Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver input.

Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Jag skulle uppskatta om vi kunde skippa pajkastning i denna tråd. För mig som trådskapare, mitt projekt och alla som kommer läsa denna tråd i framtiden är det helt oväsentligt vad bergartorparn tycker om andra pannor i andra sammanhang. Ta gärna det via PM eller i en allmän diskussionstråd..

Tack!
Mvh/
F
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av velund »

Nu var det Bergatorparen som började pajkastning på allra lägsta nivå i stället för att hålla sig till påvisbara fakta.
Något som de flesta av oss är väldigt trötta på. Kari Kråka och Gammelpannans vänner kan vi utantill för länge sedan.

Nu gavs det felaktig information vilket föranledde mig att påpeka att Blackstar INTE sålts i Sverige i många år till mycket billigt pris. Folk blir inte klokare av felaktig information.

Vad får du för garantier av balterna om du köper pannan där? Vad får du för pris i Polen? Kommer inte ihåg vad den heter men det finns åtminstone en polsk firma som säljer pannor av den här typen som är helt seriös och vana att handla med kunder i Sverige.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Jag har en Lettisk vän som jag kommer ta hjälp av med detta i Riga vilket ju är en stor fördel. Polen kan ju så klart också vara värt att kolla, men om det inte är väldigt många tusenlappar jag skulle spara på det så undviker jag nog omaket att åka dit, vilket tar betydligt mer tid och potentiellt strul..

Jag har kollat med czeckerna som bygger pannan och kollat garantier inom EU och det är precis som i sverige, två års reklamationsrätt som gäller. Nackdelen är ju att jag måste åka till Lettland med grejerna, men det skiljer sig ju inte från att behöva åka till Danmark, för mig som bor i Stockholmsområdet i alla fall.

Fel info eller inte så brukar sånt där bara eskalera iväg och det blir en massa skit i tråden. Hoppas du förstår :wink:

//F
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av André »

Borde väl finnas TVA i andra länder till bättre kurs?
Men du bör nog inte snåla på den, Finns varianter som är tänkta att monteras på oljepannor o de blir inte bra då returen ligger på ca 60°

Tror det är nån som annars byggt TVA på detta forum :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av bergatorparen »

En TVA går det att bygga själv, men den blir inte billigare än en färdigköpt, men åt andra sidan kan man få den såsom man vill den skall vara själv. Jag har för mig, precis som André, att det finns minst en här inne som byggd TVA själv - men som alltid när det behövs som mest kommer man inte på vem det var. Sedan finns det ju alternativ till TVA och det är såkallade passiva VVB. NIBE har en serie som de kallar PUB. Det är helt enkelt en isolerad tank med en värmeslinga i botten som värms med vatten från antingen pelletspanna, solvärme eller värmepump. De kommer i storlekar från 160 till 500 liter, och kostar från 12 000 kronor och uppåt. Har man pengar att lägga på det, kan man få detta att fungera så man kan frossa i tappvarmvatten - men regeln det inte går att undvika: Smakar det, så kostar det.

http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulato ... iment/PUB/
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar