Henrik G skrev:När jag stryper mitt flöde på avstängningskranen på returen blir det ett ganska störande ljud som även hörs i närliggade rum. Jag funderar på att stoppa en tyristor istället. Är det någon som har prövat detta??
Tjo! Intressant tråd detta! Läser med nöje! =o)
Jag har också provat att strypa flödet så mycket det bara går (för den tanken är god) med kranen intill pumpen. Det skrek och tjulade i systemet, så det var svårt att sova. Så det blev att öppna den något, alltså onödigt mycket. Vi tar det där med pumpen på en gång:
Att sänka hastigheten lägre än läge 1 s.a.s. med hjälp av en tyristor är jag tveksam till. Du menar som typ att dimmra en lampa? Tyvärr fungerar det nog inte så bra med en växelströmsmotor, har du tur går bara dimmern sönder. Jag har dock inte provat detta, men jag har en annan idé som jag ska prova själv:
Att pulsstyra cirkulationspumpen i intervaller, låt säga PÅ i en minut, AV i kanske tre. Detta kan man ju fixa med ett par tid-relän, eller kanske med just en tyristor och en timer 555:a (elektronik, javisst =o), som då får gå fullt till eller från, det borde fungera med motorn. Sorry, om det var just så du menade Henrik!?
Jag har små knubbiga radiatorer i hela kåken, och de måste vara varma, annars funkar det inte att hålla värmen. Nu vid minus två grader ute går det ut 51 grader på framledningen. Returen är betydligt kallare, jag har tyvärr ingen termometer där ännu, dumt nog. Men samtliga element skiktar sig så att det neråt bottnen på dem endast är svagt ljummet. Alltså: Svalt returvatten till pannan och därmed acktanken. MEN javisst, när det är svinkallt ute är elementen skållheta upptill, så ere... Speciellt när jag eldar upp för värmen efter en dag på jobbet. Har ju bara 500 liter ack, men jag försöker ladda den full med 90 grader. Och familjen vill gärna ha 23 grader inne. Tur att veden kan vara gratis.
HUR mäter du flödet VP? Har du från början en flödesmätare på returen fast monterad, finurligt i så fall. Men går det på något sätt att montera en flödesmätare på befintligt rör som känner vattenflödet innuti?? *Generad* Kan inget om flödesmätare, men jag vill ha en, men inte behöva riva i anläggningen för mycket...
Tut...