Är vi pelletseldare dumma som spån?

Mortel
Fröträd

Inlägg av Mortel »

elvis skrev:
Mortel skrev: Bergvärmekalkylen förstår jag inte alls. 10-15 års återbetalning med _dagens_ elpris. Förväntad livsstid på pump 10-15 år. Ingen eldning i en kåk gjord för eldning (spela roulette med svampen+dålig ventilation).
Bergvärmekalkylen är jättelätt att förstå.
Högre investeringskostnad ger lägre Kwh-kostnad
En högre investeringskostnad ger en högre räntekostnad och en längre återbetalningstid. 150000 med tio års avbetalning med 5% genomsnittsränta ger en totalkostnad på cirka 1300 kronor i månaden med skattereduktion... Det är vad min uppvärmning (med varmvatten) kostar idag, hade jag bergvärmepump skulle jag ha 1300 SEK i botten plus all elkostnad (ännu så länge 1000 med snitt COP på 3.5, nätavgift och bästa pris+moms på allt).
elvis skrev: Om förväntad livslängd på pumpen är 10-15 - vad är problemet då ?
En pump kostar ju 25"-45" om du ska ha en normalmodell utan extravaganser.
En Nibe Fighter 1215 ( 6 kW standarpump) går på 42600 plus installation en (olönsam???) Biomatic 20+ 50 ksek plus installation.
elvis skrev: Det är billigt att lägge med sådana intervall för att få sina Kwh för 30-40 Öre. Det är ju oftast mindre än tredjedel av bergvärmeinvesteringen som själva pumpen står för.
Med nätavgifter och och annat otyg är ju inte elen direkt billig nu och utan ny vattenkraft lär det inte gå ner i pris! Flera EU länder som idag har ett högt elpris (upp till dubbla svenska) kommer att kunna köpa elen på samma marknad som vi när överföringsnäten nått kapacitet. Eon lär ju inte sälja till oss för halva priset bara för att vara snälla....
BlueFlame sedan -05
Fd:Fliseldare
Prima virke

Re: Är vi pelletseldare dumma som spån?

Inlägg av Fd:Fliseldare »

mrsmp skrev:
Fd:Fliseldare skrev:Nån mer som ångrat sig?

Ja du. Det kan du tro!!!!!!

Kör nu med bergvp.Det bästa jag gjort :D
Hej. Det blir helt klart nästa steg för oss också! Är så j**** trött på allt kånkande och all plats som pelletsen tar!!!!
Vilken typ valde du? Storlek på huset och totalpris? Om man får vara lite nyfiken...(fast det kanske är ett helt annat forum) :wink:[/quote]

Huh.. Prata inte vp här.Det är en dödssynd.Det är något som djävulen uppfunnit. :evil: :roll: Titta in på http://www.varmepumpsforum.com
Där är många duktiga killar/tjejer, som inte är så enkelspåriga.
Nu Viskar jag :D Då 1 pall var 3dje vecka+hh el.Nu 1000kwh med hh el i mån.
på vintern. Då jag bara körde i 6 mån.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Har svårt att se någon enkelspårighet här, men detta är ett pelletsforum, så jag har svårt att se varför någon skulle vilja föra en mera ingående diskussion om värmepumpar här, det är ju därför det finns olika forum.

Det är i så fall i rent jämförande syfte, och så sker väl också här till och från, och som vanligt så är det upp till var och en och välja vad som passar dom, i slutänden är det ju som så att en del vill ha en värmepump andra vill ha pellets, att sitta och säga att det ena är bättre än det andra är fullkomligt meningslöst eftersom alla hus och individer är olika.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

