taskig pelletsmatning

ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

jag tror han blev lite putt..den där Degerman...och satsade på det han igentligen var bra på :roll:

http://www.lantmannen.se/bra-mat/artike ... urdegstips
fast nån sorts matning ville han ändå hålla på med

mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

ULMA AB har en extern skruvdoserare med ett förråd på ca 2liter. Den styrs via en kapacitiv givare med en lite styrbox till. Den kan placeras på väggen intill pannan eller med fästen på pannan. Den är tänkt till anläggningar som behöver längre skruvar som ger lite sämre dosering direkt från bulkförråd som ett exempel. Den finns ännu inte ute på hemsidan men den kommer nog snart ut där. Den har funnits på marknaden i ca två år och har en mycket jämn matningskapacitet. Som är en stor fördel till brännare utan interdosering. Förbränningsvärden som är uppmätta i deras tester visar att den fungerar med hög verkningsgrad på doseringen.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Svar till ronald:

Man ska så klart lägga krutet på det området som man vet att "här är jag bäst" många skulle tänka på det...
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Roli skrev:Kapacitiva givare är dyra.... nivån borde väl gå att indikera med två stycken ir-dioder (en sändare och en mottagare).

Det har iallafall fungerat i min brännare i över 10 år nu.
Den har också fungerat bra på min sen 2001. Men den går väl inte att använda på 230 Volt?
Har forsökt få pris från E-kontroll men inga svar.
Tror en sådan "propeller" funkar bra. Har sätt dom inom industrien (foderpellets) men vet inte vem som leverar och vad den kostar.

Karla1, du har ju två styck doserare från mig, dom fungerar väl bra, eller hur?? Det skall ju inte så mycket till att göra en externdoserare med den tekniken jag använder?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

När doserareskruvar är på tapeten har jag mycket erfarenhet, även om feedern styrs av avanserat datorprogram så måste den mekaniska biten stämma. Det finns dubbelskruvar, de är för svårdoserade pulver och inte intressanta här. Sedan finns det bandvågar(beltfeeders) som styrs med att variera bandhastigheten och inloppsöppning, fungerar bra men underhållskrävande, sidoplåtarna måste justeras noggrant, avstrykarna kollas, bandspänningen justeras så inte bandet börjar dra snett och bandet slits. Enkelskruvar finns med öppen spiral, spiral med kärna och solid skruv. Sedan är spelet mellan skruven och ytterhöljet viktigt. Kort sagt, skall man bygga en egen doserare till brännaren så måste man optimera både skruvtyp, skruvdiameter, skruvstigning och diameter på matarröret. Justeringen av matarskruvens output får göras genom att skruvvarvtalet styrs. En hel del att bita i för den intesserade. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Karla1 skrev:ULMA AB har en extern skruvdoserare med ett förråd på ca 2liter. Den styrs via en kapacitiv givare med en lite styrbox till. Den kan placeras på väggen intill pannan eller med fästen på pannan. Den är tänkt till anläggningar som behöver längre skruvar som ger lite sämre dosering direkt från bulkförråd som ett exempel. Den finns ännu inte ute på hemsidan men den kommer nog snart ut där. Den har funnits på marknaden i ca två år och har en mycket jämn matningskapacitet. Som är en stor fördel till brännare utan interdosering. Förbränningsvärden som är uppmätta i deras tester visar att den fungerar med hög verkningsgrad på doseringen.
Vad ligger den på prismässigt om man får vara nyfiken ???
Om du känner till priset ungefär ?

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Håkan S skrev:Kort sagt, skall man bygga en egen doserare till brännaren så måste man optimera både skruvtyp, skruvdiameter, skruvstigning och diameter på matarröret. Mvh HSE.
Helt riktigt, Håkan. Om inte mekaniken är rätt, så risikerar man högt moment, söndermalning, valvning och/eller dårlig noggranhet i förmågan att dosera. Här ligger det kompentence som endast enstaka företag har.

Här är lite bilder i en tråd på en Matene doserskruv i ett bulkförråd med plan botten och doserskruv liggande längs med golvet (tre intag i detta fall).
Pelletsforum i Finland:
http://www.pellettikeskustelu.net/kesku ... 4100#34100
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

WEPE:
Ulmas skruvdoserare är framtagen med en ny typ av givare som inte behöver någon PLC styrning som exempel. Men jag skulle tippa på att kostnadsmässigt så hamnar den nog på omkring ca 4000 SEK Inkl. moms till slutkund. Den är väl testad och fungerar väldigt bra av det som framkommit när jag talat med dom. Den har främst varit en exportprodukt och därför inte varit så intressant för den svenska marknaden för deras del. Men efterfrågan kanske ökar även här.
Jag vet att om man skall tillverka en produkt som denna är det väldigt svårt att hamna mycket lägre i pris om man ska ha kvalitet samtidigt också få en någorlunda vinst, då dessa är saker som kanske inte säljs i mängder.

Rol-Bi:
Jag är ju inne på andra året med din doserskruv från mitt veckoförråd och den går som en klocka och med jämn och fin matning. Observera att den har inte rengjorts en enda gång. Men vi ska väl avslöja att inloppslådorna som sitter placerade på mitt eget MAFA förråd och det du installerat i Borås är designade, ritade och konstruerade av mig i grunden. Samt att du fått modifiera dom och anpassat dessa efter förrådet i Borås då det skiljer lite på årsmodell av förråden. Men doseringstekniken kommer från dig i Borås. Måste också tillägga att på mitt eget förråd är doseringen inte helt lika som den du har men den doserar lika bra, här har jag också modifierat lite själv. Mer ska vi väl inte avslöja.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Låter intressant , kanske skulle kolla upp det . Vad det skulle kosta med
brännare + doserare . För då borde jag ju kunna köra med mina egna
skruvar från förrådet ?? Det är ju trevlig färg på brännaren :wink:
Plus om jag förstår det hela rätt att det även skulle funka med andra brännare ?? Kommer nog ändå att bygga färdigt min egen för skoj skull .
Får ta det senare , kan inte skruva så mycket för tillfället , då jag måste undvika det , av hälsoskäl . Pratade med dom på Ulma verkade trevliga
Tyvärr hade dom inga doserare på lager , men han jag pratade med hade
en hemma , som jag fick kolla på om jag ville . Blev nog inga nya förrän efter nyår , med tanke på helgerna som kommer . Blev en tankeställare till , ytterligare en brännare :roll: :roll:

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Skulle jag hammabygga en egen enhet så skulle jag nog ställa den på en plattform med 4 spiralfjädrar och montera en brytare som justeraras in så den påverkas när det är lagom nivå i hoppern. När pelletsbrännaren får startsignal matar doserskruven ned pellets, vikten minskar i hoppern, brytaren slutar påverkas och ger signal till ett relä som startar på fyllningen av hoppern tills vikten får brytaren att påverkas igen. Nackdelen med detta enkla system är att påfyllningens elmotor får stoppa och starta onödigt ofta, normalt har man en övre och en undre refillnivå. Kan fixas med ett tidsrelä som fördröjer starten av påfyllningen ex 60 sek eller en brytare till så en brytare styr tillslag och en brytare frånslag. Om man vill hänga enheten i ex en skena i taket kan man hänga den i dragfjäder typ fiskvåg för samma typ av nivåstyrning. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Onekligen enkel samtidigt smart :wink: Vore ju något att spinna vidare på

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om man kör med "veckoförråd", dvs tunna bredvid brännaren så skulle man ju kunna se till så att utloppet på skruven och "internförrådet" slutar högre än toppen på tunnan då kan man ha en ränna eller rör där överflödet helt enkelt "rinner" tillbaka i tunnan.... :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Då var väl det mesta löst i den frågan billigt och smart . Kan ju köra med
båda alternativen . Eller köra med bägge , första alternativet + andra ifall
att det skulle typ hänga sig , då kan alternativ två funka , att överskottet
trlllar ner i en liten behållare som bryter matningen ? Som jag ser det skulle bägge förslagen funka i sig . Synd att jag inte kan testa , kliar i
fingrarna :wink:

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Håkan S skrev:Skulle jag hammabygga en egen enhet så skulle jag nog ställa den på en plattform med 4 spiralfjädrar och montera en brytare som justeraras in så den påverkas när det är lagom nivå i hoppern. När pelletsbrännaren får startsignal matar doserskruven ned pellets, vikten minskar i hoppern, brytaren slutar påverkas och ger signal till ett relä som startar på fyllningen av hoppern tills vikten får brytaren att påverkas igen. Nackdelen med detta enkla system är att påfyllningens elmotor får stoppa och starta onödigt ofta, normalt har man en övre och en undre refillnivå. Kan fixas med ett tidsrelä som fördröjer starten av påfyllningen ex 60 sek eller en brytare till så en brytare styr tillslag och en brytare frånslag. Om man vill hänga enheten i ex en skena i taket kan man hänga den i dragfjäder typ fiskvåg för samma typ av nivåstyrning. Mvh HSE.
Ingen dum ide ...

Med ett gångjärn på ena sidan räcker det med en fjäder på andra sidan och rörelsen blir antagligen mer kontrollerad. Fjäderstyrkan kan ju anpassas så att den inte behöver ändra höjd så mycket mellan full och tom.

Med två microbrytare och ett relä är det enkelt att bygga hysteres. En höjd där matningen startar och en annan där den stänger av.

Jag har försökt rita lite

Kod: Markera allt

====================================================
VILANDE MELLAN MIN OCH MAX

+12V
                    |                
                    |                
                    |                
   Starta          / .   Ger startsignal till relä vid lägsta nivå
                  /   .
                  |   |   
                      |                
                      |     
                      |________________________  Ingen Utsignal 
                      |     |
                      |     |   
                      |     |   |
     RELÄ         ////........./   
                  ////        /
                 |            |___________ +12V    
                 |                
                 |                
                 |                
                 |                
   Stoppa       / .   Bryter jord vid högsta nivå.
               /   .
               |   |
               |                
               |                
             -----
              ---
               -

VID MIN 
Startbrytaren ger signal till relät som därefter 
håller sig själv.

+12V
                    |                
                    |                
                    |                
   Starta          .\    Ger startsignal till relä vid lägsta nivå
                  .  \ 
                  |   |   
                      |                
                      |     
                      |________________________  Utsignal +12V
                      |     |
                      |     |   
                      |     |   |
     RELÄ         ////......\   .   
                  ////       \ .
                 |                
                 |                
                 |                
                 |                
               /   .
               |   |
               |                
               |                
             -----
              ---
               -

FYLLANDE MELLAN MIN OCH MAX
Relät håller sig själv.

+12V
                    |                
                    |                
                    |                
                  /   .
                  |   |   
                      |                
                      |     
                      |________________________  Utsignal +12V
                      |     |
                      |     |   
                      |     |   |
     RELÄ         ////......\   .   
                  ////       \ .
                 |                
                 |                
                 |                
                 |                
               /   .
               |   |
               |                
               |                
             -----
              ---
               -

VID MAX 
Brytaren bryter jorden så att relät släpper.

+12V
                    |                
                    |                
                    |                
                  /   .
                  |   |   
                      |                
                      |     
                      |________________________  Ingen utsignal
                      |     |
                      |     |   
                      |     |   |
     RELÄ         ////........./   
                  ////        /
                 |                
                 |                
                 |                
                 |                
   Stoppa       .\    Bryter jord vid högsta nivå.
               .  \
               |   |
               |                
               |                
             -----
              ---
               -

Jonas Bylund
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Håkan S skrev:När pelletsbrännaren får startsignal matar doserskruven ned pellets, vikten minskar i hoppern, brytaren slutar påverkas och ger signal till ett relä som startar på fyllningen av hoppern tills vikten får brytaren att påverkas igen. Nackdelen med detta enkla system är att påfyllningens elmotor får stoppa och starta onödigt ofta, Mvh HSE.
eller så använder man 2 mikrobrytare 1 över behållaren som startar skruven för att behåll är tomt, och därmed lätt
och en under behållaren som stänger av skruven för att behållaren är full och därmed tung.
på så vis får man gränsläge och slipper små korta intervaller.
För min del hade det varit lagom med storlek på ca 5 kg
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Skriv svar