Hur fort blir solfångare lönsamma?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Om någon vill diskutera ventilation så kan vi göra det här. :idea:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=5768#5768
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Topsi
Prima virke

Inlägg av Topsi »

Professor Kalkyl skrev:Ventilationen man har från pannan drar väl bara igenom luft från källaren ändå? Eller??? :roll: :?:
Rökgaserna värmer upp ventilationskanalerna och eftersom varm luft stiger så måste det komma in ny luft från ventilerna i murstocken.det blir då undertryck i huset så huset suger in uteluft igenom tex ventiler eller andra ställen.Eller??
Professor Kalkyl
Entusiast!

Visst blir det så om man har kanalerna där!

Gå hit för att diskutera Ventilation http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=5768#5768 Här ska vi tala solfångares lönsamhet! :wink:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
hjobo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

Jag har haft mina solfångare i fyra år. Varje år laddar jag över 5000 kWh. Min anläggning är nu betald och 30-40 år framåt är det ren vinst.
Jag har kostat på min anläggning 17000:- + 14000:- Bidrag 7500:-
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

hjobo skrev:Jag har haft mina solfångare i fyra år. Varje år laddar jag över 5000 kWh. Min anläggning är nu betald och 30-40 år framåt är det ren vinst.
Jag har kostat på min anläggning 17000:- + 14000:- Bidrag 7500:-
Hmmm
Jag vet inte va ni betalar för ström/pellets.. :? För att spara in solfångarna på 4 år... Man ska även räkna in ränta på investeringen..
Själv skaffade jag 3 års avtal på el 63,62 öre/kw (skellefteåkraft)
Har även avtal på pellets (solett) 1480/ton = 30,8 öre/kw (om man räknar med 4800/ton i testet i råd&rön gav den 5000kw/ton)
Så för egen del så kostar de ca 1700:-/år (5000kw) med pellets..
O ca 3200:- med el.. Med föra pelletsanläggningen i fjol gick de ca 250kg/mån maj-september (5 mån) = 1850:-
Så glöm att man spar in solfångare på 4 år.. (om du inte har fruktansvärt dåliga avtal)
Bara räntan med rörligt lån (2,95%) är 693:-/år 485:-/år efter skatteavdrag..
Så för min del så skulle de ta 14 år att spara in en solfångar anläggning för 23500:- jämfört med pellets o drygt 7 år jämfört med el...
Då har jag inte räknat med någon ränta...Så då blir det några år till..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev: Själv skaffade jag 3 års avtal på el 63,62 öre/kw (skellefteåkraft)
Nu kostar väl din el lite mer än 63,62 öre/kW eller... Du skall ju betala nät kostnaden också..

Men att betala av en solfångarinvestering på 4 år låter för mig väldigt kort tid. Man skall då ha ett elpris på 117,5 öre/kW (inkl allt) samt inga räntekostnader på pengarna....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev: Själv skaffade jag 3 års avtal på el 63,62 öre/kw (skellefteåkraft)
Nu kostar väl din el lite mer än 63,62 öre/kW eller... Du skall ju betala nät kostnaden också..

Men att betala av en solfångarinvestering på 4 år låter för mig väldigt kort tid. Man skall då ha ett elpris på 117,5 öre/kW (inkl allt) samt inga räntekostnader på pengarna....
Så man slipper nät kostnaden om man har solfångare då?? :roll:
Senaste året gick 3875 kw el o 6,7 ton pellets här o jag har 16a huvudsäkring...(pellets förbrukningen lär nog bli lägre nu med ny värmeanläggning)
Så här blev likaförbannat nätavgiften dyrare än el kostnaden.. :evil:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

detta...

Inlägg av snillet »

Detta hade vart nåt :-).

Skatteavdrag för elförbrukningen på solfångarna !

Blir inte många gruskorn i fickan av DE...förvisso :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Roli skrev:
Jag menade inte den fasta nätkostnaden utan den rörliga. De f----nade nätbolagen skall ju ha betalt per överförd kWh också. Det räcker ju inte med den i mitt tycke skyhöga fasta kostnaden. Har själv en av sveriges sämsta nätbolag...... Gissa vilket.

Fortum
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hjobo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

André skrev:
Roli skrev:

Senaste året gick 3875 kw el o 6,7 ton pellets här o jag har 16a huvudsäkring...(pellets förbrukningen lär nog bli lägre nu med ny värmeanläggning)
Nätkostnaden är baserad på kWh. Således betalar du nätavgift på förbrukad kWh. Tänk också på att verkningsgraden är dålig när du kör pellets på sommaren. Jag hade pengarna på banken med 0,2% ränta. Således är mina kapitalkostnader försumbara. Jag hade som alternativ kört el på sommaren. Mitt kW pris är 94,3 öre/kWh. Från solfångarna 2004= 5200 kWh.
hjobo
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Men de ä klart att de ä nog lika illa att ha solfångare som att ha pengarna på ett konto utan ränta... :lol: Så de går väl jämt upp
Själv så har jag då inte lyckats få så dålig avkastning som 0,2%.. 8)
Jolle
Prima virke

Inlägg av Jolle »

hjobo skrev:
André skrev:
Roli skrev: Nu kostar väl din el lite mer än 63,62 öre/kW eller... Du skall ju betala nät kostnaden också..

Nätkostnaden är baserad på kWh. Således betalar du nätavgift på förbrukad kWh. Tänk också på att verkningsgraden är dålig när du kör pellets på sommaren. Jag hade pengarna på banken med 0,2% ränta. Således är mina kapitalkostnader försumbara. Jag hade som alternativ kört el på sommaren. Mitt kW pris är 94,3 öre/kWh. Från solfångarna 2004= 5200 kWh.
Kanske blir lite tjatigt med citat i citat men jag kunde inte låta bli ;)
Det är klart som sjutton att du vill betala en rörlig del på överförd energi till nätbolaget. Det är ju till för att täcka överföringsförlusterna i nätet. Om du bränner 1 kWh i elpatronen så måste F----m tanka in ~1.15 kWh i sin ände av kabeln(kärnkraftverket). Alternativet hade ju varit att du fått vara med och dela kostnaden för den energiförlusten med alla direktelvärmda villor i landet. De står ju för betydligt större del av förlusten och får med den rörliga nätavgiften också betala för den = rättvist.
Att sen absolutnivån är hög det ska STEM peta F----m i ögat för.
Professor Kalkyl
Entusiast!

Ska man vara nitisk får man ju räkna räntekostnad på allt man köper....
Pellets, el, mjölk, öl, olja, vatten, kläder, osv...osv...
Man kunde ju förräntat pengarna på ett konto så det blir ju en förlust/kostnad!! :roll:

Med solfångare har man ju bundit det priset i säkert 50 år. Vilka andra avtal löper så länge??

Sedan finns ju de ideologiska skälen, vilka väger tungt.. :idea:
Senast redigerad av Professor Kalkyl den mån 04 apr, 2005 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
.///M.V.H Mattias ;)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Här kan man läsa om när solfångarna blir lönsamma...
15 år om man har ett el pris på 85 öre/kw..
Detta om anläggningen kostar 25 000:-..
http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/Fil ... penElement
Skriv svar