Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Byggsmen det är så sant som det är skrivet, myket bra
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Byggsmén skrev:Jag har ännu en gång gått igenom denna tråden för att få tips och kläm på alla tips och trix. Men jag fastnade på ett uttalande från Karla1 om dessa påhopp på branschfolket här.
Karla1 skrev:Nej, men vissa här på forumet har en viss förmåga att börja dra in företag och ifrågasätta dess kunskap och med fin text även börja beskylla folk att vi tjänar pengar bakvägen om vi tar det via telefon och PM. Det är nog det som han tar åt sig, som så kallade påhopp. Jag tycker det är att svartmåla branschföretag utan att ha grunder till detta.
Om det är några som verkligen skall fixa sådana påhopp så är det väl ändå branscher som typ eran. Ni är ju utsedda till att testa och prova olika produkter inom bioenergin. Bara för att ni har testat en produkt eller som VP labbat med acctankar så är inte det bäst, bara för att ni har gjort testerna. Fick lära mig tidigt inom sport att där finns ALLTID någon som är bättre. Därmed är man inte bäst.

Så därför måste man också ta kritik om där är någon som ifrågasätter det man säger. Och det har det ju varit några stycken här. Du säger också Karla1 att där är många i eran bransch som lovordat VP system. Är ju jättefint. Men där finns säkert också någon som inte sagt detsamma eller kanske inte sagt något alls. Eller hur. Att sedan sitta och säga att man är i stort sett det ledande företaget på det området är farligt. Det kan slå tillbaka på många vis. Eller hur var det med testerna på CTC1100 som ni kritiserade. Där gjorde ju SP (Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut) en helt annan värdering på den pannan. Men skit i det. Det var inte det jag ville få fram. Att sen VP kallar sitt system för unikt :shock: är väl till att ta i.

Vad jag vill komma fram till med detta sista inlägg i denna tråd är. Man är inte bäst på något. Man måste kunna lyssna på andra och ta emot sådan info också. Annars blir man bara en eremit i sitt eget pannrum och där man tror man är bäst.

Tackar för en mycket lärorik tråd om accteknik och att vara för självgod.
Hej svejs !!
Jag säger inte att vi är bäst, men sitter på en väldigt hög kunskap, då vi igenom många år testat, konstruerat, utbildat mm samt har förutsättningar med riggar i labb som ingen annan privatperson har råd att införskaffa.

Men sedan komma hela tiden med att blanda in vårt företag i diskussionerna samt beskylla oss för att vi kanske tar betalt om ni lyfter på luren för att kontakta VP som exempel privat, det kallar jag påhopp då vi sitter här som privatpersoner och chattar. Det vore annat om jag satt här som företagare på arbetstid, men det har vi inte råd med att kasta bort tid på. Vi på ÄFAB tar betalt om du som privatperson vill ha rådgivning, det är tyvärr inte gratis, men då går det via företaget och du faktureras för jobbet vi utför och betalar skatt som alla andra. Vi kan inte sitta på betald tid och ge gratisråd till villaägare på ett forum.

Det är inte jag som tvingat fram att branschfolket måste ange att vi jobbar inom området i vår profil, det är ni övriga privatpersoner som ställt dessa krav här på forumet. Jag ser mig själv här som privat, och inte som företagare.

Sedan om du vill dra upp detta med testet som Värmebaronen kostade på hos SP så är det helt riktigt att med deras brännare fick dom fram bra värden. Som du ser i min profil så eldar jag själv i samma panna bara det att den är en nyare modell och heter 1200, är bara lite designförändrad annars övrigt den samma. Jag har eldat med både KMP PX21 samt ULMA och Bionordic:s B16 i denna och har toppenförbränning.
I testet som gjordes på ÄFAB använde man en rad olika brännare och vissa skall inte alls placeras i denna panna vill jag påstå. Pannas eldstad är för liten för att rymma askmängden som krävs, samt så är tuberna för trånga och skapar lätt ett övertryck vid för dåligt drag som i sin tur ger värme bakåt i brännaren. Men konstruktionen i sig själv är rätt för pelletseldning. Varför tror du CTC har skapat CTC EcoFlex? För dom har också insett att CTC1100 är en oljepanna och vid oljeeldning får man inte aska som täpper till.

Därför ÄFAB inte rekommenderar denna panna för pelletseldning är mest för att den behöver ett underhåll minst en gång per vecka, har du som exempelvis en 1100 panna på 40kW och en större fastighet som förbrukar mer så får du kanske sota ur två gånger per vecka. Är det då relevant att förespråka denna panna för konsumenterna att det är en panna som är bra för pelletseldning? Vart har du då komforten? Tänk dig en familj som inte alls är intresserad av att tillängna sin tid i pannrummet och missköter rengöringen med som exempel en PX21:a. Om du då lägger ihop två och två så har du snart en gengaspoff som kan bidra till katastrof, om inte brandrisk. Om du då vänder på saken och frågar dig själv varför Värmebaronen ville överbevisa detta då, är det inte så att man vinner på att sälja sin produkt till villaägare som vill konvertera till pellets. Så den kritiken tar jag med en klackspark för jag vet att vi agerade på ett relevant sätt, och svarade som vi gjorde.

Jag vet själv att man får rengöra denna väl med täta intervaller, och det får du även med deras brännare. Jag kan säga att jag eldar mycket längre perioder nu med ULMA brännaren i pannan, men det är därför att jag kommit ifrån en stor startdos som leder till att förbränningen blir bättre, samt att jag satsar på Norsk pellets som har en lägre askmängd.
Ta nu inte detta som reklam tack!

Jag skulle aldrig sätta in en begangnad ctc1100, inte ens om jag fick den gratis, då satsar jag på en riktig pelletspanna med komfort, men jag byter heller inte pannan då den ej har några fel ännu, och jag har ett intresse för detta så jag ägnar mycket tid i pannrummet och sköter om sakerna. Jag rekommenderar en oerfaren pelletseldare att satsa på en ny anläggning istället.

Om VP sedan kallar sin anläggning unik får stå för honom, lite rätt har han väl, för det är väl inte så många som kan hålla koll på både flöden samt temperaturer i sitt pannrum med dom mätare han har.

Forsätt gärna att diskutera flöden i tråden, även fast VP kanske inte vill ängna mer tid här.

MVH
Karla
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev: Men sedan komma hela tiden med att blanda in vårt företag i diskussionerna samt beskylla oss för att vi kanske tar betalt om ni lyfter på luren för att kontakta VP som exempel privat, det kallar jag påhopp då vi sitter här som privatpersoner och chattar.
Vem har påstått detta och var. Citat tack! (gärna med hänvisning till vilken sida i tråden)
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:
Simplast är att låsa en tråd med kontakts info till er så får dom som vill kontakta er om dom vill ha hjälp av "experter" el amatörer som inte vet ett dugg som är på forumet... Kan ju finnas pengar att tjäna där.. :roll:
Sida 35.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ok, jag fattar vad du menar men jag tolkar det inte som du.
Jag hoppas inte andré menar att ni privat skulle ha tjänat pengar på detta?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nog förstod jag vad/vem som Karla 1 syftade på..

Mende inte privat men o andra sidan om man är konsult så finns väl andra intressen än att bara va hjälpsam oxå.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:Nog förstod jag vad/vem som Karla 1 syftade på..

Mende inte privat men o andra sidan om man är konsult så finns väl andra intressen än att bara va hjälpsam oxå.. :roll:
Har du fått det bekräftat nu då Shakespeare?

Jag har hjälpt många här på forumet som har kontaktat mig via PM samt sedan ringt upp mig, har aldrig tagit betalt för detta, skulle aldrig falla mig in att göra det, för vissa här på forumet har även blivit bekanta, och man håller kontakt ibland även via telefonen. Så jag tycker dina argument du kommer med är lite retande André. Det man reagerar på är att du vill vinkla det att vi raggar kunder via forumet som sedan får betala för våra tjänster när dom sedan kontaktar oss.

Jag tolkar det som att du menar privat för jag har förklarat tidigare 100 tals gånger att jag är på forumet som privatperson. Blunda för det som står i min profil för en gång skull och se mig också som privat tack! Fick jag skulle jag gärna radera "Aktiv inom bioenergibranschen" i profilen, men regler är regler.

Det gäller att skilja på jobb och hobbyintressen även fast det kan vara samma ämne. Konstigt att du inte reagerade i en annan del här på forumet när en installatör går ut och skriver vilka pannor som är bäst för pellets, ska du inte vinkla det också som att han är här och vill tjäna pengar för att sälja pannor? Han är nog här i samma anda som jag utav rent intresse om att diskutera bioenergi. Så ser jag det, och accepterar detta. Gör det du också. :wink:
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Trots att jag lämnat detta forum måste jag ändå förklara vad som hände när jag flyttade flödesmätargivaren till rätt ställe på returen mellan tankarna och laddomaten. Det fel jag gjorde vad att plasera flödesmätaren före returledningen från radiatorsystemets retur.

Med denna dumma plasering av mätaren mäter denna bara laddningsflödet från tankarna. Men när jag flyttade flödesgivaren ca: 3 dm så att även radiatorreturens flöde även mättes genom denna mätare då blev det annat.

Med 3 st mätare kan man se allt hur ett värmesystem fungerar.
Mäter man varmvatten förbrukning / samt husets förbrukning och laddad energi till tankarna. Då kan man räkna ut hela systemets funktion.

Som jag tidigare skrivit ligger laddningsflödet på ca: 70 liter/ timme det är faktiskt så det är ett ganska lågt flöde på laddningen. Men detta flöde varierar mellan 70 liter/timme och 200 liter/ timme beroende av termostatens öppning samt shuntens öppning och hastigheten på laddningspumpen. Strypningar i systemet är också att ta hänsyn till.

Detta flöde kan varierar hur mycket som helst under en eldning. Det som i slutändan ger mig rätt energimängd till tankarna är att mätaren även tar hänsyn till tiden som jag eldar samt olika flöden som mätaren sparar. Mätaren mäter även D-T (temp skillnad ).

Nu har vi gjort en exel fil som jag lägger in mina mätvärden i från mina flödesmätare. Läser jag av mina mätare före eldning samt efter eldning och lägger in dessa uppgifter från mätarna då får jag fram verkningsgrader / laddad energi samt system förluster mm. OBS! Dessa uppgifter blir olika från gång till gång .

Så fråga sätt min loggning 70 Liter / timme stämmer stundvis..

Tänk efter! Har man ett laddningsflöde på 1000 Liter / timme då förstörs skiktningen ....

Min sista förklaring ......

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 27 apr, 2008 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Trots att jag lämnat denna diskusion måste jag ändå återigen förklara att skiktningen vid temperaturer över laddomatens öppningstemperatur är inget att eftersträva. Den önskade slutresultatet ändå är en jämnvarm tank på kanske ca90-100 grader. Det är vid urladdning som skiktningen är viktig för att utnyttja den lagrade energin maximalt. Om sedan laddningen sker med 70 eller 1000l/h beror på pannans effekt och regleras av laddomaten.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Låst