A: Genomströmningsförlust: den energiförlust som luftdraget genom pannan leder till. Den beror kraftigt på temperaturen i pannan och pannrumsluften samt såklart luftdragets storlek och flödesmönster.
B: Strålningsförlust: den energi som strålar ut från pannan (och rör) pga. bristande isolering.
C: Rökgasrörsstrålning: nyttovärme som annars hade skickats ut i skorstenen. I grunden höjer denna verkningsgraden ju mer man får, det är ju värme efter att den har lämnat pannan.
D: Verkningsgraden i pannan: bestämmer hur mycket av den inmatade effekten (i form av pellets) som pannan tar tillvara kontra hur mycket som skickas till skorstenen.
A är i min panna 1,27% av pannans totala förlust! Punkt!
B håller mitt pannrum rimligt varmt och torrt. Har testat att ha pannan helt avstängd under 3 veckor på sommaren och källaren blev fuktig och obehaglig. Tog en vecka med pannan aktiv innan det släppte. En utgift jag betalar utan att gnälla.
C är inte så stor faktor i mitt hus då jag har ett kort rögkasrör och en lång skorsten som, under eldningssäsongen, avger värme i huset. Självklart försvinner det en del effekt den vägen men skorstenen har insatsrör den sista biten mot toppen så att rökgasen rör sig "långsamt" (stort area) genom skorstenen fram till insatsröret, därifrån pysar den snabbt ut. Den "långsamma" vandringen ger mer tid att avge värme till murstocken som avger värme i huset. Men den extra värme använder jag då jag har en torklina rimligt nära

D har jag faktisk inte lagt speciellt med krut på att mäta, den är vad den är och då jag inte har ekonomi till att byta panna än får den vara som den är. Jag har dock byggt till en extra baffel som sänkte rökgastemperaturen 25°C så att den hamnar runt 200°C vid 9kW.
Du verkar inte fatta att ÄFAB får mäta precis allt de vill, mina mätningar på mitt system är precis som jag har angivit. ÄFAB har sannolikt inte fel på deras mätningar men de är inte alla gjorda efter vettiga driftparameter, jag är ganska säker på att de inte har kört en lambdastyrd Janfire NH på 6kW i en CTC 265B från 1972 - men det har jag!
Att man kan byta från en sunkig panna som mer eller mindre spyr värmen direkt ut i skorstenen, kanske tack vara en icke-anpassat eldningssätt, till en modern pelletspanna med en modern brännare som tar tillvara energin och då sänka sin pelletsåtgång är ganska sant, det är dock sällsynt att det är en investering som löner sig över kort tid men löna sig kan det ibland.
Om jag t.ex. eldade (som en del brännare gör) med 18kW i min panna hade skorstenen tagit skada och eldningsekonomin hade varit allvarligt kass. Men mina tester ger mig att min panna/brännare-kombination fungerar mellan 6kW och 12kW så jag har mitt system körande mellan dessa värden.
Av den anledning utvecklade jag funktionen att brännaren kan ställas i steg om 1kW när man väljer effekt, detta medgav att jag sedan kunde utveckla den PID-styrning som kallas modulerande effekt (Janfire NH Mody) som gör att jag kan ställa brännaren till att hålla lägst möjliga effekt för att hålla panntemperaturen konstant, detta ger nämligen maximal verkningsgrad i min panna.
Jag har testat och mätt nära nog allt - förutom verkningsgraden då den ju är likgiltig för mig, jag kan inte byta panna ändå - än. Men rökgastemperaturen har jag mätt lite då och då fram till jag testade den vid 15kW effekt på brännaren: då pajade sensorn som tål 300°C. Men då hade jag redan användbara värden och ett solitt arbete senare med Excel gav att min panna fungerar bäst (verkningsgradsmässing) mellan 6 och 12kW.
Och detta är ett fakta som jag kan underbygga med bevis. rent faktisk är 12kW en aning i överkant, jag ska gärna hålla den under 11,7kW om det ska vara helt bra men 12kW är enklare att ange, skillnaden är minimal.
Och vad ska jag då göra om huset behöver mer än 12kW? Ja du, det har hänt faktisk. Då höjde jag tillåtna effekten till 13kW och kollade vad som hände, det stabiliserade sig vid 12,3kW (-25°C ute) och det dög åt mig. Var ju bara en vecka ändå, sedan var det lugnt.