Tar tacksamt emot tips på brännare
När det skall tuggas pellets i den större klassen så kan jag t.o.m svikta fot ..Då är det nog 2 hål i marken? Eller en värsting Vedanläggning om plats finns...gratis eller köpeved... Kunzel Biturbo BT 2050 vedpannan
http://www.pufferspeicher.eu/Holzvergas ... 751_x2.htm
http://www.pufferspeicher.eu/Holzvergas ... 751_x2.htm
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Peltec har jag missat, tack för den. Men den verkar inte vara speciellt lyckad för uppåtbrinnande brännare enligt sprängskissen på lillebror pelltec 17?
(2 hål i marken... Då pratar vi nog dubbla investeringen minst + väldigt osäkert elpris i framtiden. Tex måste jag byta alla radiatorer, kör ut 70 grader nu för att klara -30 + bygga maskinell ventilation)
(2 hål i marken... Då pratar vi nog dubbla investeringen minst + väldigt osäkert elpris i framtiden. Tex måste jag byta alla radiatorer, kör ut 70 grader nu för att klara -30 + bygga maskinell ventilation)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu när du säger det, så visar det sig att för en uppåtbrinnande brännare i lämplig storlek där, så måste det finnas kring 30 - 35 cm fri höjd över brännarkoppen. Jag tror det finns det i Peltec'en - nätt och jämt. Men för att vara på säkra sidan kan man ju mejla dem och fråga.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Aha!...Tänkte att du ägde eller eldade upp (ett flerfamiljshus eller dyligt) därav 2 borrhål? ...-30 C en längre tid och att det inte orkar ..kan ju spetsas med kaminen...(öppen planlösning eller värmeförflyttare)..
Som sagt räcker den inte till ändå kanske?...Billigare med isolering och nämnda biomatic +20..+kamin...skulle jag valt som sagt.för man är ju intet för intet den som sköter grillningen när det beger sig
Som sagt räcker den inte till ändå kanske?...Billigare med isolering och nämnda biomatic +20..+kamin...skulle jag valt som sagt.för man är ju intet för intet den som sköter grillningen när det beger sig

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Du hävdar att potentiometrar blir glappa i pelletsbrännarstyrningar.Roli skrev:bebop:
Trådskaparen önskade tips på ny brännare. Och "mitt" tips är att undvika brännare med potentiometrar. Sedan vad andra tycker får stå för dem. Detta är trots allt ett diskusionsforum där man inte måste kunna bevisa sina åsikter även om en del vill att man skall kunna göra detta.
Det är inte en åsikt, det är ett påstående. Du påstar alltså att det är en teknisk brist men du anser dig inte behöva motivera på vilken grund.
Det blir knäckebröhults-nivå på diskussionerna med sådan inställning.
Typ kommentarerna efter artiklarna i expressen.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Wow ! High tech ! Ett antal fasta matningslägen ? Grymt !abene skrev: Har undersökt en Iwabo Villa S1 och där är det definitivt inte analog styrning med potentiometrar.
Det är ett antal fast bestämda matningslägen. Vilket matningsläge man ställer in bestäms med en potentiometer och man får bekräftelse med ett antal returblink. Går därför utmärkt att välja ett tidigare utprovat matningsläge. Gick också att utan att ta a kåpan avläsa vilket matningsläge som är inställt.
Hoppas pelletsen levereras i ett antal fasta energivärden och fasta densiteter som matchar dessa antal fast lägen perfekt.
Kan du inte redogöra för man återgår till exakt samma mängd förbränningsluft på en sån här high tech apparat och andra med samma lösning för fläktreglering ? (Typ TB Mini)
Gissa varför brännare med mer påkostad styrning kan justera både fläkt och matning steglöst..... Typ Janfire flex efter år 2003, Thermia bequem 15/20D mfl. mfl.
PS. Iwabo S1 och nya heta efterföljaren S1X har hela fem potentiometrar för justering av brännarens funktioner....... Läs manualen ! (och googla orden digital och analog så vet du vad Iwabo S1 och S1X har för styrning) Ds.
Teknisk brist eller inte får stå för dig. Att de skulle glappa har jag aldrig påstått det är du som påstår det.bebop skrev:Du hävdar att potentiometrar blir glappa i pelletsbrännarstyrningar.
Det är inte en åsikt, det är ett påstående. Du påstar alltså att det är en teknisk brist men du anser dig inte behöva motivera på vilken grund.
Det blir knäckebröhults-nivå på diskussionerna med sådan inställning.
Typ kommentarerna efter artiklarna i expressen.
.
Däremot vet jag att potentiometrar kan ge konstiga värden när man vrider på dem, dvs inte alltid en jämnt stigande (eller fallande värde) utan ett som hoppar lite fram och tillbaka vid vridning. Hur bra en potentiometer än fungerar så är det ALLTID krångligare att få tillbaka ett styrvärde på den än med en digital styrning.
Orkar inte ens kommentera diskussionsnivån.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Potentiometrar blir glappa av damm och smuts, de blir glappa av slitage. (rörelse)Roli skrev: Med en brännare som använder potensiometrar (trimbara motstånd) blir detta svårt om inte omöjligt, motståndsvärdet kommer också att ändra sig med tiden då det kommer in damm och smuts i motståndet.
Bara för att det landar damm på en pot så ändrar den inte resistans, den måste bli sliten och glapp.
.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Både och! Förstärkare brukar man ju ställa om för jämnan, så där blir det slitage. Smuts blir det eftersom förstärkare sällan har kapslade pot'ar. Så där samverkar smuts och slitage att frambringa ett tydligt skrapande ljud.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Det jämfördes med tv-apparaternas utvekling.
Och nu till det dåliga skämtet.
Alla pelletsbrännare är väll mordern i det avseendet.
För inte har jag sett någon tjock-display på pellets brännare. hehe.
Och nu till det dåliga skämtet.
Alla pelletsbrännare är väll mordern i det avseendet.
För inte har jag sett någon tjock-display på pellets brännare. hehe.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare