Vp..
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Jag har kopplat precis som du har även en beredare i tanken med den nackdelen att även jag har skit dålig skiktning om jag inte skickar något till elementen.Ved Profilen skrev:Tidsrymden för mig är att mina acktankar räcker längre än andras, även om man har samma system och likvärdig förbrukning på huset som jag har. Nu diskuterar jag inte mera i denna tråd ....
Allt detta beror på låga flöden..... Och att koppla rören rätt![]()
Vedis...
Har man en sådan här så blir det väl rätt?Shakespeare skrev: Jaha, då mäter du bara flödet genom vv-beredaren men du har tempgivaren efter blandaren? Då missar du alltså det flödet som går in genom kv-porten.
mvh
Man kan för f-n inte säga att huset drar endast 2,5 kW vid -10° för att man har så BRA system o sen komma med att det är ögonblicksförbrukningen, Du kanske haft värmeljuset under innegivaren då el eldat i kamin/spisenVed Profilen skrev:2,5 kW vid minus 10 grader är helt Ok . Just nu är ögonblicksförbrukningen 2,6 kW vid -5 grader om 10 min kan det vara 1,8 kW. Jag kan ha 8kW vid noll grader. Det beror på D-T och hur mycket shunten shuntar ut.André skrev:HAHA ja där va dom gamla godingarna..
-10° ute 2,5 kW effektbehov på 140 m2![]()
Va mätarna som dom skulle här vedis?? (Rayyan länkar)
Det beror inte på hur kallt det är ute egentligen, det beror på Dt samt flöden. När huset har fått sin temp då stänger ju shunten .Då blir Dt skillnaden lägre . Om jag shuntar ut 50 grader till radiatorena och får tillbaka 45 . Eller om jag shuntar ut 40 och får tillbaka 35 så är det egentligen ingen skillnad. Då av gör ju flödet vilken förbrukning som huset har för stunden. Jag vet inte hur jag skall kunna förklara detta på ett bättre sätt.
Vp..
Om man mäter vv / Dt och placerar mätningen som du beskriver före blandaren då blir det felShakespeare skrev:Du har ändå fel.
Ja varför inte?Ved Profilen skrev: Med din förklaring så är det jämförbart att jag mäter energiförbrukningen till mina radiatorer före shunten![]()
Vp....