BRANDSKYDDSKONTROLL

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Torsten skrev:
Dörr av två masonit eller fanerskivor med
träram emellan går inte bra.
Såna dörrar har då jag o det sa dom då inget om då jag hade kollen.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Precis som vid bil besiktning, alla bedömmer olika!!( mänskliga faktorn. )
Jag tycker iaf att Brandskyddskontrollanten skall kontrollera mera på installationer/skador eller förändringar som ev. kan leda till en brand, i stället för att alla husägare skall behöva byta pannrumsdörrar helt plötsligt, som har setat där sedan huset byggdes bara för att det har blivit en helt ny Lag stiftning. Ingen har nämnt något om detta tidigare.
Men visst brand säkra dörrar är bra för att förhindra branden att sprida sig till när liggandebyggnadsdelar.

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:Precis som vid bil besiktning, alla bedömmer olika!!( mänskliga faktorn. )Ved Profilen.
Det är dit jag vill komma.Sotaren agerar ju myndighets person.
Han borde ju kunna följa nått regelverk.
Jag har ialla fall mailat boverket för att få klarhet i frågan.

Samma visa med skorstenar. Sotaren dömer ut en skorsten.Samma sotare glidgjuter skorstenar för dyra pengar :shock:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Var nånstans står det att man är enligt lagen tvungen att göra en
brandskyddskontroll? kollade med mitt försäkringsbolag
o dom sa lite svävande nja...bara du har iordning på
grejjerna?

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Här finns info
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____13750.aspx

Det skulle räcka om man gjorde en sådan vart 5-10 år.
Görs en förändring av rökanaler måste man ju ändå ta dit sotaren för att få det godkänt.Jag fattar inte varför han ska dit och kolla varannat år?

På eldstäder som det eldas sällan i ska inte kontrolleras lika ofta ..
Det är ju dom som står kalla stora delar av året som det kan finnas risk för frostsprängningar och dylikt.

Dum Dummare Brandskyddskontroll.
Jøtul I 520 FL
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Soteld hur i hel..med en modern anläggning så har man total
förbränning, prova att elda sotet ni får ur eran skorsten
om ni har modern anläggning.
Det är nog lättare att få eld på grus???
Varför han ska dit o kolla...det är precis som dom skapar jobb
till sotarna o svensson får betala.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

christer skrev:Soteld hur i hel..med en modern anläggning så har man total
förbränning, prova att elda sotet ni får ur eran skorsten
om ni har modern anläggning.
Det är nog lättare att få eld på grus???
Varför han ska dit o kolla...det är precis som dom skapar jobb
till sotarna o svensson får betala.

mvh christer
Det viktigaste är inte grejjerna utan snarare gubben som eldar.
Inga problem att sota/tjära igen en pipa med ett nytt pannsystem. Räcker att man eldar fel..........eller vad vederbörande tror är rätt injusterat osv.
Sen är brandskyddskontrollen mest ifall det skulle ta sig känns det som.
/P
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag hade kunnat ha en viss förståelse för brandkontlollen om det gällt självsotning för annars är det ju samma sotare som gör både kontroll o sotning..

I värsta fall även som nämnts tidigare i tråden även sotaren som fixar den utdömda skorsten, Vilket gör en klart konfunderad då samma snubbe kan dömma ut skorsten o fixa den..
Som att bilprovningen även hade verkstad på andra sidan väggen... :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ni måste väl också tänka på att när sotaren gör kontrollen och upptäcker ett fel, som han lägger ett eldningsförbud på så är ni skyddade mot brand som ett exempel. När felet är åtgärdat och ändå något skulle hända, är er fastighet bättre skyddad mot försäkringsbolagets skadereglerare om olyckan ändå skulle vara där. Ni har då följt regelverket.

Sedan finns det fasktiskt allt för många fastighetsägare som har rent sagt byggt till oisolerade rökrör till kaminer, pyreldat så att skorstenen är helt tät, kondensproblem, murstock som ej är isolerad från brandfarligt material på vinden mm.

Det är kanske OK hemma hos er, men ute i verkligheten finns det allt för många rötägg som inte bryr sig, så en kontroll är inte helt fel att ha.
Sanningen är den att det finns allt för många som inte har en rimmaste aning om vad som är fel och rätt, och vad detta kan leda till för konsekvenser.
Magnus Fors
Prima virke

Inlägg av Magnus Fors »

Det är roligt att läsa om alla inlägg i detta ämne. Jag tror att inte sotan ska göra kontrollen utan tex en oberoende kontrollant.
Det kan inte vara bra att föreskrifterna ska tolkas olika beroende på vilken sotare som besiktar.
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det är väl helt riktigt att sotaren som har erfarenheten gör kontrollen. Oftast när sotaren går över för att jobba med brandskydd så blir det hans huvudsakliga syssla i sitt distrikt, för man hinner inte med båda delar.

Vill du att man skapar ytterligare en myndighet, samt utbildar personal igen med samma inrikttning?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Känns bara lite väl ofta med en brandskyddsinspektion vart annat år.....

Vet iofs inte hur petiga de kan vara, väntar fortfarande på det "lilla" brevet som skall meddela att det är dax....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Karla1 skrev: Vill du att man skapar ytterligare en myndighet, samt utbildar personal igen med samma inrikttning?
Tycker dom kan slopa monopolet och släppa in fler aktörer på marknaden.Då kunde man ju ta in en offert på brandskyddskontroll-sotning och ta den som är billigast.

Som det är nu är det ju helt tokigt.

EX.
Din skorsten är dålig. Jag kan reparera den för 10 000kr.Om någon annan gör det så godkänner jag inte arbetet.
Jøtul I 520 FL
Magnus Fors
Prima virke

Inlägg av Magnus Fors »

Karla1 skrev:Det är väl helt riktigt att sotaren som har erfarenheten gör kontrollen. Oftast när sotaren går över för att jobba med brandskydd så blir det hans huvudsakliga syssla i sitt distrikt, för man hinner inte med båda delar.

Vill du att man skapar ytterligare en myndighet, samt utbildar personal igen med samma inrikttning?
jo hos mig var det samma person som gorde kontrollen och sotade han kom med en månads mellanrum om han nu gorde kontrollen samtidigt som han sotade så hade jag inte sagt något. det känns som om sotan bara vill käna så mycket pengar som möjligt
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Andreas Hansson skrev:
Karla1 skrev: Vill du att man skapar ytterligare en myndighet, samt utbildar personal igen med samma inrikttning?
Tycker dom kan slopa monopolet och släppa in fler aktörer på marknaden.Då kunde man ju ta in en offert på brandskyddskontroll-sotning och ta den som är billigast.

Som det är nu är det ju helt tokigt.

EX.
Din skorsten är dålig. Jag kan reparera den för 10 000kr.Om någon annan gör det så godkänner jag inte arbetet.
Han kan inte neka ett godkännande om en annan firma har gjort jobbet korrekt. Då skall du nog vända dig högre upp får då utövar han något som han ej har rätt till.
Skriv svar