Jag har läst igenom tråden och blir minst sagt mörkrädd över hur lite en del bryr sig om sina familjers säkerhet!
Nu kan jag inte vara tyst längre!
Ex:
"Varför ska jag byta ut/förstärka min dörr i papp? Den var ju godkänd 1845."
Vad f*n tror du?!!! Är du så korkad att du tror att den stoppar mer än ett par minuters brand? En gipsskiva för en femtilapp är troligtvis det som räddar livet på dig och din familj om det skulle börja brinna i pannrummet när ni ligger och sover. Att gnälla äver såna skitsummor är rent ut sagt patetiskt med tanke på vad som står på spel!!!!!
Se till att klä in alla brännbara väggar och tak i pannrummet med två lager gips. Det kostar inte många hundralappar och kan rädda livet på er en vacker dag!
Bara för att ett "pannrum" ansågs säkert för 50 år sedan så behöver det inte betyda att det inte går att förbättra säkerheten.
Eller:
"Det spelar ingen roll om jag förstärker dörren. Fönstret går sönder långt innan dess."
Men se till att förstärka det också då! Det finns säkerhetsglas. Eller sätt igen det.
TÄNK för h-vete!
Eller:
"Det spelar ingen roll om jag förstärker dörren. Karmen brinner ju ändå."
Karmen är 10cm massivt trä. Den stoppar bra mycket längre än en dörr som består av två masonitskivor med papper mellan.
Eller:
"Brandskyddskontrollen är bara ett sätt för sotaren att lura mig på mer pengar."
Nej, det är ett sätt att hitta brister INNAN de leder till olyckor!
Eller:
"Det behövs inget pannrum om pannan är på mindre än 30kW"
Se till att TÄNKA lite i stället för att försöka hitta kryphål i regelverken!
Ni som inte bryr er om säkerheten. Har ni någonsinn sett hur snabbt en eldsvåda sprider sig? Ett hus är övertänt på nolltid!
Brandkåren på er ort har övningar. Se till att få möjlighet att titta på så kanske ni börjar tänka lite! Ring till brandförsvaret, de blir bara glada över att få möjlighet att visa på allvaret med brandsäkerhet. De om några vet vad det innebär!
(Jag är medveten om att en del personer kommer att bli förbannade över det jag skriver, men detta är såpass allvarliga saker att jag skiter i eventuella ömma tår.)
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.