När strömmen går

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

foxmulder90 skrev:Har själv aldrig haft problem med att strömmen gått, men bor i och för sig i "stan" :D

Är det "ofta" och "ofta" det sker strömavbrott utanför städerna? Hur uppfattar ni det som?
Det beror på nätägaren, Har man som i mitt fall Skellefteå kraft så händer det sällan :)
Har haft 5 avbrott sedan dec -03 men dessa har varit planerade så det stod i tidningen innan, Tidigare va det vattenfall som ägde nätet här o då va det avbrott direkt det blåste el snöade lite..
Ledningsgatorna är 40 meter breda o nu är det även ordnat med matning från 3 håll (gjordes kring 00)
Farsan o morsan har alltid haft Skeåkraft men de skulle vara typ blixtnedslag el riktigt extremt väder innan de blev strömavbrott, Minns bara nått enstaka som varade 1-2 tim men de va länge sedan..
Men de är klart när man ser ledningsgatorna som finns söder ut är jag inte förvånad att det är stömavbrott ofta o länge vid storm/blötsnö
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Här nere(E-län) har det varit 2st längre uppehåll på dom 7åren vi bott på landsbygd.(Eeon)Stormarna Gudrun/Per strömmen var borta 5-6tim vid var tillfälle.I höstas annonserades ett planerat avbrott ut men då fick vi ett reservverk som stod o brumma i en vecka,så på det stora hela funkar det bra. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jag hade ju strömavbrott på torsdag och det blev nya på fredag kväll, frugan blev inte glad då det blev svart mitt i idol... Normalt har vi strömavbrott varje gång det snöar och blåser ordentligt. Men murstocken och vattenmängden i pannsystemet gör att vi håller värmen skapligt i 8-10 timmar. En gång förra vintern tog det 15 timmar så då fick jag elda en vedbrasa för att hålla värmen. Bristen på vatten och oron för inehållet i frysen är värst.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar