Byggsmén skrev:Ved Profilen skrev:
Sedan ni som shunt automatik hur är den justerad

Det är också väldigt viktigt att se över. Det är inte så enkelt alla gånger och tro att allting skall fungera på en gång..
Ved Profilen..
Hur menar du att man skall justera in automatshunten. Min håller då tempen alldeles lagom här ??
Det jag menar är att det finns så många som tror att shunt kurvorna är rätt injusterade och bra bara för att man har 20 grader inomhus hela tiden.
Man kanske kör ut 47 grader från shunten från pannan eller från acktankarna ut på husets radiatorsystem när man igentligen bara behöver 35. Alltså har man redan här en för hög framledningstemperatur.
Då kör man ut för hög radiatortemp så att termostaterna får styra värmen till huset i stället för att köra ut en lägre temperaturer från pannan eller tankarna till radiatorerna redan här i stället.
Fel injustering märker man ganska markant vid 0 graders utomhustemp. Då kan det bli si och så inne. Man bör även vid noll ha god fungerande shunt automatik.. Jag kan inte förklara hur man får in rätt shunt kurvor. Alla hus har olika förutsättningar och shuntautomatiker och shunt kurvor. Det finns ingen generell inställning som många tror. Men ett riktmärke tror jag iaf att jag givit..hur man bör tänka....
Men i mitt hus justerade jag en månad ungefär för att få in rätt kurvor i mitt hus. En viss efter justering krävdes på ca 2 månader till . Det gäller att försöka få fram en så låg framlednings temp från pannan eller tankarna som möjligt men ändå ha 20 grader inomhus vid 0 grader ute.. även vid -25 .
Hur beter sig då shunten vid -12 grader kallt ?
Då kanske den kör ut 56 grader till elementen som kanske bara behöver 45. Ändå har man 20 grader inne . Då har man alltså inte kommit riktigt rätt..
Jag kör ut ungefär 45 till 47 grader på radiatorkretsen vid -15 till-17 grader kallt ute...
Jag har lyckats med detta. Men det är inte så enkelt. Speciellt om man bara har 2 st givare. Justeringarna gör man vid ca - 10 till - 15 graders utomhus temperatur. Sedan får man justera igen om det inte stämmer när väderleken blir mildare. Jag själv har 3 st givare på min automatik. Inomhusgivare / Utomhusgivare / Framledningsgivare.
Prova / Vänta / Justera / Vänta / Justera igen

Till slut fungerar det
Ved Profilen