För er som är intresserade av energiförbrukning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Huset är på ca 90kvm + ca 50 källare.
Kass isolerat-10cm spån på vinden. Timmer stomme från sent 1800 tal brädklätt på 60talet. 2 glas fönster.Öppet läge rätt blåsigt.
Har stora sektionsradiatorer under alla fönster

Eldar nu när det är typ några minus varannan dag.

Ska isolera vinden mera,Skulle tro att det blir en jäkla skilnnad då.
Sitter man i trappen upp till övervåningen känner man kallras :?
Att tillägsisolera vinden kommer att göra stor skillnad på energiförbrukningen.

Med jag tror i alla fall att du kan få till shunt kurvorna bättre (finlir)
Jag har större hus än dig samt mindre acktanks volym och har inte heller
speciellt bra isolerat hus.

Om inte man hadde haft tonåringar i huset skulle nog jag vid denna utomhus temperatur kunna elda var 3e dag.

Nästa test på min anläggning kommer i efter middag.

Ha de.
Ved Profilen..
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Vedprofilen

Du vill tydligen ha bråk Ok.Lägg ner din ena profil och kör med
en.Trodde du fattade vinken innan.Vill du hålla på att tjafsa så
ok för mig ,tror du har mera att förlora än jag.Tänker inte vara tyst
om du förstör på forumet.Håll dig till ämnet och använd 1 profil.

Wepe
Senast redigerad av wepe den sön 07 jan, 2007 13:40, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Mina acktankar är isolerade med 110mm minerallull så där ska det oxå sprutas på lite mer isolering.

Iofs behövs verkligen spill värmen på vintern då källaren blir riktigt kall då man inte eldar :(

Edit. På sommaren räcker det med en eldlning i veckan för mig med :)
Senast redigerad av Andreas Hansson den sön 07 jan, 2007 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Mina acktankar är isolerade med 110mm minerallull så där ska det oxå sprutas på lite mer isolering.

Iofs behövs verkligen spill värmen på vintern då källaren blir riktigt kall då man inte eldar :(
Alla tänkbara åtgärder blir det bara bättre av.
Jag eldar även sommartid Ett ilägg i veckan.

Isoleringen på acktankar kan nog inte överdrivas.

Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Hej! Nu har jag gjort en test till.Denna test vart inte som jag hadde tänkt mig,utomhus temperaturen blev+grader naturligt vis.Men iaf.

När jag tände pannan var hela systemet i princip helt nedkylt,acktank temp ca 26 grader shunten var helt öppen (huset kallade på värme).

Framledningstemperatur till huset var 26 grader returen var den samma,allstå 0kw i förbrukning.Flödet var 690 liter /timme.
Detta är intressant, märk väl att flödet inte ändrar sig nämnvärt om shunten står helt öppen eller nästan är stängd,flöderna är nästan samma.

Det är pumpen som gör flödet naturligt vis, men man kan tro att returflödet ändrar sig med shuntens olika lägen så är inte fallet.

Nu till testet.
När laddningen började så skickades 85 grader varmt vatten till shunten/huset, efter ca 8 minuter var framledningtemperaturen 40 grader returen var 24grader alltså 16 graders temp diff.Alltså 12kw förbrukning.
12 kw låg förbrukningen på i ca 15 minuter innan shunten hadde åter ställt sig till sin normala inställning och huset har fått sin rätta inställda temperatur igen.Denna tid hadde blivit längre om det hadde varit kallare ute.

Just nu är mitt flöde 700 liter/timme framledning 33 grader retur 31.Alltså 1,6Kw i förbrukning .Nu efter denna skrivna text tänker jag strypa på flödet med hjälp av kranen från returen i pannrummet det går ju inte att sänka pump hastigheten något mera, den går ju redan på läge 1. Sedan tänker jag köra så några dagar så åter kommer jag för sista gången att visa vad jag menar.
Som skrivits jag sänker flödet redan nu till 500 liter/ timmen i stället för 700 liter/ timme. Inomhus temperaturen kommer inte att ändra sig alls pga. av att flödena minskas.Men man spar energi.

Tips stryp inte för mycket.


Minskade flöden spar energi!!

Ved Profilen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Minskade flöden spar energi!!

Ved Profilen.
Hur du får det till att huset behöver mindre energi för att hålla en viss temp bara genom att minska flödet får ja inte ihop..

Sen har du för hög returtemp sett till framledningstempen för att det ska va bra för vedeldning, Du får ut mer ur tankarna med större diff...
Större diff får du med lägre flöde men det den diff du har nu passar bra till vp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Henrik G
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 16 dec, 2006 14:06

Inlägg av Henrik G »

När jag stryper mitt flöde på avstängningskranen på returen blir det ett ganska störande ljud som även hörs i närliggade rum. Jag funderar på att stoppa en tyristor istället. Är det någon som har prövat detta??
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Retur

Inlägg av Kwc »

Returen skall vara så kall som möjligt...
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Retur

Inlägg av Ved Profilen »

Kwc skrev:Returen skall vara så kall som möjligt...
Alldeles riktigt,men det går inte att visa detta nu det är alldeles för varmt ute.Min shunt är ju nästan stängd nu.Detta fenomen uppstår ju vid låga flöden.
Varav jag får nästan samma framlednings tempetatur som retur temp.

P.s En till sak att nämna är att desto varmare vatten man shuntar ut till huset desto mera vatten kommer att gå ner på returen i botten på acktankarna, eller som jag har det ner till botten till pannan före laddomaten.
Är shunten helt stängd pumpar ju bara pumpen runt i huset ingen retur alls ner till acktankarnas botten eller in i pannan om man inte har acktankar.

Åter kommer om detta..

Ved Profilen...
Dubbelpannan
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 15:20

Styrning av cirkulationspumpen

Inlägg av Dubbelpannan »

Henrik G skrev:När jag stryper mitt flöde på avstängningskranen på returen blir det ett ganska störande ljud som även hörs i närliggade rum. Jag funderar på att stoppa en tyristor istället. Är det någon som har prövat detta??
Tjo! Intressant tråd detta! Läser med nöje! =o)
Jag har också provat att strypa flödet så mycket det bara går (för den tanken är god) med kranen intill pumpen. Det skrek och tjulade i systemet, så det var svårt att sova. Så det blev att öppna den något, alltså onödigt mycket. Vi tar det där med pumpen på en gång:

Att sänka hastigheten lägre än läge 1 s.a.s. med hjälp av en tyristor är jag tveksam till. Du menar som typ att dimmra en lampa? Tyvärr fungerar det nog inte så bra med en växelströmsmotor, har du tur går bara dimmern sönder. Jag har dock inte provat detta, men jag har en annan idé som jag ska prova själv:

Att pulsstyra cirkulationspumpen i intervaller, låt säga PÅ i en minut, AV i kanske tre. Detta kan man ju fixa med ett par tid-relän, eller kanske med just en tyristor och en timer 555:a (elektronik, javisst =o), som då får gå fullt till eller från, det borde fungera med motorn. Sorry, om det var just så du menade Henrik!?

Jag har små knubbiga radiatorer i hela kåken, och de måste vara varma, annars funkar det inte att hålla värmen. Nu vid minus två grader ute går det ut 51 grader på framledningen. Returen är betydligt kallare, jag har tyvärr ingen termometer där ännu, dumt nog. Men samtliga element skiktar sig så att det neråt bottnen på dem endast är svagt ljummet. Alltså: Svalt returvatten till pannan och därmed acktanken. MEN javisst, när det är svinkallt ute är elementen skållheta upptill, så ere... Speciellt när jag eldar upp för värmen efter en dag på jobbet. Har ju bara 500 liter ack, men jag försöker ladda den full med 90 grader. Och familjen vill gärna ha 23 grader inne. Tur att veden kan vara gratis.

