Ved Profilens flöden
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Jodå jag har förstått hur det är inkopplat men inte vad som är det som är så fantastiskt, Hur mycket du får ut av tanken avgörs av skiktningen vid urladdning samt acktanksisolering o att man har låg returtemp men har inget med laddflödet att göra..
Därimot så är det smart att koppla som du gjort, Om man t.ex kör med tappvattenautomat kan/är det oxå bra ide att koppla in den oxå på samma rör som du gjort med shunten... Även exp.kärlet kopplas på returen mellan laddomat o tank...
Då gäller det bara att anslutningarna på tanken i framkant är i toppen o botten på tanken..
Bör ju om inte annat va lättare att få tanken riktigt bra isolerad då man inte har rör som sticker ut överallt, Blir ju bara 2 anslutningar till tanken då...
Men du skriver att radiator returen kyler laddomaten, Radiator returen är väl inte kallare än acktanksbotten är???
Därimot så är det smart att koppla som du gjort, Om man t.ex kör med tappvattenautomat kan/är det oxå bra ide att koppla in den oxå på samma rör som du gjort med shunten... Även exp.kärlet kopplas på returen mellan laddomat o tank...
Då gäller det bara att anslutningarna på tanken i framkant är i toppen o botten på tanken..
Bör ju om inte annat va lättare att få tanken riktigt bra isolerad då man inte har rör som sticker ut överallt, Blir ju bara 2 anslutningar till tanken då...
Men du skriver att radiator returen kyler laddomaten, Radiator returen är väl inte kallare än acktanksbotten är???
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Radiator returens temperatur BLANDAS IN I LADDOMATEN MED ACKTANKARNAS BOTTEN TEMP. Samt efter eldning när tankarna är uppe i 105 / 95 / 90 då är termiska ventilen helt öppen. Alltså kan botten tempen i tankarna vara högre än returen från radiatorkretsen.
Då är även här mitt förslag bra. Efter eldning kommer den termiska ventilen att stänga tidigare med hjälp av returflödet från radiatorena som kanske har en temperatur på 40 grader istället för att det 90 gradiga vattnet från tank botten som skall stänga laddomaten. Då kommer returflödet från radiatorena att stänga den termiska ventilen i laddomaten snabbare. Man vill inte ha en massa kWh rundpumpande flöde.Om man kopplar som mitt förslag förhindrar man rund pumpning i systemet.När tankbotten är 90 grader kommer den lagrade energin i tanken att pumpas runt tills laddomaten stänger vid 80 grader eller 72 beroende på vilken termostat man har.
Med mitt förslag kommer termostaten att stänga tidigare bara för att returen från radiatorena kyler laddomat termostaten tidigare pga lägre temperatur än acktankens botten temp.
Varav skiktningen börjar vid en högre temperatur. Skiktningens temperatur har jag valt vid 90 grader ni andra kanske väljer 72
Laddnings flödet är väldigt viktigk. Stort flöde = låg tempskillnad mera omrörning i tankarna vid laddning.
Lågt flöde mindre omröring i tankarna vid laddning som är = Större temp differans = Tankarna räcker längre
Då är även här mitt förslag bra. Efter eldning kommer den termiska ventilen att stänga tidigare med hjälp av returflödet från radiatorena som kanske har en temperatur på 40 grader istället för att det 90 gradiga vattnet från tank botten som skall stänga laddomaten. Då kommer returflödet från radiatorena att stänga den termiska ventilen i laddomaten snabbare. Man vill inte ha en massa kWh rundpumpande flöde.Om man kopplar som mitt förslag förhindrar man rund pumpning i systemet.När tankbotten är 90 grader kommer den lagrade energin i tanken att pumpas runt tills laddomaten stänger vid 80 grader eller 72 beroende på vilken termostat man har.
Med mitt förslag kommer termostaten att stänga tidigare bara för att returen från radiatorena kyler laddomat termostaten tidigare pga lägre temperatur än acktankens botten temp.
Varav skiktningen börjar vid en högre temperatur. Skiktningens temperatur har jag valt vid 90 grader ni andra kanske väljer 72

Laddnings flödet är väldigt viktigk. Stort flöde = låg tempskillnad mera omrörning i tankarna vid laddning.
Lågt flöde mindre omröring i tankarna vid laddning som är = Större temp differans = Tankarna räcker längre

Vad har du för typ av Laddomat eftersom den tydligen saknar självcirkulationsventil (bypassventil) ???Ved Profilen skrev:Efter eldning när laddpumpen stannar via rökgastermostaten eller att laddomatens termiska ventil stänger. Då kan inte returflödet från radiatorkretsen gå in i pannan utan går då till botten på tankarna i stället.. Då börjar skiktningen vid urladdning.. Än en gång NÄR RADIATORRETUREN KOMMER TÖMS PANNAN.. Vissa förstår inte vad dom begriper. Jag har inte en deciliter i flöde när laddomaten stänger som skall tömma min panna. Det är bara strålningsförluster som gör att min panna svalnar av under dygnet efter eldning.. Däremot är pannan kanske 60 grader när jag skall tända den på nytt dygnet efter..
Det kan ju inte vara en Laddomat 21.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag laddar aldrig hela tanken eftersom min brännare saknar autostart.André skrev:Hur ser det ut roli om du bara laddar toppen på tanken (ovan för pannan) blir det självcirkulation då så pannan tömms på värme??
Finns ingen anledning att låta den sedan gå på underhållsglöd något dygn eller två tills det skulle vara dax att ladda tanken nästa gång som det skulle bli om jag hade haft autostart.
När min panna stannar och Laddomatens c-pump slutar pumpa så kommer det "kallt" bottenvatten från acktanken. Detta vatten tömmer då pannan på värme tills det blir ballans mellan ack och panna. Tror inte att riktigt hela pannan töms men en stor del, hur stor kan jag inte svara på eftersom jag saknar tempgivare på mitten av pannan. Har bara tempgivare i panntoppen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Va snarare som du svarade jag menade för jag vet att du bara laddar toppen på tanken o då bör det va det mesta som åker över, Iaf bör det va det mesta i pannan som självcirkulerar över..Roli skrev:André skrev:Hur ser det ut roli om du bara laddar toppen på tanken (ovan för pannan) blir det självcirkulation då så pannan tömms på värme??
När min panna stannar och Laddomatens c-pump slutar pumpa så kommer det "kallt" bottenvatten från acktanken. Detta vatten tömmer då pannan på värme tills det blir ballans mellan ack och panna. Tror inte att riktigt hela pannan töms men en stor del,
Det är detta jag menar Vedprofilen skulle haft men då han kör med cirk.pump o termiskventil så finns ingen självcirkulation utan hela pannan är den temp som termostaten håller vilket bara ger värme åt kråkorna..
Termiskventil o laddomat 10 är samma sak, Jag har en laddomat 10 o då allt stoppar är hela pannan 72° (72° termostat) så man ska ha liten vattenvolym el ha återvinningskoppel så pannan tömms på värme med en sån ventil om det ska optimeras...
I en vedpanna är det ju inte bara vattnet som står o svalnar bort (åker ut i skorsten) utan det är mycket energi i keramiken oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Du har tyvär en sämre lösning än dom som kör med laddomat 21, Din är igentligen en snik lösning då det är billigare med en termiskventil än laddomat 21..Ved Profilen skrev:Radiator returens temperatur BLANDAS IN I LADDOMATEN MED ACKTANKARNAS BOTTEN TEMP. Samt efter eldning när tankarna är uppe i 105 / 95 / 90 då är termiska ventilen helt öppen. Alltså kan botten tempen i tankarna vara högre än returen från radiatorkretsen.
Då är även här mitt förslag bra. Efter eldning kommer den termiska ventilen att stänga tidigare med hjälp av returflödet från radiatorena som kanske har en temperatur på 40 grader istället för att det 90 gradiga vattnet från tank botten som skall stänga laddomaten. Då kommer returflödet från radiatorena att stänga den termiska ventilen i laddomaten snabbare. Man vill inte ha en massa kWh rundpumpande flöde.Om man kopplar som mitt förslag förhindrar man rund pumpning i systemet.När tankbotten är 90 grader kommer den lagrade energin i tanken att pumpas runt tills laddomaten stänger vid 80 grader eller 72 beroende på vilken termostat man har.
Med mitt förslag kommer termostaten att stänga tidigare bara för att returen från radiatorena kyler laddomat termostaten tidigare pga lägre temperatur än acktankens botten temp.
Varav skiktningen börjar vid en högre temperatur. Skiktningens temperatur har jag valt vid 90 grader ni andra kanske väljer 72
Laddnings flödet är väldigt viktigk. Stort flöde = låg tempskillnad mera omrörning i tankarna vid laddning.
Lågt flöde mindre omröring i tankarna vid laddning som är = Större temp differans = Tankarna räcker längre
Vad du har för flöde vid laddning har som sagt inget med hur länge tankarna räcker, Det va väl det tråden handlade om...
Hur väljer du skiktnings temp 90°
Skiktning är ingen speciel temperatur utan är området mellan varmt/kallt
Du skriver stort flöde liten tempskillnad, Det är ju de du har på radiator kretsen då...

Hur du laddar har ju ingen betydelse om ändå hela tanken laddas till 100°
Med en kall radiator retur som går in i tanken direkt gör ju ingen skillnad, Det kalla vattnet går bara via botten på tanken o vidare in i laddomaten (kyler denna) men de ä klart om nån kopplat in returen på mitten av tanken blir det ju en annan sak..
Med en laddomat 21 så stoppar pumpen i laddomaten o då öppnar klaffventilen som ger självcirkulation (från panntopp till tanktopp) o gör att det kalla skiktet i pannan vandrar från botten o upp (tömmer pannan)
Det skiktet följer skiktet i tanken så när tanken är kall 1 meter upp från golvet är även pannan det, Därför vore det optimala att ha pannan i källaren men tanken på bottenvåningen då skulle pannan bli kall först..
Du virrar bara till de mer o mer Vedprofilen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 215
- Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
- Ort: Ballingslöv i Skåne
- Kontakt:
Jag har inga acctankar i min anläggning, men nog är det väl isoleringen och hur stort uttag från tankarna som avgör hur länge en tanks laddning varar ?? Det funkar väl detsamma som en elektrisk varmvattenberedare. Ju bättre isolering och snålt användande, ju längre håller sig värmen.Karla1 skrev:Vad grundar du detta på?André skrev:Vad du har för flöde vid laddning har som sagt inget med hur länge tankarna räcker, Det va väl det tråden handlade om...
Kan du förklara närmare varför flöden inte har en inverkan?
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Jo men inte hos alla verkar det som, Ladd flödet har då inget med det att göra iaf...Byggsmén skrev:Jag har inga acctankar i min anläggning, men nog är det väl isoleringen och hur stort uttag från tankarna som avgör hur länge en tanks laddning varar ?? Det funkar väl detsamma som en elektrisk varmvattenberedare. Ju bättre isolering och snålt användande, ju längre håller sig värmen.Karla1 skrev:Vad grundar du detta på?André skrev:Vad du har för flöde vid laddning har som sagt inget med hur länge tankarna räcker, Det va väl det tråden handlade om...
Kan du förklara närmare varför flöden inte har en inverkan?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det jag tycker föga märkligt är att folk ifrån branschen är mäktigt imponerade, vissa har besökt och sett anläggningen, vissa via telefonkontakt och alla fårstår principen och konstruktionen, samt så har man fått fram saker som man inte tänkt på tidigare då man kan se detta på flödena samt temperaturer via dataloggningen som kan i framtiden kanske förbättra anläggningar och kopplingsalternativ.
Tydligen så verkar detta vara för svårt för somliga att förstå via text, det är lätt att tänka när man ser systemet i huvudet och skriver, men kanske för svårt att via bilder samt text förklara på ett forum vad som händer.
Har själv sett anläggningen via ett besök hos Vedprofilen förra våren, och jag har även varit med och sett vad som sker vid eldning, jag är ingen expert på ackumulatorteknik men förstår ändå hans förklaring och jämförelse med andra alternativ.
För den som är mer intresserad och vill veta mer kanske det är bättre att skicka ett PM och vidare med telefonkontakt med honom, för detta verkar inte leda till något annat än rent sagt tomt prat och ingen direkt förståelse.
Det kanske inte är till så stor nytta för den som inte vill bygga om sitt sytem som man är nöjd med, men kanske ett alternantiv för dom som är rörkrökare, eller tänker satsa på en vedanläggning.
Ett forum kan vara bra i många lägen, men är också en nackdel då mycket man skriver om kan feltolkas, och missförstås.
Tydligen så verkar detta vara för svårt för somliga att förstå via text, det är lätt att tänka när man ser systemet i huvudet och skriver, men kanske för svårt att via bilder samt text förklara på ett forum vad som händer.
Har själv sett anläggningen via ett besök hos Vedprofilen förra våren, och jag har även varit med och sett vad som sker vid eldning, jag är ingen expert på ackumulatorteknik men förstår ändå hans förklaring och jämförelse med andra alternativ.
För den som är mer intresserad och vill veta mer kanske det är bättre att skicka ett PM och vidare med telefonkontakt med honom, för detta verkar inte leda till något annat än rent sagt tomt prat och ingen direkt förståelse.
Det kanske inte är till så stor nytta för den som inte vill bygga om sitt sytem som man är nöjd med, men kanske ett alternantiv för dom som är rörkrökare, eller tänker satsa på en vedanläggning.
Ett forum kan vara bra i många lägen, men är också en nackdel då mycket man skriver om kan feltolkas, och missförstås.
Eftersom detta är en tråd om flöden och du vedprofilen har loggning som vi alla kan se på nätet kan inte du vid nästa eldningstillfälle ladda dina tankar och se till att laddningen slutar ca 20-30cm från botten.
Detta för att se hur tempmätaren i mitten reagerar när skiktet kommer förbi där.
Detta för att se hur tempmätaren i mitten reagerar när skiktet kommer förbi där.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Ja det kan jag väl göra. Men det är bättre att göra detta vid kallare väderlek, Då jag shuntar ut mera värme till huset.
Då syns det mycket tydligare. Jag skriver på forumet när jag gör denna test.. Jag förstår inte vitsen med testen jag har ju samma skiktning oavsett när jag slutar att elda. Men visst jag gör den för att Wodda vill.
Jag tycker att testen blir mera relevant om jag eldar min panna mot mina justeringar med pumphastigheter strypta flöden osv..
Sedan öppnar jag mina strypningar och kör pumparna på högre hastigheter då ser man kanske bättre vad jag menar. Då kan man jämföra laddningen mellan olika flöden på min loggning.. Via två st olika eldnings tillfällen..
Men jag vill gärna göra denna test då utomhustemperaturen är någorlunda lika ...
Då syns det mycket tydligare. Jag skriver på forumet när jag gör denna test.. Jag förstår inte vitsen med testen jag har ju samma skiktning oavsett när jag slutar att elda. Men visst jag gör den för att Wodda vill.
Jag tycker att testen blir mera relevant om jag eldar min panna mot mina justeringar med pumphastigheter strypta flöden osv..
Sedan öppnar jag mina strypningar och kör pumparna på högre hastigheter då ser man kanske bättre vad jag menar. Då kan man jämföra laddningen mellan olika flöden på min loggning.. Via två st olika eldnings tillfällen..
Men jag vill gärna göra denna test då utomhustemperaturen är någorlunda lika ...
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 27 jan, 2008 21:29, redigerad totalt 3 gång.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Från "Ved Profilen", se inlägg nr 15 i denna tråd.Ved Profilen skrev: Var har du fått uppgifterna i från att radiatorreturen är fel ritad den är placerad exakt som ritningen.
Men nu orkar jag inte mer tjafs nu längre. Du har inte övertygat mig, jag orkar bara inte säga emot längre.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Inte jag heller!
Returen är inte neddragen till botten mellan 2 st actankar. Utan är kopplad som på ritningen jag lagt ut. Förutom det bort glömda strecket längst ned på tanken mot pannan. Hur många tankar man sedan ansluter parallellt till vänster om den tank som jag visar har ingen betydelse.
Jag vill bara framföra ett mycket bra kopplings förslag..
Här har vi ett tydligt exempel på att missförstånd kan uppstå när man skriver. Precis som Karla1 förklarar.
Om jag skriver så här i stället så har jag 2 st 750 Liters acktankar som är parallellt kopplade. Normalt sett placerar dom flesta shuntgruppen mellan tankarna så att även returen kommer ner till botten ( returen mellan tankarna )
Så har jag inte gjort utan jag har placerat shunten till höger om bägge tankarna på laddomatens sida precis som på ritningen..
Nu måste detta vara kristall klart... Annars får du skicka Pm..
Ved Profilen
Returen är inte neddragen till botten mellan 2 st actankar. Utan är kopplad som på ritningen jag lagt ut. Förutom det bort glömda strecket längst ned på tanken mot pannan. Hur många tankar man sedan ansluter parallellt till vänster om den tank som jag visar har ingen betydelse.
Jag vill bara framföra ett mycket bra kopplings förslag..
Här har vi ett tydligt exempel på att missförstånd kan uppstå när man skriver. Precis som Karla1 förklarar.
Om jag skriver så här i stället så har jag 2 st 750 Liters acktankar som är parallellt kopplade. Normalt sett placerar dom flesta shuntgruppen mellan tankarna så att även returen kommer ner till botten ( returen mellan tankarna )
Så har jag inte gjort utan jag har placerat shunten till höger om bägge tankarna på laddomatens sida precis som på ritningen..
Nu måste detta vara kristall klart... Annars får du skicka Pm..
Ved Profilen
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Jag kan ta ett ganska bra exempel till som dagens eldning. När jag eldade idag för att späda på den temperatur som redan finns lagrad i acktankarna efter går dagens eldning. När jag tände pannan på eftemidagen så har tankarna fortfarande en temp i toppen på 85 grader. Om jag hade haft en termisk ventil som öppnade vid 72 grader då förstör jag ju skiktet i mina tankar när laddnings temperaturen eller laddningsflödet kommer som har en lägre temperatur än toppen alltså 72 grader men tankarnas topp temperatur är fortfarande 85 grader? Skall jag då behöva vänta tills topp tempen i tanken är under 72 grader innan man kan börja elda. Jag trodde att ackumulatortanks tekniken redan var väl utvecklad i dagens tänkande. Jag tänker iaf inte vänta jag eldar min panna när jag själv vill.
Med en 72 gradig termiskventil uppnår man aldrig mina skiktnings temperaturer ännu värre blir det med en 60 graders. Hoppas att ni förstår problemet.. Jag får aldrig dessa problem med en 82 gradig termostat som dessutom öppnar vid 85 grader, min är det fel på åt rätt håll...
Med en 72 gradig termostat uppnår man oftast bara en skiktning i tankarna mot slutet av eldningen som blir ungefär 87 grader i topp 85 i mitt samt 80 i bott. Men!!!
Man kan även ladda tankarna till 95 i topp och 90 i mitt och 85 i botten även med en 72 gradig termostat om man tokeldar. Det är inte detta det hanlar om. Den står då bara helt öppen under längre tid efter eldning innan den stänger.. Men då har man bara lyckats med att åstakomma ett överladdat värmesystem. Då pumpas många kWh runt i acktankarna efter eldning tills termiska ventilen stänger i detta fall vi 72 grader. Då blir skiktningen sämre. Alltså skiktning från en lägre temp än som jag vill framföra.. Då måste det stämma med min förklaring att det är bättre med en termostat ventil som öppnar senare och laddar med hetare vatten och även stänger tidigare efter eldning. Alltså större temp differans= Delta-T. Obs skall även vara Kompenserat med låga laddnings flöden.
Efter som många även vill förklara för mig att även detta fenomen gäller vid själv cirkullation? Har man då en 72 gradig termostat ventil så kommer den att stänga på själv cirkullations flödet efter eldning alltså vid 72 grader. Om man nu har en rökgas termostat som stannar laddningsflödet före innan termiskaventilen stänger blir det samma sak. Snacka om skräll...... Jag kan hålla med om att tankarnas isolering är väl nästan det viktigaste. Men har man så stora föluster i dessa att man inte kan ladda dom maximalt är väl det ändå dax att se över strålningsförlusterna från dessa tankar. Tänkte även förklara för Wodda att skiktet ser du även vid laddning hur temperaturena stiger ganska markant när laddningstemperaturen och skiktet kommer. Det gäller att kunna förstå loggningskurvor även åt andra hållet inte bara vid ur laddning..
Man kan se ganska exakt när min laddomat stänger på retur flödet från radiatorena på min loggning i kväll efter eldning. När den ljusblåa linjen längst ned börjar att dala ganska markant alltså (Aktank Bott )
Undrar hur det blir vid en energibesiktning med dåligt isolerade acktankar? Det har jag ingen aning om..
Wood Profile...
Med en 72 gradig termiskventil uppnår man aldrig mina skiktnings temperaturer ännu värre blir det med en 60 graders. Hoppas att ni förstår problemet.. Jag får aldrig dessa problem med en 82 gradig termostat som dessutom öppnar vid 85 grader, min är det fel på åt rätt håll...
Med en 72 gradig termostat uppnår man oftast bara en skiktning i tankarna mot slutet av eldningen som blir ungefär 87 grader i topp 85 i mitt samt 80 i bott. Men!!!
Man kan även ladda tankarna till 95 i topp och 90 i mitt och 85 i botten även med en 72 gradig termostat om man tokeldar. Det är inte detta det hanlar om. Den står då bara helt öppen under längre tid efter eldning innan den stänger.. Men då har man bara lyckats med att åstakomma ett överladdat värmesystem. Då pumpas många kWh runt i acktankarna efter eldning tills termiska ventilen stänger i detta fall vi 72 grader. Då blir skiktningen sämre. Alltså skiktning från en lägre temp än som jag vill framföra.. Då måste det stämma med min förklaring att det är bättre med en termostat ventil som öppnar senare och laddar med hetare vatten och även stänger tidigare efter eldning. Alltså större temp differans= Delta-T. Obs skall även vara Kompenserat med låga laddnings flöden.
Efter som många även vill förklara för mig att även detta fenomen gäller vid själv cirkullation? Har man då en 72 gradig termostat ventil så kommer den att stänga på själv cirkullations flödet efter eldning alltså vid 72 grader. Om man nu har en rökgas termostat som stannar laddningsflödet före innan termiskaventilen stänger blir det samma sak. Snacka om skräll...... Jag kan hålla med om att tankarnas isolering är väl nästan det viktigaste. Men har man så stora föluster i dessa att man inte kan ladda dom maximalt är väl det ändå dax att se över strålningsförlusterna från dessa tankar. Tänkte även förklara för Wodda att skiktet ser du även vid laddning hur temperaturena stiger ganska markant när laddningstemperaturen och skiktet kommer. Det gäller att kunna förstå loggningskurvor även åt andra hållet inte bara vid ur laddning..
Man kan se ganska exakt när min laddomat stänger på retur flödet från radiatorena på min loggning i kväll efter eldning. När den ljusblåa linjen längst ned börjar att dala ganska markant alltså (Aktank Bott )
Undrar hur det blir vid en energibesiktning med dåligt isolerade acktankar? Det har jag ingen aning om..
Wood Profile...