Jag vill inte i onödan upprätthålla en oönskad (?) diskussion men jag bor i kanske Sveriges bergvärmetätaste område och hör en hel del om saftade priser och anläggningar som inte levererar som de ska. I en del områden här i Bromma är det så tätt med hål så att man måste borra i vinkel med hjälp av geotekniker för att få ha hopp om en vettigt W/m siffra.
Luftvärmepumpar är en annan femma pga. sin mycket låga kapitalkostnad och att de kan vara ett bra tillskott under vår och höst samt leverera kyla när sommaren blir för bra.
elvis skrev:Prova Såbis kalikyl och lägg in korrekta priser på el och pellets så ska du se att pellets inte är nån höjdare.
http://www.neova.se/index.php?id=191
El kan du binda på 85 öre /Kwh idag på fem år. Endast nätavgift på cirka 15 öre tillkommer. Inga andra "otyg" existerar.
Jag har en nätavgift på 30.9 öre/kWh och bor där kabeln är nedgrävd och betald sedan många år (Stockholms Elverk innan gynnarna Fortum köpte). Jag kan tänka mig att både lägre och högre nätavgifter förekommer runt om i landet beroende på hur "dyrt" det är att säkerställa eltillgången (och om elbolaget är kommunägt eller skall fixa feta bonusar...).
elvis skrev:
I Såbis kalkyl är pelletspannan 6% billigare än bergvärmen om pelletspriset är 2495kr/ton och
elpriset är hela 138 öre !
Årsverkningsgraden är för pelletspannan satt till 85% (hur många som nu lyckas med det)
Årsverkningsgraden för bergvärmen är satt till 250% =COP 2,5 (energimyndighetens uppmätta medelvärde för bergvärme installlerad under 90-talet. Detta är med den tidens grundare borrdjup)
Vad händer om sätter in ett korekt elpris i denna kalkylen ?
Låt den superbästa verkninggrade för pelletsen stå kvar och den ålderstigna verkningsgraden för bergvärme stå kvar.
Verkningsgraden är för bergvärmepumpar installerade för 3-5 år sedan (står under tabellen). 85% för pelletspanna är nog inte helt fel eftersom spillvärme i många fall tillfaller huset (om man har pannrummet i huset vill säga) men det är ju inte gängse sätt att beräkna årsverkningsgraden.
Du undvek nogsamt det vanligaste alternativet och det är pelletsbrännare i befintlig panna (eller "Blocket" panna och egen inst.). Den installationen är 23% billigare än den bergvärmeanläggningen (120 kSEK) som den jämförs med. En sådan bergvärmeanläggning kostade 185 kSEK i slutet av förra året på granngatan (och då var allt standardutrustning, ingen lyx).
elvis skrev:
Pelletspriset kan du inte binda eller ens veta vad det kommer vara om fem veckor.
Det kan skrivas avtal med t.ex. Telge Energi och förr även med Skelleftekraft på SoLett (men den möjligheten verkar ha upphört?).
elvis skrev:
Är det något som kommer nå Europanivå så är det pelletspriset.
Varifrån tror du danskar, holländare och belgare får sin pellets idag ?
Träd är okända begrepp där. Vi snackar om 50 miljoner människor som ska värma sina icke isolerade stenhus.
Ja inte köper de mycket pellets i Sverige! Baltikum och ryssland är givna.
Pelletsen är billigare nere i europa än i Sverige idag (Danmark ung. samma pris). Elen är för övrigt dubbelt så dyr dock. Prova att sätta in 2.21 kr/kWh (danskt pris jan 06) + trafikavgift i tabellen med värmepumpen... Vattenfall och EON drömmer våta drömmar om att kunna skicka en stor del av vår vattenkraftsel till dessa länder med de stora transfereringsledningar de drar nu.