HUR mäter du flödet VP? Har du från början en flödesmätare på returen fast monterad, finurligt i så fall. Men går det på något sätt att montera en flödesmätare på befintligt rör som känner vattenflödet innuti?? *Generad* Kan inget om flödesmätare, men jag vill ha en, men inte behöva riva i anläggningen för mycket...

Tut...
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ved Profilen skrev:
logaritmen skrev:VA FAN ÄR DETTA?
VAD HAR JAG MED DET HÄR ATT GÖRA.
LOGARITMEN
Undrar jag med??

Ved Profilen..
Läs Forumreglerna !

Endast ett nick tillåtet.

Använd inte två profiler !
Är det så svårt att fatta !
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Styrning av cirkulationspumpen

Inlägg av Ved Profilen »

Dubbelpannan skrev:
Henrik G skrev:När jag stryper mitt flöde på avstängningskranen på returen blir det ett ganska störande ljud som även hörs i närliggade rum. Jag funderar på att stoppa en tyristor istället. Är det någon som har prövat detta??
Tjo! Intressant tråd detta! Läser med nöje! =o)
Jag har också provat att strypa flödet så mycket det bara går (för den tanken är god) med kranen intill pumpen. Det skrek och tjulade i systemet, så det var svårt att sova. Så det blev att öppna den något, alltså onödigt mycket. Vi tar det där med pumpen på en gång:

Att sänka hastigheten lägre än läge 1 s.a.s. med hjälp av en tyristor är jag tveksam till. Du menar som typ att dimmra en lampa? Tyvärr fungerar det nog inte så bra med en växelströmsmotor, har du tur går bara dimmern sönder. Jag har dock inte provat detta, men jag har en annan idé som jag ska prova själv:

Att pulsstyra cirkulationspumpen i intervaller, låt säga PÅ i en minut, AV i kanske tre. Detta kan man ju fixa med ett par tid-relän, eller kanske med just en tyristor och en timer 555:a (elektronik, javisst =o), som då får gå fullt till eller från, det borde fungera med motorn. Sorry, om det var just så du menade Henrik!?

Jag har små knubbiga radiatorer i hela kåken, och de måste vara varma, annars funkar det inte att hålla värmen. Nu vid minus två grader ute går det ut 51 grader på framledningen. Returen är betydligt kallare, jag har tyvärr ingen termometer där ännu, dumt nog. Men samtliga element skiktar sig så att det neråt bottnen på dem endast är svagt ljummet. Alltså: Svalt returvatten till pannan och därmed acktanken. MEN javisst, när det är svinkallt ute är elementen skållheta upptill, så ere... Speciellt när jag eldar upp för värmen efter en dag på jobbet. Har ju bara 500 liter ack, men jag försöker ladda den full med 90 grader. Och familjen vill gärna ha 23 grader inne. Tur att veden kan vara gratis.

HUR mäter du flödet VP? Har du från början en flödesmätare på returen fast monterad, finurligt i så fall. Men går det på något sätt att montera en flödesmätare på befintligt rör som känner vattenflödet innuti?? *Generad* Kan inget om flödesmätare, men jag vill ha en, men inte behöva riva i anläggningen för mycket...

Tut...
Min mätare heter clorius ,det är en magnetisk induktiv mätere som mäter jonerna i vattnet.Den är som tidigere skrivits placerad på returen det är alltså rörkapning som gäller iaf i mitt fall för att få dit givaren.
Det fiffiga med det hela är också att givaren har en strypning i sig själv.
Det är samma mätare som sitter på fjärrvärme villor.

Så här står det om mätaren.
Alla combimetergenerationer använder sig av den unika rektangulära mätsektionen vilken tillsammans med modern digital elektronik säkrar maximal mätnoggrannhet.
Combimeter Q passar i stora som små värmesystem Allti från panncentraler till enskilda villor där värme kostnaden skall registreras,fördelas och debiteras.Mätaren passar alla värmesystem med vatten flöden mellan 0,75-90000l/h.
Det finns mätare som du undrar om som man sätter utanpå röret,frågan är bara vad mätnogranheten blir,vet ej.Vet inte heller vad man kan få tag i dom,men det finns ju Internet.
Jag har satt dit mätaren själv.

Ved Profilen.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

André skrev:
Ved Profilen skrev:
Minskade flöden spar energi!!

Ved Profilen.
Hur du får det till att huset behöver mindre energi för att hålla en viss temp bara genom att minska flödet får ja inte ihop..

Sen har du för hög returtemp sett till framledningstempen för att det ska va bra för vedeldning, Du får ut mer ur tankarna med större diff...
Större diff får du med lägre flöde men det den diff du har nu passar bra till vp..
Vi har nog förstått att du inte hajjar detta Andre. Varför provar du inte på din egen anläggning och se om du får resultat.
Det har jag fått med jämnare innetemp mindre flisförbrukning = bättre komfort och mindre jobb.

Så snälla sluta hacka sönder tråden. Kan jag vara mer tydlig?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Henrik G skrev:När jag stryper mitt flöde på avstängningskranen på returen blir det ett ganska störande ljud som även hörs i närliggade rum. Jag funderar på att stoppa en tyristor istället. Är det någon som har prövat detta??
Jag fick samma problem med oljud så det funkade inte. Finns det inte strypningar för olika dimensioner som man kan sätta på returledning innan shunt. Av typen som man stryper returen på radiatorerna. Men då borde difftrycket öka och det är väl inte så bra. Difftrycksutjämnare.. kanske?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Henrik G
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 16 dec, 2006 14:06

Re: Styrning av cirkulationspumpen

Inlägg av Henrik G »

Dubbelpannan skrev:
Henrik G skrev:När jag stryper mitt flöde på avstängningskranen på returen blir det ett ganska störande ljud som även hörs i närliggade rum. Jag funderar på att stoppa en tyristor istället. Är det någon som har prövat detta??
Tjo! Intressant tråd detta! Läser med nöje! =o)
Jag har också provat att strypa flödet så mycket det bara går (för den tanken är god) med kranen intill pumpen. Det skrek och tjulade i systemet, så det var svårt att sova. Så det blev att öppna den något, alltså onödigt mycket. Vi tar det där med pumpen på en gång:

Att sänka hastigheten lägre än läge 1 s.a.s. med hjälp av en tyristor är jag tveksam till. Du menar som typ att dimmra en lampa? Tyvärr fungerar det nog inte så bra med en växelströmsmotor, har du tur går bara dimmern sönder. Jag har dock inte provat detta, men jag har en annan idé som jag ska prova själv:

Att pulsstyra cirkulationspumpen i intervaller, låt säga PÅ i en minut, AV i kanske tre. Detta kan man ju fixa med ett par tid-relän, eller kanske med just en tyristor och en timer 555:a (elektronik, javisst =o), som då får gå fullt till eller från, det borde fungera med motorn. Sorry, om det var just så du menade Henrik!?

Jag har små knubbiga radiatorer i hela kåken, och de måste vara varma, annars funkar det inte att hålla värmen. Nu vid minus två grader ute går det ut 51 grader på framledningen. Returen är betydligt kallare, jag har tyvärr ingen termometer där ännu, dumt nog. Men samtliga element skiktar sig så att det neråt bottnen på dem endast är svagt ljummet. Alltså: Svalt returvatten till pannan och därmed acktanken. MEN javisst, när det är svinkallt ute är elementen skållheta upptill, så ere... Speciellt när jag eldar upp för värmen efter en dag på jobbet. Har ju bara 500 liter ack, men jag försöker ladda den full med 90 grader. Och familjen vill gärna ha 23 grader inne. Tur att veden kan vara gratis.

HUR mäter du flödet VP? Har du från början en flödesmätare på returen fast monterad, finurligt i så fall. Men går det på något sätt att montera en flödesmätare på befintligt rör som känner vattenflödet innuti?? *Generad* Kan inget om flödesmätare, men jag vill ha en, men inte behöva riva i anläggningen för mycket...

Tut...
Det är typ en sån här jag menar. Kan inte det fungera?
http://www.elektroskandia.se/catalog.as ... ype=1#Item
Låst