matwil skrev:Ett system som är injusterat till perfektion kan och nu skriver jag kan göra en energibesparing på 40%.
Det kan inte finnas många system så är så dåliga att det går att spara 40% bara på att justera flöde. Du kanske kan förbättre värmelagringskapaciteten i tanken med 40%, men det betyder inte att du sparat 40%. Du kanske kan öka värmeavgivningen från elementet med 40% genom att ta av "locket" men samma sak här, du sparar inte 40%, du kan sänka framledningstemperaturen något och sparar en del förluster i framledning och retur.
mvh
Vissa saker är hemliga inte alla ! Börjar du förstå vad jag egentligen menar
Jag vet vad min pannas effek låg på i dag ca 34, 19 kW i snitt. Många förstår inte heller att effekten på pannan varierar från varje eldnings tillfälle... Beroende på hur lång tid det tar att elda upp veden i pannan..
Har även skrivit om det i nuvarande tråd.
Kolla min loggning i stället, får ni se. Hur lägre returtemperaturer med låga flöden egentligen beter sig, med behållen skiktning i tank toppen.. Kolla speciellt in botten temperaturen hur snabbt den minskar efter eldning. Sedan kollar du / ni i morgon när ni vaknar. Då ser alla vad jag menar med låga flöden. ( 6 grader kallt ute villa på 140 kvadrat blåsigt ) Men ändå.
Hoppas att alla förstår hur viktiga flödena är för att spara energi..och skapa bra skiktning..
Ingen omröring i tankarana ! Laddningstemp så hög som möjllg!! Låga flöden!! Rätt kopplat. Bra Isolerade tankar. Då fungera det !!!
matwil skrev:Ett system som är injusterat till perfektion kan och nu skriver jag kan göra en energibesparing på 40%.
Det kan inte finnas många system så är så dåliga att det går att spara 40% bara på att justera flöde. Du kanske kan förbättre värmelagringskapaciteten i tanken med 40%, men det betyder inte att du sparat 40%. Du kanske kan öka värmeavgivningen från elementet med 40% genom att ta av "locket" men samma sak här, du sparar inte 40%, du kan sänka framledningstemperaturen något och sparar en del förluster i framledning och retur.
mvh
Jag menar inte att man sparar 40% rakt av. Jag skrev kan. Sänker vi framledningstempen så minskas tillförsel av energi så enkelt är det. Då är det inte bara förluster i rören vi pratar om.
Ökar vi luftflödet förbi elementet så blir det mera energi till rummet/huset.
Ex. en fläktkonvektor funkar inte något vidare med fläkten avstängd. = högre luftflöde = mera energi.
"genom att ta av locket" kan man spara 15%
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Ved Profilen skrev:Vissa saker är hemliga inte alla ! Börjar du förstå vad jag egentligen menar
Jag vet vad min pannas effek låg på i dag ca 34, 19 kW i snitt. Många förstår inte heller att effekten på pannan varierar från varje eldnings tillfälle... Beroende på hur lång tid det tar att elda upp veden i pannan..
Har även skrivit om det i nuvarande tråd.
Kolla min loggning i stället, får ni se. Hur lägre returtemperaturer med låga flöden egentligen beter sig, med behållen skiktning i tank toppen.. Kolla speciellt in botten temperaturen hur snabbt den minskar efter eldning. Sedan kollar du / ni i morgon när ni vaknar. Då ser alla vad jag menar med låga flöden. ( 6 grader kallt ute villa på 140 kvadrat blåsigt ) Men ändå.
Hoppas att alla förstår hur viktiga flödena är för att spara energi..och skapa bra skiktning..
Ingen omröring i tankarana ! Laddningstemp så hög som möjllg!! Låga flöden!! Rätt kopplat. Bra Isolerade tankar. Då fungera det !!!
Tur att någon vaknar
Ved Profilen..
Du har ju fortfarande inte svarat på min tidigare fråga.... men det kanske är "hemligt" (nu slutar jag med denna diskussion eftersom du endast svar på det du vill........)
Men jag kan ändå inte låtabli att kommentera laddtempen. Jag tycker att man inte skall eftersträva att ha så hög laddtemp resp. hög topp temp i tanken som möjligt. Ju högre temp desto större strålningsförluster som man inte kan styra.....
Om man laddar tanken så att den håller 90-95° i toppen och en väldigt låg temp i botten eller om man "bara" laddar till 80° i toppen och en lite högre temp i botten har ju egentligen ingen betydelse. Det viktiga är ju att man tar tillvara och "sparar" den "energi" som pannan ger vid en eldningcykel. Att sikta på att få så höga "topptemperaturer" som möjligt skapar ju bara en massa strålningsförluster som är svåra att styra. Det är ju bättre att ha 80° i acktankstopp och ett "svalt" pannrum som man värmer kontrollerat än 95° i acktankstopp och ett okontrollerat "varmt" pannrum.
