Hur dyrt ska det bli ???

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Priser

Inlägg av André »

lage skrev:
mackez skrev:Och jag betalar 1890kr/ton på småsäck (1570 per pall)
Fraktfritt via www.skekraft.se
Skummt att prist kan skillja så mkt runt omkring i Sverige
//Macke
Det priset är long time gone nu, nu ligger det på 2550.-/ton! 35% prisökning!
Snacka om skenande prisutveckling, kanske pelletsprishöjningarna som driver upp inflationen helt på egen hand... :evil:
Du kanske kan beställa åt mig mackez? :wink:
En kompis fick göra om sitt 2 årsavtal på småsäck nu i okt innan hans tidigare gick ut.. Betalade tidigare 1830:-/ton o nu 1890:-/ton för småsäck..

Men nu är priset högre ju längre från fabriken du bor oxå, Kompisen har 7 mil..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ojva skrev: Måste också fråga ang etanol. Enligt vad jag har hört så kommer etanol tillverkningen i framtiden att konkurrera om samma råvaror som pelletstillverkningen. OM det är så, då inbillar jag mig att pellets inte blir billigare av det, om jag säger så.
Det är därför bl.a SCA vill stoppa etanoltillverkning av skogsråvara då det inte bara kommer att slå hårt mot ex pellets utan även sågverksindustrin i övrigt för att det krävs prima virke för tillverkningen..

Därimot tror/hoppas jag personligen mycket på pelletstillverkning av hampa.. Nu får bönderna även ett extra EU bidrag om man odlar energigrödor på mark som ligger i träda.. I hela landet är det ca 250000 ha som ligger i träda o varje ha ger ca 90-100000 kWh energi/räcker till att värma ca 4 villor
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

lage skrev:
Vi får nog starta ett kooperativ som antingen tillverkar eller importerar pellets. Vad tror ni om det?
Det är nog enda sättet att hålla nere priserna tyvär för om nån/nått företag startar en import av pellet lär dom ändå ta ut maximalt pris = marginelt billigare..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ojva skrev:Undrar ändå om man tjänar på att elda pellets jämfört med bergvärme?

Har man ett hus som drar säg 20 000kwh och man med en bergvärme anläggning kommer ner till 1/3 av det, dvs ca 6 700kwh vilket med ett totalpris för el(nätavgift, moms cert mm) på 1.20 skulle ge en uppvärmningskostnad på ca 8000kr.

Nu är jag inte så hemma på det här men hur mycket pellets och till vilken kostnad skulle det behövas för att värma upp ett sånt hus? Vad är det för verkningsgrad på en pelletsanläggning tex?

Jag är tämligen övertygad om att det är dyrare idag att värma upp med pellets än med bergvärme, om man bortser från investeringskostnaden.
Det blir dyrare att värma med pellets sett till dagens priser o att man har ett hyfsat cop på vp (vilket inte alla får) men o andra sidan är en bergvärme installation mycket dyrare än en pellets..
Blir det som dom (ekonomerna) tror en kraftig ränte höjning så ska det oxå tas med i beräkningen om man lånar till investeringen..
Nått som inte heller pratas så mycket om är renovering/byte av kompressor i vp efter 12-15 år (inte hela pumpen) vilket kostar 13-15000:- idag/ca 1000:-/år.. Hur länge en pelletsbrännare går hålla liv i vet jag inte men förmodligen länge då alla delar istortsätt går byta o man kan göra det själv, Min fd janfire går lika bra än o den är 11 år feb -07..

En modern pelletspanna skulle behöva 5 ton pellets/år för att ge 20000 kWh/år i värme o vv (elda pellets året runt)
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Det tråkigaste i den här sagan är väl att även om tillgången på spån skulle skjuta i höjden så kommer pelletsproducenterna antagligen att följa elpriset ändå. Det finns ju ingen anledning för dem att sälja sig billigare än vad (tillräckligt många av) konsumenterna är villiga att betala. :(

Pellets (eller el för den delen) till självkostnadspris, det skulle va nåt det! ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Bassman skrev:Det tråkigaste i den här sagan är väl att även om tillgången på spån skulle skjuta i höjden så kommer pelletsproducenterna antagligen att följa elpriset ändå. Det finns ju ingen anledning för dem att sälja sig billigare än vad (tillräckligt många av) konsumenterna är villiga att betala. :(

Pellets (eller el för den delen) till självkostnadspris, det skulle va nåt det! ;)
Priserna på marknaden sätts efter tillgång och efterfrågan.
Med undantag för reglerade marknader, typ elmarknaden.

Skulle det finnas ett överskott av pellets, skulle priserna definitivt sjunka tror jag.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

André skrev: En kompis fick göra om sitt 2 årsavtal på småsäck nu i okt innan hans tidigare gick ut.. Betalade tidigare 1830:-/ton o nu 1890:-/ton för småsäck..

Vilken leverantör är det?
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

lage skrev:
André skrev: En kompis fick göra om sitt 2 årsavtal på småsäck nu i okt innan hans tidigare gick ut.. Betalade tidigare 1830:-/ton o nu 1890:-/ton för småsäck..

Vilken leverantör är det?
Solett/skellefteå kraft men bara för nån vecka sen (kanske va 1 nov) så har dom tydligen slutat med avtal har jag sett men jag vet inte om det bara är för nya kunder..

Vet att dom som hade gamla avtal från slutet på 90 talet o va på 5 år fick bättre pris då dom förlängde 03/04 än vad jag lyckades få då jag tog mitt första avtal..

Dec 03 betalade jag 1900:-/ton för storsäck utan avtal o nu kostar bulk tydligen ca 2000:-/ton, Sen att förbrukningen minskade med 2 ton/år efter pannbytet är ju inte heller fel..
Så om jag vore utan avtal o tvingades köpa nu så är det ändå billigare idag med pelletseldning än för 3 år sedan.. :D
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar