Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Tidsrymd :D

Vp..

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Du har ändå fel.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Tidsrymden för mig är att mina acktankar räcker längre än andras, även om man har samma system och likvärdig förbrukning på huset som jag har. Nu diskuterar jag inte mera i denna tråd ....

Allt detta beror på låga flöden..... Och att koppla rören rätt samt ha rätt isolering på tankarna :D

Vedis...
Senast redigerad av Ved Profilen den lör 01 nov, 2008 23:23, redigerad totalt 2 gång.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Riktigt uttömmande svar så nu förstår alla som följer tråden!

:? :? :?

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Ved Profilen skrev:Tidsrymden för mig är att mina acktankar räcker längre än andras, även om man har samma system och likvärdig förbrukning på huset som jag har. Nu diskuterar jag inte mera i denna tråd ....

Allt detta beror på låga flöden..... Och att koppla rören rätt :D

Vedis...
Jag har kopplat precis som du har även en beredare i tanken med den nackdelen att även jag har skit dålig skiktning om jag inte skickar något till elementen.
Det som jag undrar är hur f**n kan du veta att dina tankar räcker längre än mina jag har också 2x750l, det är ju väldigt lätt att påstå en sådan sak och sen säga att nu diskuterar jag inte denna fråga något mer.

Jag hade bestämt mig för att inte skriva i denna tråd för att jag inte tyckte att jag hade något att tillföra men när du skriver sådär så skulle jag gärna vilja veta vad som skiljer mellan våra system bortsett från panna som skulle göra ditt system så överjävligt bra så att du kan skriva att ditt system räcker längre än mitt/andras.... kan inte minnas att du har varit här och mätat varken förbrukningen eller ens sett hur mitt system ser ut...

Kom nu inte med nått dravel om hoppsan det var luft här eller mätaren satt fel där ge mig ett svar varför DITT system är så bra att du tvärsäkert kan säga att ditt system är bäst..

Personligen tycker jag att det verkar som att både du och jag har en del att lära från wodda/shakespeare/andré mfl dom verkar ju ha f**n så mycket bättre skiktning än oss.. men det är klart vill man inte lära sig något så kan man väl kalla sitt system PERFEKT.. Jag vill då förbättra mitt så all hjälp jag kan få tar jag tacksamt emot..

ähh f**n jag glömde ju att det var flöden som vi skulle diskutera här konstigt mitt system är långt från perfekt även jag har skiktning vid laddning det måste ju alltså betyda att även jag har ett perfekt system trots alla förluster och sketen skiktning på sommaren då man inte använder radiator kretsen...

MVH en uppretad norrlänning
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja just så.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Shakespeare skrev: Jaha, då mäter du bara flödet genom vv-beredaren men du har tempgivaren efter blandaren? Då missar du alltså det flödet som går in genom kv-porten.

mvh
Har man en sådan här så blir det väl rätt?

http://www.lkarmatur.se/Datablad/ISH%20 ... 0%20sv.pdf

Där spädes kallvattnet in direkt från kv-ledningen som går in i vvb.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
André skrev:HAHA ja där va dom gamla godingarna..

-10° ute 2,5 kW effektbehov på 140 m2 :lol:

Va mätarna som dom skulle här vedis?? (Rayyan länkar)
2,5 kW vid minus 10 grader är helt Ok . Just nu är ögonblicksförbrukningen 2,6 kW vid -5 grader om 10 min kan det vara 1,8 kW. Jag kan ha 8kW vid noll grader. Det beror på D-T och hur mycket shunten shuntar ut.

Det beror inte på hur kallt det är ute egentligen, det beror på Dt samt flöden. När huset har fått sin temp då stänger ju shunten .Då blir Dt skillnaden lägre . Om jag shuntar ut 50 grader till radiatorena och får tillbaka 45 . Eller om jag shuntar ut 40 och får tillbaka 35 så är det egentligen ingen skillnad. Då av gör ju flödet vilken förbrukning som huset har för stunden. Jag vet inte hur jag skall kunna förklara detta på ett bättre sätt.

Vp..
Man kan för f-n inte säga att huset drar endast 2,5 kW vid -10° för att man har så BRA system o sen komma med att det är ögonblicksförbrukningen, Du kanske haft värmeljuset under innegivaren då el eldat i kamin/spisen :lol:
Säger man att ett hus drar si el så menar då jag snitt förbrukningen under ett dygn t.ex el iaf några timmar..

Om det vore som jag tänker med förbrukningen så skulle dina tankar på 2x750 l skulle med andra ord klara värme/vv i ett dygn vid -10° om du eldar upp dom i 100 samtidigt som alla 5 personer i erat hushåll tog var sitt bad (standard bad på ca 140 L*5 o 38°) samt duschade i 10 min var (totalt 50 min med flöde på 10L/min) med inkommande vatten på 5°

Ditt hus skulle då även bara kräva 10,4 W/m2 vid -10° om det bara behövs 2,5 kW

Du börjar inte märka att nått är fel i ditt system/mätarna/nån annan stanns???? :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag har försökt att hänga med i denna tråd som nu har blivit väldigt lång, och jag tycker att om man läser så leder den ingenstans.

Den ena ska försöka överbevisa den andra och tvärt om.

Det jag konstaterar är att en flödesmätare som sitter på radiatordelen utav denna typ som Vedis, samt kanske fler har fungerar perfekt med att mäta flödet på husets värmeförbrukning under perioden då shunten förser huset med värme. Här mäter den rätt och fyller sin funktion.

Att sedan mäta (flödet)med en extra mätare för varmvattenförbrukningen för att få fram en hel årsförbrukning av energi ihop med den på radiatorsystemet konstaterar jag att man behöver en annan typ av flödesmätare, då denna är anpassad för fjärrvärme som är uppbyggt på ett sätt så att man mäter hela året igenom och får med även varmvattenförbrukningen på en och samma mätare med konstant flöde.

Denna mätare fungerar inte att mäta enbart varmvattenförbrukningen från en panna. Jag har fått detta bekräftat från en säker källa som jobbar åt ett av landets största energileverantörer på fjärrvärme. Han säger samma sak som jag även påstod tidigare i tråden.

Mätaren behöver ett konstant flöde, för att kombinerat med dom två givarna räkna rätt.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Får väl fixa till ett litet konstantflöde på vv så funkar det säkert bättre.
Det förklarar ändå inte alla förlorade kWh när man räknar bort radiatorförbrukningen. För där mäter den ju rätt.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Andre!
I inlägget före mina förstår jag inte riktigt hur du resonerar eller hur du tänker. Du som verkligen påstår att du kan detta med energi.

Man kan börja tro att ditt tänkande är att ett hus förbrukar exakt samma energi varje, minut, timma, dygn även fast temperaturen ligger på exakt samma grader utomhus.

Om jag gör en enkel förklaring!
Tror du att det fungerar så här?

Ett hus som förbrukar 20160kWh för värme/varmvatten på ett år:

20160kWh / 352dagar=57,27kWh snitt per dygn
57,27kWh dygn / 24timmar= 2,386kWh snitt per timma

Ditt påstående att ögonblicksförbrukningen på en energimätare är fel, självklart så är det husets energibehov som varierar på grund av att shunten stryper värmen eller matar fram. Vad har vi annars shuntautomatik för? Sedan räknas detta om och du får fram ditt dygnsförbrukning i snitt eller årsförbrukning beroende på vad mätaren visar för beräkningskalkylering. Observera att dessa mätare visar även ögonblicksförbrukning om du går in i mätaren och läser av den under drift, där har du ditt svar på din förundran om mätaren verkligen stämmer. Tänk efter en gång till.... Så ser du saken på ett annat sätt som det är i verkligheten.
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Har funderat över det här med flödet i radiator systemet :!: Efter att kollat lite med en erfaren injusterare av vatten tipsa han om ett NOMOGRAM :idea: http://se.varme.danfoss.com/pcmfiles/5/ ... 2b1d0f7c87 I det kan man genom att kolla Dt över radiatorn se hur det står till med flödet.
Gjorde en lathund:
30/28
35/31,5
40/35
50/42
60/48

Skit enkelt att kontrollera flödet utan komplicerade mätare med dålig tillförlitlighet det enda som behövs är en termometer kolla temp diffen :lol:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla 1

Inatt -12,2° ute o 21,5° inne men mitt hus/system är SÅ JÄVLA BRA att det inte behöver en enda kW JIPPI :D (iof va shunten stängd men ändå )
Jag behövde inte ens mätare.. :lol:

Jag menar om jag frågar t.ex en hustillverkare om vad deras specifika hus har för energiförbrukning vid xx° inne o xx° ute så förväntar jag mej inte ett svar att "det beror på om shunten är stängd el öppen så kräver det 0-10,5 kW.. :shock:
Jag skulle då inte köpa hus där iaf..

Sen har ni (du o vedis) inte svarat på Shakespeare´s fråga om ni/alla på äfab anser att skiktningen är perfekt i vedis system??
Funkar era mätare lika bra som hos vedis då ni testar el får ni lika mycket problem där med luft/fel monterade givare??

Skulle jag va vedis så skulle jag först ha varit helt säker på att allt är rätt innan man går ut med en massa om hur perfekt allt är för att sedan "OJDÅ DET HÄR STÄMMER INTE PGA FELMONTERAD GIVARE/LUFT MM"
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:Du har ändå fel.
Om man mäter vv / Dt och placerar mätningen som du beskriver före blandaren då blir det fel :?: Med din förklaring så är det jämförbart att jag mäter energiförbrukningen till mina radiatorer före shunten :?:

Det är väl blandat flöde man skall mäta det som går ut till radiatorena eller det vv som går ut till vv kranen :roll:

Vp....
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Ved Profilen skrev: Med din förklaring så är det jämförbart att jag mäter energiförbrukningen till mina radiatorer före shunten :?:

Vp....
Ja varför inte?

Energiförbrukningen kalkyleras efter DT och flöde.
Om man mäter flöde och framtemp före shunten eller efter spelar väl ingen roll?
Det är väl totalen som räknas?
Mäter man temp och flöde före shunten (och retur från radiatorer så klart) så blir DT väldigt högt men flödet blir nästan obefintligt.

Har man riktigt bra mätare så kanske det blir rätt (rättare)

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Låst