Ojva skrev:Undrar ändå om man tjänar på att elda pellets jämfört med bergvärme?
Har man ett hus som drar säg 20 000kwh och man med en bergvärme anläggning kommer ner till 1/3 av det, dvs ca 6 700kwh vilket med ett totalpris för el(nätavgift, moms cert mm) på 1.20 skulle ge en uppvärmningskostnad på ca 8000kr.
Nu är jag inte så hemma på det här men hur mycket pellets och till vilken kostnad skulle det behövas för att värma upp ett sånt hus? Vad är det för verkningsgrad på en pelletsanläggning tex?
Jag är tämligen övertygad om att det är dyrare idag att värma upp med pellets än med bergvärme, om man bortser från investeringskostnaden.
Det blir dyrare att värma med pellets sett till dagens priser o att man har ett hyfsat cop på vp (vilket inte alla får) men o andra sidan är en bergvärme installation mycket dyrare än en pellets..
Blir det som dom (ekonomerna) tror en kraftig ränte höjning så ska det oxå tas med i beräkningen om man lånar till investeringen..
Nått som inte heller pratas så mycket om är renovering/byte av kompressor i vp efter 12-15 år (inte hela pumpen) vilket kostar 13-15000:- idag/ca 1000:-/år.. Hur länge en pelletsbrännare går hålla liv i vet jag inte men förmodligen länge då alla delar istortsätt går byta o man kan göra det själv, Min fd janfire går lika bra än o den är 11 år feb -07..
En modern pelletspanna skulle behöva 5 ton pellets/år för att ge 20000 kWh/år i värme o vv (elda pellets året runt)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd