Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:Smart, Du kommer ändå aldrig att fatta hur tanken ska tappa i temp om man ska kalla det skiktning, Ditt system suger o är bara en snik koppling med vanlig termiskventil......... :lol: :lol:

Nu får du ha din tråd ifred då du ändå inte förstår hur det ska vara men om du är nöjd med att det ser ut som det gör så behåll de för dej själv o sluta skriva massa dynga om att du har ett fantasiskt system då så inte är fallet...
Du klarar ju heller inte av att vara rakryggad och bevisa motsatsen med ett diagram där du kan förklara för oss hur en skiktning ska vara, då du säger att Vedprofilen har en urkass skiktning och inte förstår sig på detta.

Din släkting är ju rörkrökare har du sagt tidigare, kanske du skall fråga honom hur det ligger till längre tillbaka i tiden före laddomaten, hur man kopplade en termovar, eller rättare sagt en laddomat i delar som fungerar exakt som en 21:a, det borde han veta om han har monterat en vedanläggning någon gång för 17 år sedan.

Snikvariant? du vet inte vad du talar om. :lol:

Tappa temperatur? Du en tank skall man ha för att lagra energi så länge som möjligt är, då har du en bra skiktning och isolering. Det är inte meningen att temperaturen skall dyka rätt ner, vad har du då för nytta av energin?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev: Du klarar ju heller inte av att vara rakryggad och bevisa motsatsen med ett diagram där du kan förklara för oss hur en skiktning ska vara, då du säger att Vedprofilen har en urkass skiktning och inte förstår sig på detta.

Din släkting är ju rörkrökare har du sagt tidigare, kanske du skall fråga honom hur det ligger till längre tillbaka i tiden före laddomaten, hur man kopplade en termovar, eller rättare sagt en laddomat i delar som fungerar exakt som en 21:a, det borde han veta om han har monterat en vedanläggning någon gång för 17 år sedan.

Tappa temperatur? Du en tank skall man ha för att lagra energi så länge som möjligt är, då har du en bra skiktning och isolering. Det är inte meningen att temperaturen skall dyka rätt ner, vad har du då för nytta av energin?
I denna tråd har det ju förklarats massor av ggr nu hur det ska vara i en tank med skiktning men det äör konstigt att det bara verkar va 2 st "experter" som inte fattar... :lol:

Bottentempen i tanken ska inte va högre till att börja med än vad radiator returen är om tanken skiktar sej som den ska, Inte som hos Vedprofilen där tempen i mitten på tanken börjar sjunka redan då tempen i botten fortfarande håller 50° :shock:

Har kompisar som kör både ved/pellets mot acktank o även system som körs via kulvert mellan 2 st tankar men ingen får annat resultat än det jag beskriver...

Men det kanske är fel att tanken blir lika kall i botten som radiator returen först o att detta skikt/temp vandrar sen upp i tanken allt eftersom att uttag sker???

Tappa sorry menade tömmas från botten o upp..

Jodå min farbror har kopplat in vedsystem förr, Bland annat sin sons kopplade han in -89 men där sitter det en laddomat 21 nu iaf...:roll: Tanken är på vinden o pannan på bottenvåningen (2 plans på 260 m2) jag vet att dom va väldigt nöjda med sjävcirkulationen som laddomat 21:an har så pannan töms först på värme.. Huset är
Ingen värme tas från tanken innan pannan är kall/samma temp som radiator returen sen så går det kalla skiktet från botten på tanken o upp mot toppen i tanken o det ser då inte ut som i Vedprofilens tank..
Det är 6 st termometrar i tanken så det är bara ca 330 liter vatten mellan varje termometer så det är lätt att följa tempen i tanken..
Är radiator returen t.ex 30° blir först pannan den tempen sen nedersta mätaren i tanken, sen nästa osv tills översta är den tempen o då är tanken tom...
Shunten sitter på laddröret uppe vid tanktoppen o returen nere vid pannan innan laddomaten...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:
I denna tråd har det ju förklarats massor av ggr nu hur det ska vara i en tank med skiktning men det äör konstigt att det bara verkar va 2 st "experter" som inte fattar... :lol:
Då kan väl dom två experterna som ligger före mitt inlägg här kanske komma med en ritad kurva med temperaturer så vi får se hur ni menar hur i och urladdaning skall se ut i två 750 liter tankar så vi inte frångår för mycket som jag tidigare skrev.:lol:
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Nu ligger loggningen mot en 750 tank. Systemet är helt urladdat.
Tände pannan 9.43. Utomhustemp = - 11,12 grader.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev:
André skrev:
Då kan väl dom två experterna som ligger före mitt inlägg här kanske komma med en ritad kurva med temperaturer så vi får se hur ni menar hur i och urladdaning skall se ut i två 750 liter tankar så vi inte frångår för mycket som jag tidigare skrev.:lol:
Ajdå det va sämre än jag trodde då, Det SKA inte ha någon betydelse om det är 1 el 4 st tankar skiktningen ska va lika i alla tankarna om det är rätt kopplat..

Du Karla 1 må fara o hjälpa Vedprofilen för det måste va kvar luft i systemet än... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Karla1 skrev: Du klarar ju heller inte av att vara rakryggad och bevisa motsatsen med ett diagram där du kan förklara för oss hur en skiktning ska vara, då du säger att Vedprofilen har en urkass skiktning och inte förstår sig på detta.

Bottentempen i tanken ska inte va högre till att börja med än vad radiator returen är om tanken skiktar sej som den ska, Inte som hos Vedprofilen där tempen i mitten på tanken börjar sjunka redan då tempen i botten fortfarande håller 50° :shock:

Har kompisar som kör både ved/pellets mot acktank o även system som körs via kulvert mellan 2 st tankar men ingen får annat resultat än det jag beskriver...

Men det kanske är fel att tanken blir lika kall i botten som radiator returen först o att detta skikt/temp vandrar sen upp i tanken allt eftersom att uttag sker???

Tappa sorry menade tömmas från botten o upp..

Jodå min farbror har kopplat in vedsystem förr, Bland annat sin sons kopplade han in -89 men där sitter det en laddomat 21 nu iaf...:roll: Tanken är på vinden o pannan på bottenvåningen (2 plans på 260 m2) jag vet att dom va väldigt nöjda med sjävcirkulationen som laddomat 21:an har så pannan töms först på värme.. Huset är
Ingen värme tas från tanken innan pannan är kall/samma temp som radiator returen sen så går det kalla skiktet från botten på tanken o upp mot toppen i tanken o det ser då inte ut som i Vedprofilens tank..
Det är 6 st termometrar i tanken så det är bara ca 330 liter vatten mellan varje termometer så det är lätt att följa tempen i tanken..
Är radiator returen t.ex 30° blir först pannan den tempen sen nedersta mätaren i tanken, sen nästa osv tills översta är den tempen o då är tanken tom...
Shunten sitter på laddröret uppe vid tanktoppen o returen nere vid pannan innan laddomaten...
Tycker en sak är märklig att Andrè även tar ett exempel med min botten temperatur kontra returen när det är som mildaste väderlek ute. Då min shunt bokstavlingen var helt stängd. Då blir det självklart som Andrè skriver.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Vad är det där :?:
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 03 feb, 2008 12:11, redigerad totalt 1 gånger.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Tips:

Du menar nog inte "ved" förmodligen "vad"

Såg ganska suspekt ut. Kan vara en kurva för PMS?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Karla1 skrev:
André skrev:
Ajdå det va sämre än jag trodde då, Det SKA inte ha någon betydelse om det är 1 el 4 st tankar skiktningen ska va lika i alla tankarna om det är rätt kopplat..

Du Karla 1 må fara o hjälpa Vedprofilen för det måste va kvar luft i systemet än... :lol:
Karla1 var hit en snabbis och stängde in luften i bortesta tanken :lol: Nu fungerar det kanske vi får se..Sedan har du fel ännu en gång. Ju flera tankar desto sämre skiktning.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Nu är det 16 timmar sedan jag eldade och översta termometern visar 90 grader och den i botten visar 40.
Rätt kass att den är så varm i botten. Måste strypa in elementen så jag får lite lägre retur temp.
Just nu shuntar jag ut 42 och har en retur på 38. -9 ute
22-23 grader inne
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Nu är det 16 timmar sedan jag eldade och översta termometern visar 90 grader och den i botten visar 40.
Rätt kass att den är så varm i botten. Måste strypa in elementen så jag får lite lägre retur temp.
Just nu shuntar jag ut 42 och har en retur på 38. -9 ute
22-23 grader inne
Det är väl inte så kass ändå. Du har iaf med ditt termostat byte utöka urladdningstiden av dina tankar med mellan 6 till 8 timmar. Det är väl bra! Får du sedan till flödena oxå kommer du att bli nöjd.

Du börjar inse det här...
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Rayyan skrev:Tips:

Du menar nog inte "ved" förmodligen "vad"

Såg ganska suspekt ut. Kan vara en kurva för PMS?
Hur ser dina loggnings temperaturer ut :?:
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Nu är dagens eldning slut mot eldning av en 750 L tank. Nu återstår det bara att se min bedrövliga skiktning efter eldning :?:
Eldnings tiden blev 3 timmar och 20 min resterande efter värme är glöd. Samt efter värme från keramiken.

Vedförbrukningen var ca: 1 ilägg .

Man kan även se på min loggning att kl 03.20 i natt ser man tydligt att tankarna är helt urladdade till husets radiatorreturs temperatur. Alltså har jag utnyttjat mina tankars lagrings kapasitet till MAX..

Jag kanske skall flytta givaren som sitter i det nedersta termometer uttaget som styr min ljusblåa linje och plasera denna på returen under shunten som går till returen till tankarna. Samt även flytta givaren som mäter husets radiatorretur och placera denna oxå på samma ställe. Då kommer dessa att visa lika som Andrè tydligen vill.

Med denna dumma placering av givare blir inte min loggning relevant.

Jag vill kunna mäta fram resp retur från husets radiator system. Jag vill väl inte mäta returen som går ned till tank botten. Under shunten.

Har ganska länge insett att vissa inte förstår.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Tycker en sak är märklig att Andrè även tar ett exempel med min botten temperatur kontra returen när det är som mildaste väderlek ute. Då min shunt bokstavlingen var helt stängd. Då blir det självklart som Andrè skriver.
Inte illa att shunten är helt stängd då det är -11° :roll:
Låst