Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Shakespeare skrev:
lennart wiklund skrev:...Men att spara ca 35% på att optimera flödet som vedprofilen skrev,det tror jag inte ett dugg på.Detta vill då jag mena är omöjligt.
Nu hittar jag inte var han skrivit detta men det finns inte en chans att det kan stämma. Däremot kan man säkert få ut 35% mer energi ur en tank med bra skiktning innan det blir kallt i dushen men det kostar också 35% extra att återladda den. Kanske bara ett missförstånd? Man sparar lite energi pga mindre förluster från tanken eftersom man kan använda mindre tank.
mvh
Jag har aldrig skrivit eller påstått detta heller :?: 35 % :?: Detta påstående får nog andra skribenter stå för.. :roll:


Ved Profilen..
Vad skrev du om i denna tråd då?????????????
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Sen hur mycket du får ut beror ju på vilken returtemp du har, Roli har helt rätt även ang förlusterna med högre laddtemp...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Uppgifterna i denna tråd på mina flöden på radiator kretsen stämmer. Mitt hus förbrukar ungefär 3 till 4 kW i snitt.. Just nu förbrukar huset 2.0 kW med ett flöde på 640 L/ h temp diff 3 grader. Obs bara på radiator sidan. VV skall också läggas till. Denna mätare har jag inte skrivit så mycket om ännu.
Det är laddningsflödena som inte stämmer. Samt förlusterna genom laddomat och panna. Som inte går att beräkna innan mätaren är flyttad.

Ved Profilen..
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du hoppar ju bara runt, Ibland skriver du om laddningsflödena o i nästa stund om hur bra tanken håller med ditt låga radiator flöde..

Men att du bara har 3° skillnad mellan stigar/retur är ingen höjdare, Det har jag oxå utan strypning o med pumpen på 1:an..

Vore väl bättre med en diff på 10° då man ska få ur mesta möjliga energi ut acktankarna...

Ibland undrar jag om du verkligen vet vad du håller på med för du ger aldrig ett vettigt svar då nån ifrågasätter hur det kan bli si el så... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:Du hoppar ju bara runt, Ibland skriver du om laddningsflödena o i nästa stund om hur bra tanken håller med ditt låga radiator flöde..

Men att du bara har 3° skillnad mellan stigar/retur är ingen höjdare, Det har jag oxå utan strypning o med pumpen på 1:an..

Vore väl bättre med en diff på 10° då man ska få ur mesta möjliga energi ut acktankarna...

Ibland undrar jag om du verkligen vet vad du håller på med för du ger aldrig ett vettigt svar då nån ifrågasätter hur det kan bli si el så... :roll:
Hur skall jag kunna få en temp diff på 10 grader mellan framledning och retur på radiatorkretsen när jag nästan inte shuntar ut någon värme :?:

Varför är inte tempdiffen lika viktig vid laddning av en acktank som temp diffen har i ett radiatorsystemet mellan framledning och retur :?:
Dvs. 100 grader på laddnings vattnet och i gynsamma fall 23 grader i botten på tanken. Temp diffen måste ju även gälla här :?:

Ved Profilen.
Senast redigerad av Ved Profilen den mån 07 jan, 2008 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Hur skall jag kunna få en temp diff på 10 grader när jag nästan inte shuntar ut någon värme :?:

Ved Profilen.
Vad shuntar du ut för temp nu då??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Ved Profilen skrev:
André skrev:Du hoppar ju bara runt, Ibland skriver du om laddningsflödena o i nästa stund om hur bra tanken håller med ditt låga radiator flöde..

Men att du bara har 3° skillnad mellan stigar/retur är ingen höjdare, Det har jag oxå utan strypning o med pumpen på 1:an..

Vore väl bättre med en diff på 10° då man ska få ur mesta möjliga energi ut acktankarna...

Ibland undrar jag om du verkligen vet vad du håller på med för du ger aldrig ett vettigt svar då nån ifrågasätter hur det kan bli si el så... :roll:
Hur skall jag kunna få en temp diff på 10 grader mellan framledning och retur på radiatorkretsen när jag nästan inte shuntar ut någon värme :?:

Varför är inte tempdiffen lika viktig vid laddning av en acktank som temp diffen har i ett radiatorsystemet mellan framledning och retur :?:
Dvs. 100 grader på laddnings vattnet och i gynsamma fall 23 grader i botten på tanken. Temp diffen måste ju även gälla här :?:

Ved Profilen.



