Har nu haft JanFire tekniker på plats för att ställa in prylarna. Han sade att det var länge sen han sett så pass bra siffror. Kan iofs vara för att muntra upp mig i höstmörket men jag tyckte att effektiviteten var hög för en så pass gammal panna. Han hade till och med fått göra om testet då han tyckte det var lite väl högt
Låter sifforna tala för sig själv och undrar därmed om detta är bra? jag utgår lite från det.
Du bör säkerligen kunna förbättra lite om du vill också, med lite längre baffelplåt så bör det bli ännu bättre, 220 grader i rökgas är nog lite att elda för kråkorna, beror ju lite på skorstenen men 160-170 grader bör räcka gott å väl.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nej! Vid att justera på dom ändrar du förhållandet mellan luft och bränsle vilket kommer att ge ineffektiv förbränning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det kan hjälpa, men om du istället tillverkade ett par "hyllor" inuti ved/koks delen som kunde leda avgaserna från sida till sida, så skulle de hinna med att ge ifrån sig mer av energin. En annan sak är ju att Flex A har 4 effektlägen, så innan du gör något annat, så kan du ju välja in ett lägre effektläge om du inte redan är på ettans läge? Det görs med antingen 4 tryckknappar på de senaste styrboxerna eller med ett vred på de äldre. Med dessa ändrar du inga parameterar som har med förhållandet luft/bränsle att göra.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
En icke-trycknapp Flex-A har bara 3 effektlägen! Läge 2 och 3 är samma effekt, skillnaden är att läge 2 är utan UH-eldning och läge 3 är med UH-eldning.
Med den nyaste styrbox med folie t-bord är det 4 effektlägen och automatisk val av UH-eldning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Med pellets alstras mer än dubbla avgasmängden i förhållande till olja, så därför är det inte en direkt god idé att strypa spjället då det kan leda till inrykning, driftsproblem och i allra värsta fall kan det, om det vill sig illa, leda till gengasexplosion. Bygg hellre de hyllorna och förläng baffeln. Enklaste är att använda skruvstänger att låta hyllorna vila på. 6 stycken som håller uppe hyllorna med muttrar som hyllorna vilar på så blir avståndet justerbart med.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Har dock fölängt och fixat till en bredare baffel. Köpte termometer på jula (kökstermometer) och satte in den i ett litet hål nedanför dragbegränsare, verkar vara gjort för det då det är en plugg man skruvar ut. Enligt den så ligger det nu på mellan 170 och 185 vilket jag tycker rätt ok? (vet att det finns felmarginal så klart men ändå)
De siffrorna är klart godkända. De ligger innanför vad man rekommenderar från de flesta leverantörer av pannor idag. Stämmer de siffrorna, och kvarstår de någorlunda även när det blir kallt, skall du vara nöjd
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kör på läge 2 just nu, dvs utan underhållseldning, och då sticker det ner i temp innan den får fyr/startar igen. Kanske skall köra på läge 3 istället dvs samma som 2 men med underhållsledning. Innebär detta kanske att undertrycket är för högt så att det sugs ut för snabbt.
Har du dragbegränsaren rätt inställd så borde ju undertrycket vara OK men du kan alltid prova att justera ner undertrycket, blir det för lågt börjar det ryka in och ev. larmar brännaren.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
På läge 1 och 2 ska brännaren starta om och tända upp från ett utgångsläge som förutsätter att inga brännbara gaser finns kvar i eldstaden med tillhörande konvektionskanaler, något som skulle kunna orsaka en rökgasexplosion.
För att försäkra sig om att alla brännbara gaser vädrats ut även i pannor med större eldstads- och konvektionskanalvolymer har förmodligen tiden för utvädring tagits till ordentligt.
I läge 1 och 2 går brännarens fläkt med full fart i 10 minuter under utvädringen och ger då ett flöde på omkring 26 liter per sekund. Tyvärr går inte denna tid att justera, vilket skulle ha varit önskvärt när man har en panna med små volymer.
På min panna med en total eldstads- och konvektionskanalvolym om ca 55 liter, krävs det inte någon större begåvning för att räkna ut att pannan kommer att kylas ner rejält under dessa 10 minuter, en sänkning av temperaturen som kostar en hel del pellets att återställa.
Så då tolkar jag ditt inlägg som att läge 3 är att föredra
Off-topic så kan jag, med många års internetanvändning i ryggen, säga att detta forum har en enorm "glöd". Är med i många forum för många olika saker men detta forum verkar har väldigt många som "brinner" för ämnet!
Nog med ordvitsar! jag tackar åter igen alla för snabba och mycket givande svar. Har på dryga 3 veckor gått från att undra vad en pelletsbrännare var till att förstå hur den fungerar och har installerat/fått en i drift. Detta hade aldrig gått utan eran hjälp. Tack igen!!