Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

ronald
Pannrumstomte!

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av ronald »

Bra där danei :)
Så får jimmie göra med resterande raddar om han bara skall tapetsera o inte byta ut nån del .. :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Tack för hjälpen. Rörkrökaren satte dit en kulventil i källaren på röret ut till radiatorerna, så den kan jag ju stänga då. Men på returen har jag inga avstängningsventiler.
Men eftersom jag ska byta ut mässingsvreden mot termostater så får det bli ronalds variant.
Men om jag redan hade haft termostater och någon avstängningsventil i botten så hade daneis tips varit enklare låter det som.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Alla radiatorer har i regel en returkoppling som innehåller en avstängningsventil.
http://www.mma.se/media/37400/rvr%20rvv.pdf
Äldre ventiler har inte gummitätning, så det kan komma några droppar när man skruvar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Vi har nog ett ganska antikt system tror jag. Så jag är ganska säker på att vi inte har någon sådan där ventil tyvärr. Kan inte hitta någon i vart fall.
Kanske borde montera dit en sådan också när jag ändå håller på, såg att de kostade inte så många kronor.

Tog en bild på en av radiatorerna.
Bild

Vet att det inte fanns några radiatorer i huset när det byggdes, utan det värmdes med ett par stycken koks kaminer och kakelugn. Sedan har det installerats centralvärme någon gång men vet inte vilket årtal.
Till en början med en kokspanna i källaren som sedan byttes ut mot en oljepanna 1976. Så någon gång mellan 1930 till 1976 monterades radiatorerna och de är nog ganska orörda sedan dess.
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

jimmy: du är inte ensam. Mitt system är i stort mycket lika, liksom värmekällornas förhistoria. Jag har inte heller dessa ventiler och nej, de är inte speciellt vanliga, speciellt på äldre system.

Den förra ägaren av mitt hus investerade dock i termostatventiler på samtliga radiatorer och det är jag glad för.

Men att öppna systemet för att byta ventil är inget större problem, bara man ser till att göra det trycklöst först. Man ska såklart ha allt material klar då vatten kommer att rinna ut - men det rinner ganska långsamt.

Och på så pass gamla rör vill jag starkt rekommendera lin istället för gängtejp!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

De ventilerna blev nog vanliga någon gång på -60 talet. Mitt system är uppgraderat -69. Det har dessa ventiler. Men det där ser att vara ett äldre system. Det påminner starkt om systemet i huset jag växte upp. Det huset var från -20 talet, men jag tror att centralvärmen byggdes under -50 talet.
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Skönt att veta att man inte är helt ensam :) Ibland känns det som man är rätt ensam om våra antika system vad det gäller det mesta.

Ska i alla fall montera dit termostater för det känns som om det kommer göra "livet enklare" och vara mer praktiskt än vad det är nu. Sen vet jag inte om jag har någon nytta av den där andra ventilen, men om den går att få dit hyffsat lätt så kanske man skulle sätta dit såna också ända när man håller på.
Personligen tycker jag att mässingsvreden är rätt charmiga om man hade fixat till dem lite och det verkar finnas renoveringssatser till dem men termostater verkar vara överlägset mer praktiskt, så det får bli det.
Har varit inne på att använda lin, men har aldrig använt mig av det tidigare så får väl se om jag får det tätt.

När man ska göra systemet trycklöst vilket är enklaste sättet att göra det på?
Att öppna avtappningskranen i botten på pannan eller släppa ut det genom någon luftnippel på någon radiator? Eller hur gör man?
Senast redigerad av jimmy28 den sön 16 feb, 2014 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Låt inte vvsarn ta dom gamla ventilerna.
Du kan säkert få en slant för dom
Dom är dyra nya...
http://www.rinkabyror.se/artikel/slotts ... plett-15r/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Tack för "varningen". Jag har sett att de är väldigt dyra. Men skrotsamlare som jag är så hade jag tänkt spara dem, till vad vet jag inte. Men alltid bra att ha ;)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns en möjlighet att behålla ventilhuset på plats och bara byta insatsen, om det går att fastställa vilken ventil det är.
http://www.mma.se/media/44503/4820501_all%20rev3.pdf
http://www.mma.se/media/44536/4820001_rev3.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
digitalyfun
Prima virke

Inlägg av digitalyfun »

Min termostatventil och lösningen för att kunna reglera den
http://forumbilder.com/image/J5C
http://forumbilder.com/image/J5D
här e det andra elementet i källaren
http://forumbilder.com/image/J5T
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
Skriv svar