micke_932 skrev:Har svårt att se någon enkelspårighet här, men detta är ett pelletsforum, så jag har svårt att se varför någon skulle vilja föra en mera ingående diskussion om värmepumpar här, det är ju därför det finns olika forum.
Problemet är ju att vissa inte ser till fakta.
Det är ingaingående värmepumpsdiskussioner som nånsin fört här.
Det är vilket av de två som är mest ekonomiskt.
Inte vilken pump och hur, lösning, teknik, med mera.
Vissa går tyvärr i taket bara de hör ordet.
Senast redigerad av elvis den sön 28 jan, 2007 11:43, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Mortel skrev:
En högre investeringskostnad ger en högre räntekostnad och en längre återbetalningstid. 150000 med tio års avbetalning med 5% genomsnittsränta ger en totalkostnad på cirka 1300 kronor i månaden med skattereduktion... Det är vad min uppvärmning (med varmvatten) kostar idag, hade jag bergvärmepump skulle jag ha 1300 SEK i botten plus all elkostnad (ännu så länge 1000 med snitt COP på 3.5, nätavgift och bästa pris+moms på allt).

En Nibe Fighter 1215 ( 6 kW standarpump) går på 42600 plus installation en (olönsam???) Biomatic 20+ 50 ksek plus installation.

Med nätavgifter och och annat otyg är ju inte elen direkt billig nu och utan ny vattenkraft lär det inte gå ner i pris!
Prova Såbis kalikyl och lägg in korrekta priser på el och pellets så ska du se att pellets inte är nån höjdare.

http://www.neova.se/index.php?id=191

El kan du binda på 85 öre /Kwh idag på fem år. Endast nätavgift på cirka 15 öre tillkommer. Inga andra "otyg" existerar.

I Såbis kalkyl är pelletspannan 6% billigare än bergvärmen om pelletspriset är 2495kr/ton och elpriset är hela 138 öre ! :shock:

Årsverkningsgraden är för pelletspannan satt till 85% (hur många som nu lyckas med det)
Årsverkningsgraden för bergvärmen är satt till 250% =COP 2,5 (energimyndighetens uppmätta medelvärde för bergvärme installlerad under 90-talet. Detta är med den tidens grundare borrdjup)

Vad händer om sätter in ett korekt elpris i denna kalkylen ?

Låt den superbästa verkninggrade för pelletsen stå kvar och den ålderstigna verkningsgraden för bergvärme stå kvar.

Pelletspriset kan du inte binda eller ens veta vad det kommer vara om fem veckor.
Är det något som kommer nå Europanivå så är det pelletspriset.

Varifrån tror du danskar, holländare och belgare får sin pellets idag ?
Träd är okända begrepp där. Vi snackar om 50 miljoner människor som ska värma sina icke isolerade stenhus.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Att jämföra med hur länge man tror att en ny pelletsbrännare håller. Kan den hålla lite längre och kosta ung samma pengar, eller vad tror ni?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du har säkert rätt idag, men priserna går upp och ner så det ändrar sig till och från, men sen kvarstår det faktum att även om man vill ha en värmepump så kanske det inte går, jag kanske har ett värmesystem som kräver varmt vatten för att kunna värma huset, jag kanske måste ha en varm skorsten för att ventilationen ska bli bra osv.

Så faktum kvarstår att för en del passar kanske pellets bättre än värmepump, det finns väl inge anledning att hålla på slåss om vilket som är billigast, det finns olika alternativ och en del väljer det ena en del väljer det andra.

Sen har vi problemet med att mängen tillgänglig el minskar, det är väl gott och väl om man byter från direktverkande el till VP, men om man byter från olja till VP så ökar plötsligt elförbrukningen, vilket det är ett jäkla liv på alla politiker att vi måste minska elförbrukningen.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
pannlover
Entusiast!

Komplettera med SOLvärme

Inlägg av pannlover »

Tjenare! Visstfanken har det blivit dyrare,pelletsen följer inte konsument index.vissa verkar höja 20%/år.Jag har börjat att snegla på solvärme och vindkraft som komplement till pellets.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Stugsittaren skrev:
Att jämföra med hur länge man tror att en ny pelletsbrännare håller. Kan den hålla lite längre och kosta ung samma pengar, eller vad tror ni?
Väldigt intressant frågeställning Stugsittaren.