Nu påverkar ju isoleringen på rör och tanken/arna en hel del, men oavsett hur bra det är isolerat så blir det svårare att styra "värmeförlusterna" om man har 95° på laddningen än om man "bara" har 80°. Sedan hur mycket temp som finns kvar i toppen är ointressant det beror ju till stor del på hur stort uppvärmningsbehovet är.
Sedan att man inte skall ha höga hastigheter på BÅDE i- och urladdning av acktanken är ju en viktig del för att behålla skiktningen och öka utnyttjandet av den "sparade energin" med det har inget att göra med hur hög temp man har i acktankstopp...... om "skiktgränsen" är 30-80 eller 30-95 är helt ointressant. Det viktiga är att den finns samt att man kan ta tillvara det som pannan ger samt behålla det kontrollerat i tanken så länge som möjligt. Och då inte med skyhöga temperaturer i tanken. För måste man ta till det då är det nog bättre att öka acktanksvolymen.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kanske jag skall sätta en givare i pannrummet och visa min pannrums temperatur. Mina acktankar är isolerade med 120 mm.
Pur isolering. Tankarna är även runda. Bilden som hör ihop med min loggning är baxis egen. Åter kommer när jag har flyttat flödesmätaren till rätt ställe.
matwil skrev:Sänker vi framledningstempen så minskas tillförsel av energi så enkelt är det.
Nej, så enkelt är det inte! Det beror på flödet också.
matwil skrev:
Ökar vi luftflödet förbi elementet så blir det mera energi till rummet/huset.
Ja, förutsatt att temperaturen på elementet inte ändras. Men för att behålla samma temp måste man också tillföra mer energi. Så man sparar inget, men man kan hålla lägre framledningstemp och ändå få ut samma effekt.
Vedprofilen: Jag ska kolla din ritning och dina flöde noga vid tillfälle. Men du måste förklara varför du dubblar flödet i din uträkning. Mäter du bara flödet till ena tanken och sedan dubblar det, eller är det det gemensamma flödet till båda tankarna som ligger på 70l/h (som du tidigare skrev)? Varför dubblar du i så fall???
Shakespeare skrev:
Nej, så enkelt är det inte! Det beror på flödet också.
mvh
Helt klart har flödet på radiatorkretsen betydelse. Nu har jag aldrig pratat om flödes ändringar överhuvudtaget.
Förtydligande: Samma flöde lägre framledningstemp kommer att bli mindre tillförd energi.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Matwil,
Jag försöker förstå vad du menar men jag ger upp. Minskad framledningstemperatur ger minskad energitilförsel till huset om man inte kompenserar detta med tex effektivare raddar. Effektivare radiatorer betyder i sin tur att man kan ta ut mer energi och således behöver man också öka energiutillförseln. Var menar du att det går att spara 40% och vad menar du med "inte rakt av".
Förlusterna i framlednig och retur är i stort sett försumbara i de flesta hus, eftersom de står för så liten del av den totala energiåtgången och att förlusterna till största delen ändå kommer huset tillgodo. Möjligtvis om rören skulle gå oisolerade i en kalla välventilerad källare men då rekomenderar jag isolering istället, det ger mer än att sänka framledningstempen.
Men en annan sak som verkligen kan ge en besparing är att sänka innetempen. Det behöver inte betyda sämre komfort. Jag hade tidigare stora variationer inne, och var tvungen att hålla en högre medeltemp för att det inte skulle bli för kallt ibland. Nu har jag 20-21 grader konstant men lägre medeltemp. Varje grads sänkning ger en sänkning av energiförbrukningen med 5-6%.
mvh
ps Vedprofilen, jag har inte hunnit kolla dina loggar än.
Det är jag som har tängt lite fel här. Dessa flöden stämmer inte jag måste flytta mätaren så att jag får med mig returen. Jag åter kommer när jag har flyttat den. det blir lite jobb med att tömma tanken,men det är ju ett måste. Rätt skall ju vara rätt..
Hade du nu haft som jag har med ventiler överallt så hade det inte varit några problem
När jag satte in en extra avluftare (hade bommat att tänka på att matarröret gick upp och sen ner) så tappade jag bara ur ca 3 liter ur systemet.
Och då skar jag ändå av röret från pannan till tankarna!
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jo jag vet. Jag har avstängnings kranar nästan över allt utom på returen på teknik tanken. En sak till som inte är bra i mitt system är att jag inte har några avluftnings ventiler. Kommer iaf att sätta dit en avstängnings ventil den här gången. Luftnings ventiler struntar jag i ..
- En på varma röret, den pyser bara om om jag kör pellets med tankarna bortkopplade. Då kopplar jag om med ventiler så att pannans utlopp går till varma röret men jag stänger fortsättningen till tankarna.
- en på röret från pannan som går in på framsidan av tankarna, jag matar in i tankarna på framsida och tar ut från toppen.
Med nytt vatten i systemet så pyser det rätt friskt till och från i ett par veckor, det är MYCKET luft som ska kokas bort ur 1500 liter vatten!
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen skrev:Vissa saker är hemliga inte alla ! Börjar du förstå vad jag egentligen menar
Jag vet vad min pannas effek låg på i dag ca 34, 19 kW i snitt. Många förstår inte heller att effekten på pannan varierar från varje eldnings tillfälle... Beroende på hur lång tid det tar att elda upp veden i pannan..
Har även skrivit om det i nuvarande tråd.
Kolla min loggning i stället, får ni se. Hur lägre returtemperaturer med låga flöden egentligen beter sig, med behållen skiktning i tank toppen.. Kolla speciellt in botten temperaturen hur snabbt den minskar efter eldning. Sedan kollar du / ni i morgon när ni vaknar. Då ser alla vad jag menar med låga flöden. ( 6 grader kallt ute villa på 140 kvadrat blåsigt ) Men ändå.
Hoppas att alla förstår hur viktiga flödena är för att spara energi..och skapa bra skiktning..
Ingen omröring i tankarana ! Laddningstemp så hög som möjllg!! Låga flöden!! Rätt kopplat. Bra Isolerade tankar. Då fungera det !!!
Tur att någon vaknar
Ved Profilen..
Du har ju fortfarande inte svarat på min tidigare fråga.... men det kanske är "hemligt" (nu slutar jag med denna diskussion eftersom du endast svar på det du vill........)
Men jag kan ändå inte låtabli att kommentera laddtempen. Jag tycker att man inte skall eftersträva att ha så hög laddtemp resp. hög topp temp i tanken som möjligt. Ju högre temp desto större strålningsförluster som man inte kan styra.....
Om man laddar tanken så att den håller 90-95° i toppen och en väldigt låg temp i botten eller om man "bara" laddar till 80° i toppen och en lite högre temp i botten har ju egentligen ingen betydelse. Det viktiga är ju att man tar tillvara och "sparar" den "energi" som pannan ger vid en eldningcykel. Att sikta på att få så höga "topptemperaturer" som möjligt skapar ju bara en massa strålningsförluster som är svåra att styra. Det är ju bättre att ha 80° i acktankstopp och ett "svalt" pannrum som man värmer kontrollerat än 95° i acktankstopp och ett okontrollerat "varmt" pannrum.
Nu påverkar ju isoleringen på rör och tanken/arna en hel del, men oavsett hur bra det är isolerat så blir det svårare att styra "värmeförlusterna" om man har 95° på laddningen än om man "bara" har 80°. Sedan hur mycket temp som finns kvar i toppen är ointressant det beror ju till stor del på hur stort uppvärmningsbehovet är.
Sedan att man inte skall ha höga hastigheter på BÅDE i- och urladdning av acktanken är ju en viktig del för att behålla skiktningen och öka utnyttjandet av den "sparade energin" med det har inget att göra med hur hög temp man har i acktankstopp...... om "skiktgränsen" är 30-80 eller 30-95 är helt ointressant. Det viktiga är att den finns samt att man kan ta tillvara det som pannan ger samt behålla det kontrollerat i tanken så länge som möjligt. Och då inte med skyhöga temperaturer i tanken. För måste man ta till det då är det nog bättre att öka acktanksvolymen.
Hej Roli
Du har delvis rätt med det du skriver, men med min beskrivning har jag skapat maximal skiktning och större temp diff mellan toppen och botten temperaturen i acktankarna. Jag skapar därför maximalt utnyttjande i mina tankar med samma lagrade energi. Innan jag började med mina in justeringar hade jag exakt som du beskriver. Då sjönk temperaturen i mina tankar mycket fortare i toppen på tanken där shunt och vv är placerade. Dessutom tror jag personligen att pannan och tankarna mår bättre vid dessa temperaturer..
Men med min förklaring räcker tankarnas lagrade energi mycket längre. Man förlänger alltså tiden mellan varje upptändning av pannan.
joeri91942 skrev:Jag har... låt se, 4 automatavluftare.
- En i toppen på varje tank = 2
- En på varma röret, den pyser bara om om jag kör pellets med tankarna bortkopplade. Då kopplar jag om med ventiler så att pannans utlopp går till varma röret men jag stänger fortsättningen till tankarna.
- en på röret från pannan som går in på framsidan av tankarna, jag matar in i tankarna på framsida och tar ut från toppen.
Med nytt vatten i systemet så pyser det rätt friskt till och från i ett par veckor, det är MYCKET luft som ska kokas bort ur 1500 liter vatten!
/Jörgen
Sätt dit vanliga element luftnings ventiler istället.Dom där automatluftarna funkar inget vidare.Jag har en luftningsventil i toppen på tankarna.