Bästa pelletsen?

Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Ja det mesta brinner med rätt förutsättning, var mest ett skämt, tråden känns lite väl långrandig :roll:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Men för att lägga lite allvar i Daves skämt.
Hur stor skillnad skulle det bli om man började elda foderpellets istället för värmepellets? Jag kan antagligen få fatt i foderpellets till ett väldigt bra pris... :)
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Sintring och giftiga rökgaser som skulle fräta både på plåttak och skorstenar skulle bli resultatet. Ungegfär liknande som att elda med havre eller halm.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Usch! det lät ju inte kul... :(
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Fast havre är det ju många som eldar med, framför allt på landsbygden. Det är alltså sämre ur miljösynpunkt än träpellets?

Eller är det att havrebrännare är annorlunda inställda?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

På landet är dom inte så noga.
Träpellets innehåller bara cellulosa och lignin. Av detta blir det bara vatten och koldioxid vid förbränning.
Mat innehåller proteiner och annat kvävehaltigt skit och dessutom svavel och båda dessa bildar frätande syra vid förbränning. Metallsalter "spårämnen" gör också sitt till för att det ska sintra bra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sedan är halmpellets usliga med askhalten, ligger väl på 3-4% och jag skulle inte tro att foderpellets är speciellt mycket bättre där heller men de "intressanta ämnen" som bildas är nog det värsta, de är mycket(!) frätande.

Barkpellets skulle däremot vara ganska billiga, brinner bra men har hög askhalt. Ingen problem med syror eller liknande, snäll som träpellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

De pellets jag hade kunnat få fatt i billigt är tillverkade enbart av skal och groddar från korn.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det är väl inte så bara...
Var inte rostret på economen tunna pinnar?
När du får sintring i keramikröret, hur får du bort det utan att använda slagghacka?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Schpermis skrev:De pellets jag hade kunnat få fatt i billigt är tillverkade enbart av skal och groddar från korn.
Som vanligt intresserad av olika alternativ :wink: Tror du att det går och fixa till så man kan testa? Vad ligger denna pellets på för pris?

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Vet inte vad den skulle kosta för "vem som helst". De tillverkar den av restprodukter på farsans jobb och säljer till bönderna i trakterna. Jag hade nog inte kunnat fixa hela min årsförbrukning till jättebra pris, men tillräckligt mycket för att dryga ut den vanliga pelletsen en del...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kanske det fungerar om du blandar med vanlig pellets.
Takrännor och plåttak tål inte syrorna så besparingen kanske blir noll.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Jag har tegeltak, men rännorna är ju av metall... både tak och rännor är från 1952 när huset byggdes så de är ju säkert ganska ömtåliga vid det här laget... var mest nyfiken på att få lite åsikter från de som har mer erfarenhet inom eldning än vad jag har.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Har ju testat olika alternativ, det enda som jag gick bet på var halmpelletsen. Det största problemet vid eldning med den var att det kletade fast överallt i brännaren. Hade en specialskruv i Pellecon som knackade hela tiden för att det inte skulle fastna, men jag lyckades aldrig tyvärr. Barkpellets funkar bra, men blir mycket aska. Det enda är att jag tycker den stigit för mycket i pris, skiljer inte mer än ett par hundralappar mot vanlig pellets/Ton. Tycker personligen det är för lite skillnad för min del med tanke på extraarbetet. Torvpellets har jag kört upp c:a 800Kg, men hade jag inte möjlighet att blanda med vanlig pellets med mina skruvar som är varvtalsstyrda plus tidstyrda, så hade det inte funkat. Men är ju alltid inressant med olika alternativ :wink:

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Har hört att en del eldar med flis, hur funkar det i praktiken, brännare,aska m.m?

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar