http://picasaweb.google.com/woddas/Grafer#
Förtillfället får denna duga, detta är gårdagens graf och berör bara tekniktanken. Topp TT är felbenämd då den ska byta plats om ett tag den sitter idag vid elpatronen ca en tredje del från topp.
Shot med questions jag ska äta middag.

Ok här kommer lite förklaringar på vad som händer i grafen.
Mörkblå linje är den givare som sitter vid elpatron detta område vaktas och hålls som lägst 47°C pga elpatronens tillslagsläge ligger starx därunder och högre temp behövs ej för att ge oss tillräckligt med vv. Som ni kan se så dyker denna kraftigt strax efter kl 20,00 (dottern tog en dusch på 21min). Att denna givare dyker beror på att den övre av vv slingorna går för fullt. Direkt när dushen är klar stagnerar tempen att falla.
Den röda(botten TT) och gröna(mitt emellan botten och elpatron) jobbar fortfarande med det varmvatten solen värmt under dagen. Strax före kl 22,00 tar värmen slut under elpatronens läge och den bivalenta shunten börjar ta från området ovanför elpatronen vilket gör att kallare vatten underifrån sänker givaren vid elpatronen. Kl 22,42 när denna givare 47° och en pump pumpar över varmtvatten i toppen på TT från slavarna och håller sedan denna temp konstant så att inte elpatronen slår till.
Det taggiga längst ner visar effekten solpanelerna har skickat in i tanken.
Kl 16,00 ser ni att värmen går igång och samtidigt börjar endast botten givaren att sjunka.När den så gott som nått sitt bottenläge börjar nästa (grön)att falla. Och hade inte dushen infunnit sig så hade den Mörkblå inte börjat falla förrän den gröna varit nästan tom på energi. Det intressanta ligger i att under dushen kan man se hur både botten och toppen sjunker samtidigt men olika mycket utan att mitten i princip rör sig (förutom nån grad upp och ner).