Eftersom du Wodda, André med flera kan det här med skiktning och ackumulatorteknik så ser jag fram emot att du/ni ritar upp ett diagram som i exempel Excel så vi får se hur en riktig skiktning ser ut på två 750 liter tankar vid laddning samt urladdning. Vi har ju redan våra diagram på ÄFAB:s hemsida som du och några här påstår är helt åt skogen som vi kan jämföra med. Rita då också med alla temperaturer/ tider hur det skall se ut. Ta också då med flödeshastigheter mm.Wodda skrev:Det kräver dock att du erkänner att du inte har någon bra skiktning från botten och upp.Ved Profilen skrev:Vill du att tråden skall fortsättaWodda skrev:![]()
Det har varit en skojig tråd i varje fall, fått hjärncellerna att jobba och även visst adrenalin att flyta. Synd att den verkar vara över.
.
.
.
.
.
![]()
Kan inte hålla mig.
Tror att vi alla är med på hur svårt det är att få skiktning när man måste packa tanken knökfull för att sedan glida in en annan temperatur. Speciellt också när inloppet inte är i den exakta botten vilket betyder att man får en blandning direkt, vilket i sin tur gör att det blir svårare med skiktningen.
Jag ställde en fråga tidigt i tråden om det fanns några idee´r ang returen in i tanken men som sagt.......
Jag tycker att tanktillverkarna borde ha detta i åtanke. kan inte vara svårare än när du blandar Fredags drinken till frugan för då häller du längs kanten och vips så har du skiktning.
Har en gammal tank som jag inte använder där har man t ex alla rör i toppen, vissa av dom går in och viker sedan av längs med ytterkanten och vissa av rören har andra finesser.
Annars tror jag att vi ältat allt annat till leda.![]()
Jag har själv samma problem så(dock inte samma system)...........och det finns säkert en massa smarta lösningar från kloka personer för att komma runt problemet.
Sedan kan vi väl också visa upp detta för några av landets mest erfarna inom branschen och kanske få ett utlåtande om vilket diagram som stämmer bäst på effektivitet, och skiktning. Så kanske du också får ett svar på frågan som du ställde tidigare, och ritade ut småjävlar utan anledning till.