http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=5768#5768
Rökgaserna värmer upp ventilationskanalerna och eftersom varm luft stiger så måste det komma in ny luft från ventilerna i murstocken.det blir då undertryck i huset så huset suger in uteluft igenom tex ventiler eller andra ställen.Eller??Professor Kalkyl skrev:Ventilationen man har från pannan drar väl bara igenom luft från källaren ändå? Eller???![]()
Hmmmhjobo skrev:Jag har haft mina solfångare i fyra år. Varje år laddar jag över 5000 kWh. Min anläggning är nu betald och 30-40 år framåt är det ren vinst.
Jag har kostat på min anläggning 17000:- + 14000:- Bidrag 7500:-
Nu kostar väl din el lite mer än 63,62 öre/kW eller... Du skall ju betala nät kostnaden också..André skrev: Själv skaffade jag 3 års avtal på el 63,62 öre/kw (skellefteåkraft)
Så man slipper nät kostnaden om man har solfångare då??Roli skrev:Nu kostar väl din el lite mer än 63,62 öre/kW eller... Du skall ju betala nät kostnaden också..André skrev: Själv skaffade jag 3 års avtal på el 63,62 öre/kw (skellefteåkraft)
Men att betala av en solfångarinvestering på 4 år låter för mig väldigt kort tid. Man skall då ha ett elpris på 117,5 öre/kW (inkl allt) samt inga räntekostnader på pengarna....
Jag menade inte den fasta nätkostnaden utan den rörliga. De f----nade nätbolagen skall ju ha betalt per överförd kWh också. Det räcker ju inte med den i mitt tycke skyhöga fasta kostnaden. Har själv en av sveriges sämsta nätbolag...... Gissa vilket.Roli skrev:Nu kostar väl din el lite mer än 63,62 öre/kW eller... Du skall ju betala nät kostnaden också..André skrev: Själv skaffade jag 3 års avtal på el 63,62 öre/kw (skellefteåkraft)
Nätkostnaden är baserad på kWh. Således betalar du nätavgift på förbrukad kWh. Tänk också på att verkningsgraden är dålig när du kör pellets på sommaren. Jag hade pengarna på banken med 0,2% ränta. Således är mina kapitalkostnader försumbara. Jag hade som alternativ kört el på sommaren. Mitt kW pris är 94,3 öre/kWh. Från solfångarna 2004= 5200 kWh.André skrev:Så man slipper nät kostnaden om man har solfångare då??Roli skrev:Nu kostar väl din el lite mer än 63,62 öre/kW eller... Du skall ju betala nät kostnaden också..André skrev: Själv skaffade jag 3 års avtal på el 63,62 öre/kw (skellefteåkraft)
Men att betala av en solfångarinvestering på 4 år låter för mig väldigt kort tid. Man skall då ha ett elpris på 117,5 öre/kW (inkl allt) samt inga räntekostnader på pengarna....
Senaste året gick 3875 kw el o 6,7 ton pellets här o jag har 16a huvudsäkring...(pellets förbrukningen lär nog bli lägre nu med ny värmeanläggning)
Så här blev likaförbannat nätavgiften dyrare än el kostnaden..![]()
Kanske blir lite tjatigt med citat i citat men jag kunde inte låta blihjobo skrev:Nätkostnaden är baserad på kWh. Således betalar du nätavgift på förbrukad kWh. Tänk också på att verkningsgraden är dålig när du kör pellets på sommaren. Jag hade pengarna på banken med 0,2% ränta. Således är mina kapitalkostnader försumbara. Jag hade som alternativ kört el på sommaren. Mitt kW pris är 94,3 öre/kWh. Från solfångarna 2004= 5200 kWh.André skrev:Så man slipper nät kostnaden om man har solfångare då??Roli skrev: Nu kostar väl din el lite mer än 63,62 öre/kW eller... Du skall ju betala nät kostnaden också..
Senaste året gick 3875 kw el o 6,7 ton pellets här o jag har 16a huvudsäkring...(pellets förbrukningen lär nog bli lägre nu med ny värmeanläggning)
Så här blev likaförbannat nätavgiften dyrare än el kostnaden..![]()