn 15x15 eller 20x20 som slussvingar. Inga gummiblad som ett spånnrotorsluss har, behövs ej för pellets.
Jag har faktiskt byggt en liknande rotorsluss, tänkte att den skulle mata/slussa in pellets i mitt hemmabygge till vacuum-system.
Jag svetsade helt enkelt ihop ett antal blad. Denna visade sig dock leverera MYCKET pellets så jag måste justera ned rotorbladen lite. Tycker att din tanke med v-järn är god. Jag tänkte ha flera slussar men jag misstänker att du tänkte ha en enda längs hela förrådet...cooolt.
Jag driver min med en vindrutetorkarmotor (kör på 5v...långsammare...mååånga ampeere blire).

Jag hade gärna använt gummiblad med tänkte att det var svårt att få till så jag vände på steken och satte gummit i hålet istället (hmm, detta kan feltolkas ;). På så sätt ser gummit till att inte klämma pellets mellan rotorn och förrådet. Tror att du kan behöva göra likadant så inte pelletsen ramlar "på sidan av rotorn" (annars behöver du en mycket stor radie på röret).
Hoppas ni förstår vad jag menar... kanske skulle ta ett foto...
BTW. har experimenterat lite med band oxo, svårt att få pålitligt....
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Ang. flyttbara väggar...
Vad sägs om att helt enkelt sätta en stång med vinshspel på vardera sidan och sedan en pressenning mellan dessa och mitten på förrådet som vinschas upp när det behövs, när förrådet sedan är tomt vevar man bara tillbaka och pessenningen kan ligga på botten igen. Om det hamnar "lite" under gör inget; alternativt gör man den som en säck neråt (bara halvvägs annars går den inte att vinscha upp).
En bräda moterad "på mitten/i hörnet" gör att pressenningen faller tillbaka.

Man måste säkert städa under presseningen vart 5'e år dock... 8)
Men pellistore känns enklare... :oops:
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Om Rotorsluss.

Man skulle kunna använda plattjärn 15x10mm som man försänker skruvarna i, då får man bara 10mm´s spalt i slussen så att man begränsar mängden pellets vid en 4m lång sluss. Det och en ruskigt nedväxlad snäckväxel borde vara en bra ide, eller....

För att kunna vara utan gummi, så hade jag tänkt valsa eller bocka i en kantvik för att få två sidor så att minst två slussvingar alltid befinner sig i spaltutrymmet. Lika på båda sidor.
Om denna sluss sedan fungerar i verkligheten, är en senare fråga.
Allt som byggs för första gången, kallar jag för prototyp.

Nu är jag mer inne på att bygga med en bottenskruv och ett vinklat tak, så som André förslår. Jag kommer att ringa rotage agri och fråga vad dom tror om hur smala spalter man kan ha.
6" dragregulator
Skriv svar