Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Att den sjunker snabbt beror väl på hur stor förbrukningen är.

Ni andra som loggar kan väl slänga ut en bild från loggen så man ser hur en perfekt skiktad tank ser ut.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är ju så att man får lust att logga sin egna tank..........

Synd bara att den redan är "halv" isolerad, plus att en massa givare och en ständigt arbetande dator behövs. Någon som är villig att sponsra :wink: :wink: :wink: så är jag beredd att ge mig "in" i den befintliga isoleringen för att montera givare. Med rätt sponsring så lovar jag att montera en givare per decimeter :roll: .

Hos mig ger iallafall värme uttag en rejäl skiktning (siktet är bara några centimeter mellan hög och låg temp) medans ett kraftig VV uttag sänker topptempen rejält pga av VV slingorna högt och lågt, varav den nedre endast är utdragen ca 20-30 cm :cry: .
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Att skiktningen är lika viktig vid laddning som urladdning är väl helt självklart. Alltså en bra laddomat . Man behöver inte ha en termometer placerad vart 10 cm för att kolla detta i en vanlig villa ! Men på Äfabs test tank finns detta . Hur skall skiktningen bli bra vid urladdning om den inte är bra vid i laddning om man exempelvis avbryter eldningen när bara toppen på tanken blir varm? Där shunten är placerad och vv..
Desutom om man laddar tanken med en laddningspumps hastighet på läge 3 och har en laddomat som öppnar vid 72 grader då blir det inte bra! Då rörs vattnet om i hela tanken när laddningsflödet kommer eller laddomaten öppnar dessutom laddas tank toppen med en lägre temperatur.

Då är det bättre att köra laddningspumpen på läge 1 samt ha en laddomat som öppnar vid 85 grader istället som min gör .. Då laddas tanken i toppen med 90 gradigt vatten med lågt flöde då rörs inte vattnet om i tanken / tankarna. Sedan när vintern kommer och shunten börjar att shunta ut värme till radiatorena, då har jag inget returflöde alls in i tankbotten vid laddning pga att min shunt är placerad på laddningsledningen före acktankarna då suger laddningspumpen in returtempen från radiatorsystemet in i laddomaten så länge som laddomaten är öppen naturligtvis och pannan får kylning denna smarta väg under hela eldnings cykeln..
När bottentemperaturen på mina tankar då närmar sig 100 grader i botten så får fortfarande pannan kylning från radiatotsystemet. Denna temp kanske är ca 45 grader som blandas in i laddomaten när det är 25 grader kallt utomhus. Vid nedeldning är då min panna uppe i ca 105 grader.

Med min koppling så stänger sedan termostaten på returflödet från radiatorsystemet fast tank botten är 100 grader. När laddomaten har stäng då börjar flödet att vända in i tank botten. Jag kan inte förklara detta på ett bättre sätt. Jag får ( Skiktning från 100 grader istället för 80 )
Jag vill gärna fortsätta denna disskusion efter att vi jämför loggningarna mellan Gaselle pannan och Baxin.

Man kan även se på min loggning att kylningstemperaturen från laddomaten ligger konstant ( gula linjen ) Normalt varierar denna med effekten på pannan. Mera effekt ju mer stänger laddomaten. Mindre effekt ju mera öppnar den. Min ligger konstant.

Wodda får väl gapskratta åt detta då är han inte smart :?:

Ved Profilen..
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Titta på Gasellens kurvor :shock: va nått lurt med utetempen måste sitta galet såg ut som väster vägg :scratch:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Eldflugan skrev:Titta på Gasellens kurvor :shock: va nått lurt med utetempen måste sitta galet såg ut som väster vägg :scratch:
Om du läser texten som finns innan loggningen. Dvs .. Förklaring om vad det är för fastighet, panna etc. Så får du förklaringen till detta fenomen.

Ved Profilen..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev: Man kan kolla min loggning där den har stannat så ser man att bättre skiktning vid laddning går det nog inte att få.
Var vänlig och förklara vilken betydelsen av skiktning vid laddning.
mvh
Nä den har ju ingen betydelse annat än om man bara laddar typ halva tanken, Svårt att kalla en tank skiktad om hela tanken är 95°
Hela eller bägge tankarna skall väl vara uppvärmda till 100 grader i botten inte 95 när uppvärmningen är färdig :?: Sedan börjar väl skiktningen vid urladdning när termostaten / termovaren har stängt :?:

Om man har rätt kopplat så bör väl skiktningen börja redan vid 100 grader i af vintertid :?: Om ni förstår min koppling rätt :?:

Ved Profilen..
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

okej du menar att utomhusgivaren är en inomhusgivare :scratch: :?: går inte det att ändra ? Tempen stiger från 7*c till 20*c på kvällen ser ut som att givaren sitter på en västervägg med kvällsol.
Mena den kurvan som är MÖRKGRÖN :mrgreen:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vi pratar väl fortfarande om din anläggning eftersom det är den som loggas?
Såvitt jag har sett så avslutar du aldrig en eldning mitt i , du laddar ju alltid fullt och då blir skiktning vid laddning helt onödig. Jag själv däremot laddar bara en viss del av mina tankar nu på hösten så för mig är det viktigare och det funkar kanon.
Däremot efter din laddningsprocedur kommer skiktningen mer till sin rätt när du börjar återföra kallt vatten till botten på tanken och det är detta som inte fungerar i ditt system och som du vägrar att inse.

Du mäter väl flödet på radiator returen? I förhållande till laddningsflödet från pannan hur stor del är själva returflödet?
:lol:

Och kompis du har fortfarande inte gett oss en förklaring på varför alla dina givare sjunker samtidigt "Mr perfekt skiktning".
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Mina givare som mäter temp i tank kommar inte att sjunka samtidigt !

Jag väntar med min förklaring till min loggning fungerar igen. Och när vi prov eldar två olika moderna vedpannor samtidigt. Då vill jag fortsätta att diskutera ..

Sedan Efterlyser jag flera som loggar som kan visa sina loggningar ! Vid Vedeldning....

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:Hello ! Jag har själv ritat och konstruerat bägge vv konstruktionerna på pannorna vi loggar på hemsidan. Både Gasellen och Baxin . Laddnings kopplingen är edentiskt lika.Tror ni att Baxi loggningen blir bättre om jag öppanar kranen till tank nr 2 / Dvs. slavtanken ) :?:
Kör bara tekniktanken nu :?:

Ved Profilen..
Plockade upp en fras från dig tidigare i tråden.
Om du har konstruerat dessa system så har du lite att pyssla med. Som eldflugan säger så måste utegivaren vara felplacerad eftersom den värms upp onormalt mycket ( temperatur.nu säger att det var max 13,1°C idag i mora centrum). Om denna är med och styr systemet blir det nog lite fel.(obs har inget att göra med inomhusgivaren som den röda texten anvisar.)
Jag har påpekat tidigare att tanktemp blir 10°K högre än pannan i loggen.
I texten ovan dessa loggningar står det att det är en viktig del för att kunna bestämma hur systemet fungerar. Undrar hur det ska gå till med en massa info som är direkt felaktigt(undrar vad mer som är fel).
Och sen har du tempgivarna som faller samtidigt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda ! Jag har ingenting med loggningen att göra i denna fastighet som loggar Gaselle pannan. Denna fastighetsägare placerar sina givare själv och loggningen har ingenting med styrning att göra .. Visar bara temperaturer..

Jag börjar att förstå redan nu att du inte förstår detta !

Vänta lite så kommer jag att förklara helheten när min loggning kommer i gång igen..

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Du skriver att du ritat och konstruerat dessa anläggningar?
För mig är det onormalt att en konstruktör inte tar konstruktions ansvar, du måste väl ha kollat anläggningen så att det funkar som det ska och som du har tänkt. Om personen som har anläggningen inte förstått hur det ska vara måste väl du som konstruktör tillrättavisa dom så att dom får nytta av sina givare för sin loggning. Annars är det väl ingen ide´att logga?
Har dom nytta av givare som visar fel?
Har Äfab nytta av att visa loggningar som visar en massa fel?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Naturligt vis är givarna rätt placerade :!:
Han har själv förklarat i förtexten till loggningen vad felet kan bero på !

Den enda skillnaden på kopplings alternativet mellan dessa två anläggningar är att jag själv har placerat shunt gruppen på laddningsledningen före tankarna. Som är förklarat hur många ggr som helst :?: :?:

Ved profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Så du har inte ritat och konstruerat anläggningarna utan tipsat om hur man ska koppla.
Det står inget i förtexten om att det ska vara något fel på varken utomhusgivare eller givare för laddning. Endast inomhusgivaren är berörd i texten såvitt jag kan se.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Tycker det är synd att även denna tråd ska bli sönderhackad av ett gäng som inte verkar vara torra bakom öronen fast dom eldar med ved. När diskussionen fortlöper som denna, så har man nog stängt tråden snart.

Är det detta ni är ute efter för nu verkar det som att vissa har tappat greppet om vad man ska kunna gnälla på eller hur man ska försöka hitta en orsak till något negativt.

Skärp er! diskutera som vuxna.... eller låt bli.
Låst