Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vedprofilen du laddar ju dina tankar fullt varje dag varför är det så viktigt för dig med skiktning då? Fullt är ju fullt eller hur. Den enda skiktning du kan jobba med är väl urtappningen.

Sen när man frågar dig vissa saker då vill du inte svara och när man frågar någon annan då vill du svara????????????? Frågan var riktad till KARLA1

Och ja visst är det så att ju mer man shuntar ut desto mer kommer tillbaka.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev: Du vet ju ingenting om detta! Försök att inbilla mig och andra på forumet att med din beskrivning att på bara några minuter med flås i pannan skulle uppnå 90 grader när pannan var 45 vid uppstart. Pannans vatten volym är 155 Liter. Med en laddomat -21 i jämförelse med min som har samma funktion. Effekt och tid har alltså ingen ting med laddomaten att göra ????????
Du ä ju tögare än ingjuten golvvärme :shock:

En laddomat 21 skickar inget till tanken förrän pannan är uppvärmd, Du som expert borde ju testa/veta hur den fungerar??

Sen är det som Wodda skrev "med full tank har inte laddflöde nått att göra"
Även om hala tanken först värms till bara 80° för att sedan ta ett varv till genom pannan för att komma upp i 100° så räcker det inte längre el blir bättre skiktning i tanken..

Du har inte heller svarat på frågan som ställts flera ggr varför din tank inte kallnar snabbt i botten för att sedan vandra uppåt i denna..

En termiskventil o laddomat är inte samma sak, PUNKT
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Wodda skrev:Varför får inte jag kommentera :cry:
En fråga till Karla1 som vedprofilen verkar lita på.
Om du tittar på den ljusblåa linjen på vedprofilens grafer ser du då en skarp skiktningsgräns? Denna gräns ska ju enligt utsago utgöra ett område om ca 10-20cm. Rimligtvis borde vedprofilens tank tömmas med ca 1/24 varje timme. Om nu hans nedersta tempgivare sitter i botten eller typ 10cm ovan så borde denna passeras efter ca 1,5h eller hur?
Den ljusblå linjen skall dyka lika fort som den svarta stiger om allt vore perfekt. Därefter skall givetvis även den mörkblå linjen utföra samma process.
Hej Wodda!
Vet inte riktigt hur du menar? Du pratar om Cm, men det är nog enklast om du talar om temperaturer om jag ska förstå din fråga och om vi ska utgå ifrån hans loggningsbilder. Du får också ursäkta att jag inte svara direkt jämt, för jag är mer intresserad av pelletseldning och läser först och främst där, och ibland finns heller inte tid, då mina arbetstider varierar stort. Försök att beskriv din fråga på ett annat sätt.

Det är väl när shuntningen ut på radiatorerna börjar som du kan se hur skiktningen sätter fart. Om huset har ett större värmebehov. Om jag förstått din fråga rätt!
Som temperaturen är ute nu så är dock inte behovet av värme så stort.
Eller menar du under laddningsförhållandet?

Till André kan jag bara säga att den termovar eller laddomattyp som Vedprofilen har är exakt samma som en 21:a. Det är bara det att rörkrökare kopplade fel hela tiden och då byggde man en komplett enhet för att undvika misstag. Kontakta Termoventiler eller Baxi så får du samma svar. Komihåg att detta var för bra många år sedan denna panna vart monterad.
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Ved Profilen skrev: 2. Någon skriver att det tar 10 timmar för min ljusblåa linje ( alltså botten tempen i mina acktankar ) att nå 30 grader i botten efter eldning detta borde då vara dagen efter eldning, men jag har fortfarande 90 i toppen och 85 i mitten temp. Denne förstår sig inte på skiktning. Om det varit 25 grader kallt ute kanske denne man eller kvinna hade förstått vad jag menar. Hur skall skiktningen kunna visas på ett rätt sätt när jag inte shuntar ut någon värme?? Jag har då inget returflöde som flyttar upp skiktet i tankarna. ( Sorry ) ????
Hur kommer det sig att du inte shuntar ut någon värme? Det måste vara ett mycket unikt hus som inte har något värmebehov alls när utetemperaturen ligger runt 0 grader. Eller bor du på Mallorca eller något liknande?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Runt 30°-35° shuntar den ut iallafall enligt kurvan !!
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

carpelux skrev:Hur kommer det sig att du inte shuntar ut någon värme? Det måste vara ett mycket unikt hus som inte har något värmebehov alls när utetemperaturen ligger runt 0 grader. Eller bor du på Mallorca eller något liknande?
Det är ingen mening att du frågar..... Han kommer ändå inte att svara och skulle han mot förmodan svara så blir det med ett påstående. Typ : du förstår ändå inte eller så bblir det en motfråga.......

Har själv ställt ett antal frågor som blir obesvarade.....

Och att jämföra en termisk ventil med en Laddomat 21 ja, ja....

Om nu hans "egenbyggda laddomat" har samma funktion som en Laddomat 21. Varför "stänger" då returflödet "hans laddomat" ????

Men det får vi nog inget svar på, bara en massa kommentarer typ: "ni förstår inte" eller "det har jag förklarat tusen gånger och tänker inte göra det mer" eller "nu kommer jag inte skriva något mer här, eftersom jag redan har förklarat allt" ........

Ved Profilen skrev:Du förstår inte detta ändå efter som du frågar.
Kan det bero på förklaringarna.......

Detta var mitt sista inlägg i detta änme. Och jag lovar att hålla det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Håller med det Roli. Du som är moderator kan väl iaf Pm mig.
Annars är det dålig stil så skall jag reda ut detta med dig iaf. Via tel..

Moderatorena skriver att man skall skicka Pm i stället för att tjafsa på forumet. Gör det själv då...

Antingen pm ditt tel nr. Eller så skickar jag Pm till dig med mitt Tel Nr. Jag tycker iaf att du skickar Pm till mig som är Moderator.

Så kan väl du skriva på forumet efter vårat samtal vad vi kommit fram till efter som det visar sig att ingen förstår vad jag menar.

Jag talade med tekniska avd på Baxi i dag inte ens dom har tänkt på hur bra min koppling är??
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Så här kan de se ut när gränsen mellan varmt och svalare vatten passeras i min tank, för att sedan direkt återladdas.
Bild
Övre kurvan visar tempgivaren på 3/4-dels höjd och den nedre är bottentemp. Tiden ser ni på x-axeln.
Nu säger inte jag att jag har världens bästa system men jag tycker i alla fall det visar att skiktningen fungerar bra. Eller så beror det kanske på att vi har vinter här nere i södra sverige så här års.
Roli skrev: Detta var mitt sista inlägg i detta änme. Och jag lovar att hålla det.
Tråkigt att höra :(
Ved Profilen skrev: Jag talade med tekniska avd på Baxi i dag inte ens dom har tänkt på hur bra min koppling är??
Så bra du är!!! Om du får säga det själv :wink:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:Så här kan de se ut när gränsen mellan varmt och svalare vatten passeras i min tank, för att sedan direkt återladdas.
Bild
Övre kurvan visar tempgivaren på 3/4-dels höjd och den nedre är bottentemp. Tiden ser ni på x-axeln.
Nu säger inte jag att jag har världens bästa system men jag tycker i alla fall det visar att skiktningen fungerar bra. Eller så beror det kanske på att vi har vinter här nere i södra sverige så här års.
Roli skrev: Detta var mitt sista inlägg i detta änme. Och jag lovar att hålla det.
Tråkigt att höra :(
Ved Profilen skrev: Jag talade med tekniska avd på Baxi i dag inte ens dom har tänkt på hur bra min koppling är??
Så bra du är!!! Om du får säga det själv :wink:
Du visar en kurva som enligt mig är totalt katastrof. Dessutom inom en tidsperiod på 4 timmar :?: :?: Om min kurva skulle se ut som din på 4 timmar. Då skulle jag iaf sett över mitt värmesystem...

Jag väntar i stället på att Roli skall skicka Pm till mig
Senast redigerad av Ved Profilen den ons 30 jan, 2008 20:21, redigerad totalt 1 gånger.
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Medans du väntar på PM så kan du ju passa på att besvara min enkla fråga.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag borde kanske skriva att jag inte shuntar ut så mycket värme så att skiktet inte ter sig som går att visa tydligare vid högre utomhus temp..

Ber om ursäkt för detta..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Du visar en kurva som enligt mig är totalt katastrof. Dessutom inom en tidsperiod på 4 timmar :?: :?: Om min kurva skulle se ut som din på 4 timmar. Då skulle jag iaf sett över mitt värmesystem...

Det finns inte ord för att bekriva hur dumt ditt uttalande är. Hoppas andra förstår bättre.

Jag antar att du syftar på att tanken skulle laddas ur extremt snabbt? Men tänk nu efter. Det du ser är en ögonblicksbild av när gränsen mellan varmt och kallt passeras. Temperaturen kan ligga konstant i flera timmar på den högre nivån, när skiktet passerar givaren så blir det ett snabbt språng till den lägre temperaturen och sedan kan jag ligga på denna temperatur ytterligare en lång stund innan värmen i toppen tar slut. Att återladdningen kommer så direkt beror på att jag använder denna givare för att trigga igång laddningen. Visst, jag kunde haft givaren högre, jag kunde haft lägre temp på returen, jag kunde laddat tanken till en högre temp etc. Då hade jag kunnat lagra in mer användbar energi. Men det är inte JAG som skrutit med att mitt system är så himmla bra. Dessutom så är det inte lika viktigt för mig som laddar med pellets. Men skiktningen fungerar!!! Det var det jag ville visa.

Förresten så är det ingen idé att förklara för dig. Möjligtvis i et PM...
:lol: :lol: :lol: :lol:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev: Du visar en kurva som enligt mig är totalt katastrof. Dessutom inom en tidsperiod på 4 timmar :?: :?: Om min kurva skulle se ut som din på 4 timmar. Då skulle jag iaf sett över mitt värmesystem...

Det finns inte ord för att bekriva hur dumt ditt uttalande är. Hoppas andra förstår bättre.

Jag antar att du syftar på att tanken skulle laddas ur extremt snabbt? Men tänk nu efter. Det du ser är en ögonblicksbild av när gränsen mellan varmt och kallt passeras. Temperaturen kan ligga konstant i flera timmar på den högre nivån, när skiktet passerar givaren så blir det ett snabbt språng till den lägre temperaturen och sedan kan jag ligga på denna temperatur ytterligare en lång stund innan värmen i toppen tar slut. Att återladdningen kommer så direkt beror på att jag använder denna givare för att trigga igång laddningen. Visst, jag kunde haft givaren högre, jag kunde haft lägre temp på returen, jag kunde laddat tanken till en högre temp etc. Då hade jag kunnat lagra in mer användbar energi. Men det är inte JAG som skrutit med att mitt system är så himmla bra. Dessutom så är det inte lika viktigt för mig som laddar med pellets. Men skiktningen fungerar!!! Det var det jag ville visa.

Skicka ett Pm då ! Så kanske även du förstår vad jag menar.
Så kanske du och jag även kan reda ut begreppen via tel samtal.

Då kan även du skriva på forumet efteråt vad vi kommit fram till.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Shakespeare skrev:

Bra där!
Det här är skiktning!
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Karla1 skrev:
Wodda skrev:Varför får inte jag kommentera :cry:
En fråga till Karla1 som vedprofilen verkar lita på.
Om du tittar på den ljusblåa linjen på vedprofilens grafer ser du då en skarp skiktningsgräns? Denna gräns ska ju enligt utsago utgöra ett område om ca 10-20cm. Rimligtvis borde vedprofilens tank tömmas med ca 1/24 varje timme. Om nu hans nedersta tempgivare sitter i botten eller typ 10cm ovan så borde denna passeras efter ca 1,5h eller hur?
Den ljusblå linjen skall dyka lika fort som den svarta stiger om allt vore perfekt. Därefter skall givetvis även den mörkblå linjen utföra samma process.
Hej Wodda!
Vet inte riktigt hur du menar? Du pratar om Cm, men det är nog enklast om du talar om temperaturer om jag ska förstå din fråga och om vi ska utgå ifrån hans loggningsbilder. Du får också ursäkta att jag inte svara direkt jämt, för jag är mer intresserad av pelletseldning och läser först och främst där, och ibland finns heller inte tid, då mina arbetstider varierar stort. Försök att beskriv din fråga på ett annat sätt.

Det är väl när shuntningen ut på radiatorerna börjar som du kan se hur skiktningen sätter fart. Om huset har ett större värmebehov. Om jag förstått din fråga rätt!
Som temperaturen är ute nu så är dock inte behovet av värme så stort.
Eller menar du under laddningsförhållandet?

Till André kan jag bara säga att den termovar eller laddomattyp som Vedprofilen har är exakt samma som en 21:a. Det är bara det att rörkrökare kopplade fel hela tiden och då byggde man en komplett enhet för att undvika misstag. Kontakta Termoventiler eller Baxi så får du samma svar. Komihåg att detta var för bra många år sedan denna panna vart monterad.
Jag pratar om en skarp gräns mellan kallt och varmt. Kan du se den i vedprofilens ljusblå eller mörkblå linje? Om du gör det, så vill jag veta när den inträffar.När faller temperaturen från >+80° till <+30° och under hur lång tid ter sig detta skikt?
Svaret är att det finns ingen skiktning vid urladdning i Vedprofilens tanksystem.
Tills detta påstående är dementerat är detta faktum!
:twisted:
Låst