Hur skall jag kunna få en temp diff på 10 grader mellan framledning och retur på radiatorkretsen när jag nästan inte shuntar ut någon värme :?:

Nu börjar man ju att fundera.....
Vad värmer du huset med :P
Tempdiff på 3c är ju väldigt dåligt eller hur???
Själv ligger jag nu på en diff på ca 20c vid 13minus ute.Jag skickar ut 30c på radiatorerna nu,får tillbaka 10c på returen.Detta med cirkpump på 1 samt nerstrypt avstängning på returen.Då kan vi snacka om dina låga flöden :evil:
Börjar faktiskt jag med undra om du vet vad du håller på med vedprofilen!
Verkar väldigt "svävande" det du skriver....
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag värmet huset med ved !! Enda skillnaden kanske är att jag har 0 grader i utomhustemperatur. Min shunt är i det närmaste stängd vid dessa låga temperaturer. Hur skall jag då kunna få temp diff. :?:
Det hanlar om att justera sitt system. Jag lever väl på strålningsförluster som man kan se på min loggning :?:



Det är bra att vissa får upp ögonen för flöden. Detta skiljer som allt annat från fall till fall. Jag talar om mina flöden. Jag åter kommer med rätt info bara jag har flyttat en flödesmätare. Vissa system kan ha 10 graders diff, vissa inte.
Mitt värmesystem verkar vara unikt.

Ved Profilen,
Senast redigerad av Ved Profilen den mån 07 jan, 2008 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

lennart wiklund skrev: Själv ligger jag nu på en diff på ca 20c vid 13minus ute.Jag skickar ut 30c på radiatorerna nu,får tillbaka 10c på returen.
Att du har 10 grader på returen kan bara betyda att du har en rumstemperatur på under 10 grader eller att returen kyls av i en kall krupgrund eller kulvert :scratch:

Man kan ha högt flöde genom radiatorerna och ändå lågt genom tanken, det fixar shunten. Hög tempdiff ger ingen vinst i ett pellets-system. Med en värmepump däremot vill man helst ha mellan 5 och 7 grader om pumpen jobbar direkt mot radiatorerna och inte mot ack.

Vedprofilen, har du golvvärme?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:
lennart wiklund skrev: Själv ligger jag nu på en diff på ca 20c vid 13minus ute.Jag skickar ut 30c på radiatorerna nu,får tillbaka 10c på returen.
Att du har 10 grader på returen kan bara betyda att du har en rumstemperatur på under 10 grader eller att returen kyls av i en kall krupgrund eller kulvert :scratch:

Man kan ha högt flöde genom radiatorerna och ändå lågt genom tanken, det fixar shunten. Hög tempdiff ger ingen vinst i ett pellets-system. Med en värmepump däremot vill man helst ha mellan 5 och 7 grader om pumpen jobbar direkt mot radiatorerna och inte mot ack.

Vedprofilen, har du golvvärme?

mvh
Jag har bara golvvärme i ett dusch utrymme på övervåningen.

Resterande av huset har radiatorer. Flödet på radiatorkretsen skapar radiator pumpen inte shunten, hur shunten står i läget har ingen betydelse när det gäller flödet . Interna flödet på radiatorkretsen är nästan konstant. Tankflödet eller laddningsflödet till acktankae skapar däremot laddningspumpen. Det är två olika interna flöden . Beträffande tempdiffen på radiatorsidan kan variera beroende på var i huset ledningarna går samt även beroende på isolering e.l.d. som Shakespeare skrev.

Sedan ni som shunt automatik hur är den justerad :?: Det är också väldigt viktigt att se över. Det är inte så enkelt alla gånger och tro att allting skall fungera på en gång..


Ved Profilen..
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Ved Profilen skrev: Sedan ni som shunt automatik hur är den justerad :?: Det är också väldigt viktigt att se över. Det är inte så enkelt alla gånger och tro att allting skall fungera på en gång..


Ved Profilen..
Hur menar du att man skall justera in automatshunten. Min håller då tempen alldeles lagom här ??
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Byggsmén skrev:
Ved Profilen skrev: Sedan ni som shunt automatik hur är den justerad :?: Det är också väldigt viktigt att se över. Det är inte så enkelt alla gånger och tro att allting skall fungera på en gång..


Ved Profilen..
Hur menar du att man skall justera in automatshunten. Min håller då tempen alldeles lagom här ??
Det jag menar är att det finns så många som tror att shunt kurvorna är rätt injusterade och bra bara för att man har 20 grader inomhus hela tiden.
Man kanske kör ut 47 grader från shunten från pannan eller från acktankarna ut på husets radiatorsystem när man igentligen bara behöver 35. Alltså har man redan här en för hög framledningstemperatur.

Då kör man ut för hög radiatortemp så att termostaterna får styra värmen till huset i stället för att köra ut en lägre temperaturer från pannan eller tankarna till radiatorerna redan här i stället.

Fel injustering märker man ganska markant vid 0 graders utomhustemp. Då kan det bli si och så inne. Man bör även vid noll ha god fungerande shunt automatik.. Jag kan inte förklara hur man får in rätt shunt kurvor. Alla hus har olika förutsättningar och shuntautomatiker och shunt kurvor. Det finns ingen generell inställning som många tror. Men ett riktmärke tror jag iaf att jag givit..hur man bör tänka....

Men i mitt hus justerade jag en månad ungefär för att få in rätt kurvor i mitt hus. En viss efter justering krävdes på ca 2 månader till . Det gäller att försöka få fram en så låg framlednings temp från pannan eller tankarna som möjligt men ändå ha 20 grader inomhus vid 0 grader ute.. även vid -25 .
Hur beter sig då shunten vid -12 grader kallt ?
Då kanske den kör ut 56 grader till elementen som kanske bara behöver 45. Ändå har man 20 grader inne . Då har man alltså inte kommit riktigt rätt..
Jag kör ut ungefär 45 till 47 grader på radiatorkretsen vid -15 till-17 grader kallt ute...

Jag har lyckats med detta. Men det är inte så enkelt. Speciellt om man bara har 2 st givare. Justeringarna gör man vid ca - 10 till - 15 graders utomhus temperatur. Sedan får man justera igen om det inte stämmer när väderleken blir mildare. Jag själv har 3 st givare på min automatik. Inomhusgivare / Utomhusgivare / Framledningsgivare.

Prova / Vänta / Justera / Vänta / Justera igen :evil: Till slut fungerar det :D

Ved Profilen
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4203
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev: Flödet på radiatorkretsen skapar radiator pumpen inte shunten, hur shunten står i läget har ingen betydelse när det gäller flödet .
Shunten påverkar inte flödet i radiatorkresten, helt rätt, men däremot flödet genom acktank. Där är det i allra högsta grad shunten som påverkar.
Ved Profilen skrev:Tankflödet eller laddningsflödet till acktankae skapar däremot laddningspumpen. Det är två olika interna flöden .
Olika visst, men radiatorkretsen påverkar också tankflödet. Hur mycket beror på hur stort värmebehov som huset/shuntstyrningen behöver/vill ha.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Fast det där är väl inte ett problem för oss som har shuntautomatik med enbart innegivare. Jag tror dom flesta systemen som instaleras i dag har enbart en innegivare.
Vilket fungerar bra,Utan kurvor och månader av justeringar.
Jag kör med innegivare och med alla element fullt öppna.Utom i sovrumet där jag har strypt lite.Det blir varmt där i alla fall.

Det fungerade utmärkt från första dagen
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Då kanske den kör ut 56 grader till elementen som kanske bara behöver 45. Ändå har man 20 grader inne . Då har man alltså inte kommit riktigt rätt..
Det måste du förklara. Om det är 20 inne och 56 grader ut så behöver man väl det? Sänker man framledningstemp så sjunker rumstemp. Eller du tänker dig kanske att elementen har rumstermostat?
Roli skrev:
Ved Profilen skrev: Flödet på radiatorkretsen skapar radiator pumpen inte shunten, hur shunten står i läget har ingen betydelse när det gäller flödet .
Shunten påverkar inte flödet i radiatorkresten, helt rätt, men däremot flödet genom acktank. Där är det i allra högsta grad shunten som påverkar.
Här får jag faktiskt säga emot och hålla med Vedprofilen. Om shunten gör vad den ska så är flödet beroende på tempdiffen i tanken och husets värmebehov. Det är inget som varken shunten eller pumpen i radiatorkretsen kan påverka. Shunten tar den energi som huset behöver ur tanken i ett självreglerande system, är tempdiffen liten blir flödet stort och tvärtom.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Andreas Hansson skrev:Fast det där är väl inte ett problem för oss som har shuntautomatik med enbart innegivare. Jag tror dom flesta systemen som instaleras i dag har enbart en innegivare.
Vilket fungerar bra,Utan kurvor och månader av justeringar.
Jag kör med innegivare och med alla element fullt öppna.Utom i sovrumet där jag har strypt lite.Det blir varmt där i alla fall.

Det fungerade utmärkt från första dagen
Där kan jag bara hålla med. Jag har också bara innegivare och alla elementen på max. Om shunten matar ut säg 40° så kräver väl huset det. Innegivaren styr ju. Har en diff på 1° från bottenvåningen till ovanvåningen. Jag är mycket nöjd med endast ha innegivare.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Låst