BRANDSKYDDSKONTROLL

Skriv svar
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Magnus Fors skrev:
Karla1 skrev:Det är väl helt riktigt att sotaren som har erfarenheten gör kontrollen. Oftast när sotaren går över för att jobba med brandskydd så blir det hans huvudsakliga syssla i sitt distrikt, för man hinner inte med båda delar.

Vill du att man skapar ytterligare en myndighet, samt utbildar personal igen med samma inrikttning?
jo hos mig var det samma person som gorde kontrollen och sotade han kom med en månads mellanrum om han nu gorde kontrollen samtidigt som han sotade så hade jag inte sagt något. det känns som om sotan bara vill käna så mycket pengar som möjligt
Självklart i mindre sotardistrikt kan det förekomma samma person, men du får nog likväl betala för sotningen samt inspektionen även fast han skulle utföra detta vid samma tillfälle. Samma sak gäller om du har två eldstäder som här, då blir taxan högre.

Om du anlitar en bilmekaniker och kommer på att när han ändå gör det första jobbet kan jag fråga om han byter avgassystem samtidigt, tror du han gör detta gratis?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tycker att det är bra att denna inrättning sker vid olika tillfällen.
Det är nog inte så roligt att sotaren först sotar sedan klampar runt i hela huset och gör en Brandskyddskontroll.Undrar vad dom i sista huset tycker, när sotaren har sotat hela dagen samt även skall göra Brandskyddskontroll.
Ren sotare som gör Brandskyddskontrollen måste vara bättre än en sotig.

Ved Profilen.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ved Profilen skrev:Jag tycker att det är bra att denna inrättning sker vid olika tillfällen.
Det är nog inte så roligt att sotaren först sotar sedan klampar runt i hela huset och gör en Brandskyddskontroll.Undrar vad dom i sista huset tycker, när sotaren har sotat hela dagen samt även skall göra Brandskyddskontroll.
Ren sotare som gör Brandskyddskontrollen måste vara bättre än en sotig.

Ved Profilen.
Kan bara hålla med i din åsikt!
Magnus Fors
Prima virke

Inlägg av Magnus Fors »

Om du anlitar en bilmekaniker och kommer på att när han ändå gör det första jobbet kan jag fråga om han byter avgassystem samtidigt, tror du han gör detta gratis?[/quote]
Nä det stämmer MEN nu får ju jag inte betala två "utkörnings avgifter" till bilmekaniken DET får du betala till sotarn.
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev: Han kan inte neka ett godkännande om en annan firma har gjort jobbet korrekt. Då skall du nog vända dig högre upp får då utövar han något som han ej har rätt till.
Vem klagar man till om man inte är nöjd?
Är det inte så att man får anlita vem man vill nuförtiden? De som installerade min brännare sa att i vissa distrikt kunde de inte anlita den lokala sotaren för han godkände inget av deras jobb.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Nu har han varit här ialla fall. Han var ner och tittade i pannrummet och lyckades se att jag hade 2 säk ventiler. Vad nu det har med brandskyddskontrollen? Har han vvs kompetens?

Han tyckte jag skulle sätta en gips eller liknande skiva på dörren. Jag frågade om inte pannrummet blivit godkänt när det byggdes. Då sa han att byte av panna var en omfattande ändring och då gällde dom ny reglerna. Som om min nya panna skulle vara brand farligare alltså :roll:

Sen vara han upp och filmade i skorstenen som han tyckte var ovanligt fin i fogar.Utom dom raderna högst upp.

På förra kontrollen blev det godkänt utan anmärkning ska bli kul att se det här protokollet. Om dörren vart godkänd förra gången kan den ju inte bli underkänd den här gången..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag har läst igenom tråden och blir minst sagt mörkrädd över hur lite en del bryr sig om sina familjers säkerhet! :shock: :shock: :evil: :evil:
Nu kan jag inte vara tyst längre!

Ex:
"Varför ska jag byta ut/förstärka min dörr i papp? Den var ju godkänd 1845."
Vad f*n tror du?!!! Är du så korkad att du tror att den stoppar mer än ett par minuters brand? En gipsskiva för en femtilapp är troligtvis det som räddar livet på dig och din familj om det skulle börja brinna i pannrummet när ni ligger och sover. Att gnälla äver såna skitsummor är rent ut sagt patetiskt med tanke på vad som står på spel!!!!!

Se till att klä in alla brännbara väggar och tak i pannrummet med två lager gips. Det kostar inte många hundralappar och kan rädda livet på er en vacker dag!

Bara för att ett "pannrum" ansågs säkert för 50 år sedan så behöver det inte betyda att det inte går att förbättra säkerheten.

Eller:
"Det spelar ingen roll om jag förstärker dörren. Fönstret går sönder långt innan dess."
Men se till att förstärka det också då! Det finns säkerhetsglas. Eller sätt igen det.
TÄNK för h-vete! :evil:

Eller:
"Det spelar ingen roll om jag förstärker dörren. Karmen brinner ju ändå."
Karmen är 10cm massivt trä. Den stoppar bra mycket längre än en dörr som består av två masonitskivor med papper mellan.

Eller:
"Brandskyddskontrollen är bara ett sätt för sotaren att lura mig på mer pengar."
Nej, det är ett sätt att hitta brister INNAN de leder till olyckor! :roll:

Eller:
"Det behövs inget pannrum om pannan är på mindre än 30kW"
Se till att TÄNKA lite i stället för att försöka hitta kryphål i regelverken!

Ni som inte bryr er om säkerheten. Har ni någonsinn sett hur snabbt en eldsvåda sprider sig? Ett hus är övertänt på nolltid!

Brandkåren på er ort har övningar. Se till att få möjlighet att titta på så kanske ni börjar tänka lite! Ring till brandförsvaret, de blir bara glada över att få möjlighet att visa på allvaret med brandsäkerhet. De om några vet vad det innebär!

(Jag är medveten om att en del personer kommer att bli förbannade över det jag skriver, men detta är såpass allvarliga saker att jag skiter i eventuella ömma tår.)
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Zeylon,

Du har rätt i en sak iaf. Du kommer att göra många personer förbannade :D

Jag kan bara svara för de erfarenheter jag har och vad jag tycker. När jag hade inspektion så fick jag anmärkning på två saker som inte har någonting med brandsäkerhet att göra, däremot var det några tveksamma saker som han uppenbarligen blundade för men som jag fixade ändå. Men vad ska man göra? Det var bara att åtgärda och snällt betala för ett återbesök.

Sedan är det så att vår sotare är egen företagare, han filmar skorstenar och sätter i insatsrör mm, han är bara inhyrd som sotare 2 dagar i veckan. Är det rätt?

Så jag frågar igen. Går det överhuvudtaget att klaga om man inte är nöjd. Finns det en högre instans eller är det som alla säger att det gäller att hålla sig god med sotaren för han är i princip enväldig.

Jag har inget inspektion av en myndighetsperson men det ska vara med vettiga intervall och efter givna regler, alltså inte godtyckligt. Det måste finnas alternativ annars kommer yrket att dra till sig personer som har sjukligt behov av att verka viktiga och sätta sig över andra människor.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Shakespeare skrev: däremot var det några tveksamma saker som han uppenbarligen blundade för men som jag fixade ändå.
Precis rätt inställning.
Om man tänker efter lite så inser man rätt snabbt var de svaga punkerna är. Och har man missat något så märker förhoppningsvis den som gör brandskyddskontrollen det i stället.
Shakespeare skrev:
Sedan är det så att vår sotare är egen företagare, han filmar skorstenar och sätter i insatsrör mm, han är bara inhyrd som sotare 2 dagar i veckan. Är det rätt?
Om han bara den rätta kompetensen så ser jag inget problem med det rent säkerhetsmässigt. Dock med begränsningen att han inte får godkänna sina egna installationer.
Shakespeare skrev:
men det ska vara med vettiga intervall och efter givna regler, alltså inte godtyckligt
Det håller jag med om. Ärligt talat har jag inte 100% koll på alla regler som gäller. Det är därför det är bra med utbildade yrkesmän.

Jag tycker att det bästa vore ett strängt reglerat minimikrav (ganska tufft) som alltid måste vara uppfyllt. Därutöver skulle det vara upp till den enskilde fastighetsägaren att göra ytterligare säkerhetshöjande åtgärder.
Förslagsvis skulle det finnas ett standardiserat protokoll med kryssrutor som i slutändan ger ett "brandsäkerhetsindex" på säg 1-5. Detta skulle sedan kunna användas för att få rabatt på fastighetsförsäkringen vid högre säkerhet.
Till exempel så här:
1 - underkänt, eldningsförbud
2 - godkänt med anmärkning, eldning tillåten men brister måste vara åtgärdade vid nästa kontroll annars blir det en 1:a då.
3 - godkänt (med kommentarer om lämpliga förbättringsåtgärder)
4 - godkänt, hög säkerhet (välskyddade väggar/tak, brandvarnare)
5 - godkänt, mycket hög säkerhet (som 4 plus sprinkler, riktig branddörr och modern dubbelmantlad skorsten)

Kraven för att nå upp till nivå 3 ska vara retroaktiva med en övergångsperiod på säg 3 år.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tycker att zeylon har skrivit ett mycket klokt inlägg.Brandskyddskontrollen är gjord för att förhindra bränder, inte för att tjäna en massa pengar.

Klago muren i första hand är kommunens Räddningsnämnd (Räddningschef ).
Löser sig inte problemen redan här får man nog vända sig till Länsrätten.

Ved Profilen.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

I sotningsdistriktet där jag bor så vill brandskyddskontrollören inte ha nysotat när han filmar rökgaskanalen, svårare att se då säger han.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

leifa.k skrev:I sotningsdistriktet där jag bor så vill brandskyddskontrollören inte ha nysotat när han filmar rökgaskanalen, svårare att se då säger han.
Det kan jag tänka mig, efter som sotmängd och sotets konsistens ingår att kolla vid en Brandskyddskontroll. Tjärbeläggningar och dyl kan bli Skorstensbrand.
Kanske det kan vara svårt att se om det är nysotat..

Ved Profilen...
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

zeylon skrev:Jag har läst igenom tråden och blir minst sagt mörkrädd över hur lite en del bryr sig om sina familjers säkerhet! :shock: :shock: :evil: :evil:
Nu kan jag inte vara tyst längre!

Ex:
"Varför ska jag byta ut/förstärka min dörr i papp? Den var ju godkänd 1845."
Vad f*n tror du?!!! Är du så korkad att du tror att den stoppar mer än ett par minuters brand? En gipsskiva för en femtilapp är troligtvis det som räddar livet på dig och din familj om det skulle börja brinna i pannrummet när ni ligger och sover. Att gnälla äver såna skitsummor är rent ut sagt patetiskt med tanke på vad som står på spel!!!!!
Alltså fattar du inte efter ha läst igenom hela tråden vad jag är sur på??

Är du sotare?

Det som är tokigt är ju att sotarna verkar ha noll koll villka regler som gäller? Dom skapar egna lagar och man kan inte ifråga sätta dom för det är dom som bestämmer?

Och hur jävla vettigt är det det att dom ska komma och kolla min dörr vartannat år?? 20 minuters jobb a 1000 spänn

Nu har jag varit och köpt mig en minerit skiva. 505 kr billigt
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Shakespeare skrev:
Nej det tycker jag är helt tokigt.

Det är ju som om en bilbesiktningen hade en verkstad där man kunde fixa felen. Vore det rätt?
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Andreas Hansson skrev: Det är ju som om en bilbesiktningen hade en verkstad där man kunde fixa felen. Vore det rätt?
Tja, om man tänker efter finns det ju verkstäder som kan göra ombesiktning efter sitt eget arbete. Är det rätt ?

Det är lätt det är att fixa ett fel på fel sätt så det inte syns men fortfarande finns. Lätt att det blir så när kunden fått ett fast pris och det inte var felet man trodde först eller man inte hittar ett lurigt och kanske intermittent elfel.

Det enda jag kan vända mig emot när det gäller sotning är att sotaren på många ställen har monopol efter exklusivt avtal med kommunen.

Men det finn nu kommuner där man kan använda sig av alternativa firmor med rätt kompetens.
I ex Alingsås kan man ha Luft & Skorstensteknik. Sotar-Per som är skorstenfejaringenjör tröttnade och startade eget och fick efter ett fall i länsrätten rätt att utföra sotning i Alingsås Kommun.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar