Pelletspris

Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Att ta med sotningsavgifter är lite fel, den utgiften kan man lätt få bort med egensotning...och precis som en del inlägg säger, man betalar för komforten att slippa jobbet. Alla anläggningar/hus är unika, öppna planlösningar funkar LV, sol passar andra, man får helt enkelt göra sig en egen kalkyl (rimlig). För oss försvann bergvärme ganska snabbt, för stora inv.kostnader, sol kanske som komplettering, fast då får priserna allt gå ner...
Som en skrev, man får ändå jämföra pellets pris mot olja/el, för oss som hade dessa energikällor är det fortfarande lönsamt.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst kan man gå kurs á xx kronor köpa sotviska mm men då har man ändå kvar brandskyddskontrollavgiften, Har man sedan en sotare som är lite tjurig så kan man ge sej f-n på att det blir massa anmärkningar vid kontrollen så då kanske kostnaden blir högre än att anlita sotaren som vanligt.. :roll:

Jag vet t.ex att insattsröret är dåligt en bit från toppen men inga problem nu med kondens el annat men med egensotning skulle man nog åka på att byta rör vid kontrollen alt eldningsförbud..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Samma sak där , det skiljer från kommun till kommun, jag har aldrig varit med om att sotaren kommer själv vid en brandskyddskontroll, det är alltid med en brandingengör och det är han som gör bedömningarna. En kurs och utrusning har du snabbt tjänat in, och du gör ett mycket bättre och ffa. nogrannare jobb än sotaren, det kan jag garantera. :wink:

Bara du har fullkomlig dokumentation så blir branskyddet inga problem.

MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Här behövde man inte ens gå någon kurs. Allt jag behövde göra var att skicka in en ansökan om egensotning och den blev godkänd så länge man äger fastigheten och inte har några ej åtgärdade anmärkningar från brandskyddskontrollen.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

André skrev:Visst kan man gå kurs á xx kronor köpa sotviska mm men då har man ändå kvar brandskyddskontrollavgiften, Har man sedan en sotare som är lite tjurig så kan man ge sej f-n på att det blir massa anmärkningar vid kontrollen så då kanske kostnaden blir högre än att anlita sotaren som vanligt.. :roll:

Jag vet t.ex att insattsröret är dåligt en bit från toppen men inga problem nu med kondens el annat men med egensotning skulle man nog åka på att byta rör vid kontrollen alt eldningsförbud..
Det vore väl underligt om en sotare dömer ut en anläggning (som han kanske godkänt tidigare) bara för att han inte längre har avtal på sotningen.
Då är det säkert större fel på sotaren än på anläggningen.

Om man däremot vet att insatsröret är krassligt i övre delen kan man ju fundera på vad det kan leda till.
Kanske finns det en anledninga att det sitter ett rör där?
Kanske skorstenen inte är brandsäker?
Vad kan hända om gnistor och elände trillar ner mellan rör och skorstenspipa om skorstenen inte är brandsäker?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodu det verkar som många har tur då det gäller sotare, Här behöver man bara ifrågasätta sotarmästaren om det t.ex är nödvändigt med sotning 2 ggr/år för att man kör el/sol halva året så blir svaret "jag kan ge dej eldningsförbud"

Det är som på bilprovningen bara hålla med o tycka dom är duktiga så går bilen igenom men säg inte att du vet o servar/sköter allt jobb då hittar dom massor med fel..

Hade det varit dom övriga sotarna som bestämt så hade de inte varit nått problem, Dom tyckte tidigare att det va så lite att sota här men nu ser ja till att det är dags för sotning då dom kommer..

Sen är det inte alla som ska/vill ge sej upp på ett tak heller så helt klart ska sotningsavgifterna inräknas i pelletseldningen, Vet inte heller om det ska räknas som arbete el nöje att sota själv heller..
Jag tycker då inte det är ett nöje..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Här nere hos oss så är inte sotarn nån paragraf ryttare,han går mer på sunt förnuft.Vi får till o med installera en Viadrus panna... :wink: :D :D
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:Jodu det verkar som många har tur då det gäller sotare, Här behöver man bara ifrågasätta sotarmästaren om det t.ex är nödvändigt med sotning 2 ggr/år för att man kör el/sol halva året så blir svaret "jag kan ge dej eldningsförbud"
Det är ju bara att be om ett föreläggande och överklaga till länsrätten om sotarn jävlas.Han måste då tänka till vad han skriver i föreläggandet.

Fattar inte varför folk är rädda för sotarn
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
rpd
Ungskog

Inlägg av rpd »

Fattar inte varför folk är rädda för sotarn
Förr utfördes sotningen oftast av Rackaren, bödelns dräng. Hans uppdrag var flera, men de var alla avskydda och fruktade av folk i gemen. Ingen vågade visa sig när Rackaren utförde sina uppdrag, barnen låstes in. Kanske är det den rädslan för sotaren som lever kvar än idag? :)
VB Comet+Viking Bio
Pellets från Killebergs Pelletsfabrik (småsäck)
114 m²+114 m² (1973)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja om man tycker det är kul o har mycket tid (ev pengar) kan man ju hålla på o överklaga/driva rättsligt men inget som de flesta av vanliga dödliga är intresserade av, Dom flesta vill nog bara ha billigare uppvärmning vilket jag anser att sotningsavgifterna ska inräknas i..

Men men det är ju upp till var o en att välja hur man ska räkna el vad man har för intresse.. :roll:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är ju konstigt att folk åker runt och ringer för att tjäna några kr vid pellets inköp men sedan betalar sotarn 300kr för 10min jobb :roll:

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Skillnaden är att bara att man kan spara in sotningsavgifterna på några samtal medans att hålla på med att tjafsa med sotaren o ev dra det till rätten tar betydligt mer tid..

Kan garantera att man kan tjäna in sotningsavgifterna på några samtal/förhanlingar som tar några minuter, Jag förhandlade åt en kompis muntligt o pressade priset 300:-/ton i 2 år men nu gjorde dom nått fel så det blev 3,5 år vilket gjorde att sista året hade han 565:-/ton billigare än normalt.. Det tog ca 5 min så va det klart, Man behöver inte ringa alla leverantörer men man kan ju låtsas gjort det.. :wink:
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Sotarn ska ju ingå i ROT avdraget, någon som vet hur mycket av sotarns pris som räknas som arbetskostnad ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Tror inte att det ska ingå i ROT-avdraget. Det var med på listan för arbeten som ger rätt till avdrag först, men sen försvann det därifrån-
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Stämmer det fremar säger, det ingår inte i ROT, men var med i början.

MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar