Vettigt brännarköp???.

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

André skrev:
Ett större test av fler pannor skulle va kul att se o Värstingarna ihop med beredare/acktank, Förmodligen som det verkar är nog biomaticen effektivare än dessa då..
Tror det är svårt att få ihop något opartiskt test. Verkar vara mycket ekonomiska intressen och sponsring inblandade.
Förra testen av brännare som gjordes utfördes ju på en Combifire panna exempelvis.
Vad man ska mäta och under vilka betingelser det ska mätas finns det säkert olika uppfattningar om.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Kan bara inte låta bli att rekommendera arimax 35. De har dessutom en ny modell åtminstone i sina finska hemsidor som heter arimax 35 + som är anpassad för pelletsbrännare i sidan. Vill du ha mera effekt så finns alltid arimax 60 an som går att beställa med stokeruttag i valbar sida. Har själv en 35 a som jag är mycket nöjd med därav mina uttalanden. Har däremot en pelletsbrännare som borde vidareutvecklas av något stort företag som få bort barnsjukdomarna
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag kan nog hålla med om att Biomatic är en panna med högre verkningsgrad men då lär man också titta på konstruktionen av pannan.
Jag kan också rekommendera ULMA pannan som har en bättre konstruktion och är att jämföra lite med dessa modernare pannor.
Långa rökgasvägar som gör pannorna effektivare.
Skriv svar