Jag har en känsla av att pelletsbrännare byts ut efter 7-10 år max.
Vissa byter tom efter 5 år.
Jag tror inte många här kör med brännare från 1997 direkt.

Min känsla är att det kommer gå minst två brännare i 20 tusen kronors klassen på en panna. Panna kommer väl hålla 20 - 25 år innan den byts ut av trygghetsskäl.

Men det riktigt intressanta är bergvärmepumpar utan VV-beredning.
Kostar ca 27-30 tusen kronor och kan ladda en acktank för VV. Eller via en växelventil för 1500 kr ladda en dubbelmantlad beredare.
Där snackar vi möjlighet till ekonomiskt kombisystem.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

micke_932 skrev:Har svårt att se någon enkelspårighet här, men detta är ett pelletsforum, så jag har svårt att se varför någon skulle vilja föra en mera ingående diskussion om värmepumpar här, det är ju därför det finns olika forum.
Du har som vanligt helt rätt! Tror ändå att det är fler än mig som vill använda pellets som komplement till andra värmekällor. Nu fanns det visserligen ett värmepumpsforum, men där började man betygssätta de som skrev inläggen. Det kom i den absurda situationen att någon som skrev mycket informativa inlägg efter 3 dagar hade 17 MINUSPOÄNG. Då slängde jag in handduken. I skolan får ju inte ens en hipphoppare som ger en lärare en snyting någonting som liknar minuspoäng.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Absolut, håller med till 100%, klart man ska kunna diskutera alla värmealternativ, vad jag menar att eftersom det är ett pelletsforum så får man inte ha för höga förväntningar om man börjar prata om VP här, man får räkna med att det alltid finns några fanatiker som försöker omvända alla som inte tycker samma, så är det på alla forum, man kan inte förvänta sig opartiska svar även om man givetvis kan få detta också om man har tur.

Jag menar om man frågar exempelvis "Jag tänkte kasta ut pelletsbrännaren och sätta in en värmepump istället, vad tror ni om det" på ett pelletsforum så får man ju räkna med svar av alla sorter :lol:

Sen lutar det nog att många har flera olika alternativ, exempelvis verkar det vara många som har pellets och en LL-värmepump i kombination.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag tycker det är mycket intressant med jämnförelser och diskutioner av andra metoder. Jag har en min. förbrukning på 2 säckar pellets per dygn
oavsett om det är +10 eller -10 grader.
Så här i efterhand jag har börjat fundera om det verkligen var så smart att välja pellets som uppvärmningsalternativ.
Tyvärr så är det ju lite för sent att ångra det valet men man vet aldrig, det kanske ändrar sig så det är bäst att inte rista missnöjet i sten. :)
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hå hå ja ja , allting blir dyrare , men ju fler som satsar på bergvärme , desto billigare borde ju pelletsen bli tycker man , annars gräver ju pelletsindustrin sin egen grav, alla köper värmepumpar , ingen köper pelletsbrännare. Om det har blivit så dyrt , varför säljs det så mycket pelletsbrännare, det är väl med pellets som med el i bland går det upp och ibland ner. Frågade Såbi i våras varför pelletsen blivit dyrare, då skyllde dom på högre elpris, dvs kostade elen som pelletspressarna drog hade blivit dyrare, få se vad dom säger nu då.Framtidens panna , kanske är en el/pelletspanna precis som olja/el var förut, vem vet.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Mortel
Fröträd

Inlägg av Mortel »

Jag vill inte i onödan upprätthålla en oönskad (?) diskussion men jag bor i kanske Sveriges bergvärmetätaste område och hör en hel del om saftade priser och anläggningar som inte levererar som de ska. I en del områden här i Bromma är det så tätt med hål så att man måste borra i vinkel med hjälp av geotekniker för att få ha hopp om en vettigt W/m siffra.

Luftvärmepumpar är en annan femma pga. sin mycket låga kapitalkostnad och att de kan vara ett bra tillskott under vår och höst samt leverera kyla när sommaren blir för bra.
elvis skrev:Prova Såbis kalikyl och lägg in korrekta priser på el och pellets så ska du se att pellets inte är nån höjdare.

http://www.neova.se/index.php?id=191

El kan du binda på 85 öre /Kwh idag på fem år. Endast nätavgift på cirka 15 öre tillkommer. Inga andra "otyg" existerar.
Jag har en nätavgift på 30.9 öre/kWh och bor där kabeln är nedgrävd och betald sedan många år (Stockholms Elverk innan gynnarna Fortum köpte). Jag kan tänka mig att både lägre och högre nätavgifter förekommer runt om i landet beroende på hur "dyrt" det är att säkerställa eltillgången (och om elbolaget är kommunägt eller skall fixa feta bonusar...).
elvis skrev: I Såbis kalkyl är pelletspannan 6% billigare än bergvärmen om pelletspriset är 2495kr/ton och elpriset är hela 138 öre ! :shock:

Årsverkningsgraden är för pelletspannan satt till 85% (hur många som nu lyckas med det)
Årsverkningsgraden för bergvärmen är satt till 250% =COP 2,5 (energimyndighetens uppmätta medelvärde för bergvärme installlerad under 90-talet. Detta är med den tidens grundare borrdjup)

Vad händer om sätter in ett korekt elpris i denna kalkylen ?

Låt den superbästa verkninggrade för pelletsen stå kvar och den ålderstigna verkningsgraden för bergvärme stå kvar.
Verkningsgraden är för bergvärmepumpar installerade för 3-5 år sedan (står under tabellen). 85% för pelletspanna är nog inte helt fel eftersom spillvärme i många fall tillfaller huset (om man har pannrummet i huset vill säga) men det är ju inte gängse sätt att beräkna årsverkningsgraden.
Du undvek nogsamt det vanligaste alternativet och det är pelletsbrännare i befintlig panna (eller "Blocket" panna och egen inst.). Den installationen är 23% billigare än den bergvärmeanläggningen (120 kSEK) som den jämförs med. En sådan bergvärmeanläggning kostade 185 kSEK i slutet av förra året på granngatan (och då var allt standardutrustning, ingen lyx).
elvis skrev: Pelletspriset kan du inte binda eller ens veta vad det kommer vara om fem veckor.
Det kan skrivas avtal med t.ex. Telge Energi och förr även med Skelleftekraft på SoLett (men den möjligheten verkar ha upphört?).
elvis skrev:
Är det något som kommer nå Europanivå så är det pelletspriset.
Varifrån tror du danskar, holländare och belgare får sin pellets idag ?
Träd är okända begrepp där. Vi snackar om 50 miljoner människor som ska värma sina icke isolerade stenhus.
Ja inte köper de mycket pellets i Sverige! Baltikum och ryssland är givna.
Pelletsen är billigare nere i europa än i Sverige idag (Danmark ung. samma pris). Elen är för övrigt dubbelt så dyr dock. Prova att sätta in 2.21 kr/kWh (danskt pris jan 06) + trafikavgift i tabellen med värmepumpen... Vattenfall och EON drömmer våta drömmar om att kunna skicka en stor del av vår vattenkraftsel till dessa länder med de stora transfereringsledningar de drar nu.
BlueFlame sedan -05
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

elvis skrev: Jag har en känsla av att pelletsbrännare byts ut efter 7-10 år max.
Vissa byter tom efter 5 år.
Jag tror inte många här kör med brännare från 1997 direkt.
Min brännare är från -97 och togs idrift -98. Det skulle med andra ord då vara dax för ett byte eller......... vad menar du med max 10 år ??

Den stora pelletsbommen är väl inte 10 år ännu så brännar livslängden är nog lite svårt att sia om eftersom det fortfarande är en "ung uppvärmningsform", eller har du andra erfarenheter/uppgifter ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar