Rökgas växlare
Hej alla
Jag har ca 10 års erfarenhet i ämnet ekonomeiser
från år 1956 till 1967 och det har fungerat mycket bra, men på den tiden
med olja som bränsle. men varför skulle det inte vara lika bra med ved eller pellets ? Om förbränningen är bra, det ger rena rökgaser.
Ni som funderar om det skulle bli mer avfall typ sot, tjära med en ekonomeiser / rökas kylare,...
Här är svaret!!
I pannan skall vara så bra förbränning det går att få.
så efter pannan ska det vara rena rökgaser !
Rökgas växlaren skapas inga mer ämnen än de som redan finns i rökgaserna i från pannans förbränning....
Det som kan hända är om rökgastemperaturen är för låg och kondens
uppstår / tjärvatten eller rent vatten allt beroende på rökgasernas innehåll som lämnar pannan.
MVH
Ruben
Jag har ca 10 års erfarenhet i ämnet ekonomeiser
från år 1956 till 1967 och det har fungerat mycket bra, men på den tiden
med olja som bränsle. men varför skulle det inte vara lika bra med ved eller pellets ? Om förbränningen är bra, det ger rena rökgaser.
Ni som funderar om det skulle bli mer avfall typ sot, tjära med en ekonomeiser / rökas kylare,...
Här är svaret!!
I pannan skall vara så bra förbränning det går att få.
så efter pannan ska det vara rena rökgaser !
Rökgas växlaren skapas inga mer ämnen än de som redan finns i rökgaserna i från pannans förbränning....
Det som kan hända är om rökgastemperaturen är för låg och kondens
uppstår / tjärvatten eller rent vatten allt beroende på rökgasernas innehåll som lämnar pannan.
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du uppnår säkert minst lika bra verkningsgrad som "moderna" pannor o det är både vid ved o pellets..
Har du kopplat om rören så vattnet går först via rökgaskylaren innan den går via termiska ventilen??

Har du kopplat om rören så vattnet går först via rökgaskylaren innan den går via termiska ventilen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
-
- Pannrumsnisse!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jesper@Fordson skit i vad "experten" skriver, Han har ju redan belyst sina otroliga anläggning som inte funkar.
Naturligtvis menar jag samma som du då det gäller verkningsgraden, Överföring av energin från bränsle till vatten..
Tycker VP ska hålla vad han skriver = lämna forumet, Sen kan han sitta o dröma om sina fantastiska flöden o skiktning på äfab..

Naturligtvis menar jag samma som du då det gäller verkningsgraden, Överföring av energin från bränsle till vatten..
Tycker VP ska hålla vad han skriver = lämna forumet, Sen kan han sitta o dröma om sina fantastiska flöden o skiktning på äfab..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
Dax att börja se över sin ordval här......
Ämnet är rökgasväxlare och inte "pajkastning"........
Ämnet är rökgasväxlare och inte "pajkastning"........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumsnisse!
Hej Jesper
Oj vad lyrisk man blir att tänka tillbaka i tiden.....
Glad att du finns på forumet Jesper !!
Din Konstruktion är kanon bra lösning till att lösa onödigt höga rökgastemperaturer samtidigt höja pannans utnytjande av insatt energi !!!
( " Tog du del av bilden av konstruktion vi gjorde på 50 talets mitt ?
Vår konstruktion utveklades för att förse en typ av Varmluftpanna med hushålls varmvatten åren är 1956 till 1960 sedan blev det inga fler
på grund av ändrad produkt konstruktion.")
Den har fördelar med att den lättare skulle kunna underhållas tex vatten elementet går lätt att byta ut efter denna gjort sitt och sedan montera in ett nytt utan att byta ut rörhöljet som vatten växlaren sitter inne i !
Har det monterats ventiler och ett förbigångs rör så behöver inte systemet tappas på vatten vis tex. utvekling o byten.
Vi har haft sådana som har hållt i ca 30 år eller mer.
själv har jag varit kanon nöjd med systemet på den tiden
vi använde sådana till att värma hushålls varmvatten.
En annan bra lösning var spjället som gick att reglera hur stor mängd rökgaser som skulle pasera vattenelementet, på så sätt unvika att varmvattnet skulle gå i kok i min typ av varmvatten produktion!
Nu är det lite skillnad på olja som bränsle emot ved, flis, sågspån!
Min övergång från olja till ved bränsen, är det ren gengas förbränning.
Jag har snart provat allt, har pellets kvar att prova men det kommer,
Jag har själv provat denna typ rökgas värmeväxlare år 1984 efter pannan, men denna gång för ack tank på 100 liter för uppvärmning av en gäststuga på 17 m² med fläkt element lågtemeratur system för vatten som värme media, mina prover har fungerat bra att hålla jämn temp med
+21°C inne i gäststugan trots - 24 och blåsigt ute .
Om det är någon som undrar om kondens, sot mm
Svar:
Klart att det blir beläggningar, men inte anorlunda beläggningar med rökgasväxlare/ekonomiser den typ vi gjorde gick lätt att borsta rena
ingen kondens blev det heller. inte vid någon typ av bränsle som jag använt. men då eldat bränsle i oliks typer av förugnar av egena kostruktioner som byggde på gengas principen...
Ut gående rökgas temperatur som vi försökt att hålla är max 180°C
men rökgastemeraturen går ju lätt att justera med inmatat effekt
eller den mängd bränsle som behöver förbränns på bestämd tid.
Räkne exempel på värme som är lämplig att kunna plocka ut med
ekonomeisern
Jag vill gärna avända olja som bränsle i detta räkne exempel..
Inmatad mängd olja 2 liter / timme = 60m³ rökgaser
vid en rökgas temperatur på 180°C inne håller rökaserna 3888 Watt per timme
Sänkning av rökgas temperaturen med 47°C ifrån 180°C = 133
ger en besparning på 1000 Watt per timme
Formel för uträkningen är 60m³*0,36W = 21,6 Watt/°C * 180°C =3888 watt per timme i total rökgas förlust
Skorstenen behöver 50° ca 60 cm ner i från toppen
vid 50° innhåller rökgaserna 1080 Watt per timme vid 60m³ rökgaser
Används dragbegränsare så kan lägre rökgas temperatur användas
ett varför! det är inte bara rökgaser utan de späds ut med torrare pannrums luft + rökgashastigheten ökar och kan bära ut mer fukt med rökgaserna.
Mvh
Ruben
Oj vad lyrisk man blir att tänka tillbaka i tiden.....
Glad att du finns på forumet Jesper !!
Din Konstruktion är kanon bra lösning till att lösa onödigt höga rökgastemperaturer samtidigt höja pannans utnytjande av insatt energi !!!
( " Tog du del av bilden av konstruktion vi gjorde på 50 talets mitt ?
Vår konstruktion utveklades för att förse en typ av Varmluftpanna med hushålls varmvatten åren är 1956 till 1960 sedan blev det inga fler
på grund av ändrad produkt konstruktion.")
Den har fördelar med att den lättare skulle kunna underhållas tex vatten elementet går lätt att byta ut efter denna gjort sitt och sedan montera in ett nytt utan att byta ut rörhöljet som vatten växlaren sitter inne i !
Har det monterats ventiler och ett förbigångs rör så behöver inte systemet tappas på vatten vis tex. utvekling o byten.
Vi har haft sådana som har hållt i ca 30 år eller mer.
själv har jag varit kanon nöjd med systemet på den tiden
vi använde sådana till att värma hushålls varmvatten.
En annan bra lösning var spjället som gick att reglera hur stor mängd rökgaser som skulle pasera vattenelementet, på så sätt unvika att varmvattnet skulle gå i kok i min typ av varmvatten produktion!
Nu är det lite skillnad på olja som bränsle emot ved, flis, sågspån!
Min övergång från olja till ved bränsen, är det ren gengas förbränning.
Jag har snart provat allt, har pellets kvar att prova men det kommer,
Jag har själv provat denna typ rökgas värmeväxlare år 1984 efter pannan, men denna gång för ack tank på 100 liter för uppvärmning av en gäststuga på 17 m² med fläkt element lågtemeratur system för vatten som värme media, mina prover har fungerat bra att hålla jämn temp med
+21°C inne i gäststugan trots - 24 och blåsigt ute .
Om det är någon som undrar om kondens, sot mm
Svar:
Klart att det blir beläggningar, men inte anorlunda beläggningar med rökgasväxlare/ekonomiser den typ vi gjorde gick lätt att borsta rena
ingen kondens blev det heller. inte vid någon typ av bränsle som jag använt. men då eldat bränsle i oliks typer av förugnar av egena kostruktioner som byggde på gengas principen...
Ut gående rökgas temperatur som vi försökt att hålla är max 180°C
men rökgastemeraturen går ju lätt att justera med inmatat effekt
eller den mängd bränsle som behöver förbränns på bestämd tid.
Räkne exempel på värme som är lämplig att kunna plocka ut med
ekonomeisern
Jag vill gärna avända olja som bränsle i detta räkne exempel..
Inmatad mängd olja 2 liter / timme = 60m³ rökgaser
vid en rökgas temperatur på 180°C inne håller rökaserna 3888 Watt per timme
Sänkning av rökgas temperaturen med 47°C ifrån 180°C = 133
ger en besparning på 1000 Watt per timme
Formel för uträkningen är 60m³*0,36W = 21,6 Watt/°C * 180°C =3888 watt per timme i total rökgas förlust
Skorstenen behöver 50° ca 60 cm ner i från toppen
vid 50° innhåller rökgaserna 1080 Watt per timme vid 60m³ rökgaser
Används dragbegränsare så kan lägre rökgas temperatur användas
ett varför! det är inte bara rökgaser utan de späds ut med torrare pannrums luft + rökgashastigheten ökar och kan bära ut mer fukt med rökgaserna.
Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den ons 15 okt, 2008 07:35, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Tjena Jesper bra tråd!
Luddet kan väl ändå inte komma av själva kondensorn? Om jag förstått rätt höjer du tempen på inkommande vatten i pannan och ger därmed pannan ett bättre läge att förbränna gaser och partiklar genom lägre avkylning? Att det nu fastnar i kondensorn (och skorsten) visar väl bara att det finns som en restprodukt från förbränningen.
Och om du redan nått en högre pannverkningsgrad så borde det ju bli en supermaskin om även förbränningen blir perfekt.
@vedis
Enl en artikel av en av dina medarbetare är det fastslaget enl domstol att i konsumentsammanhang är det just pannverkningsgraden som förväntas vara det som anges av panntillverkare för att det är det som är intressant.
Detta forum är såvitt jag vet bara konsument inriktat.
Luddet kan väl ändå inte komma av själva kondensorn? Om jag förstått rätt höjer du tempen på inkommande vatten i pannan och ger därmed pannan ett bättre läge att förbränna gaser och partiklar genom lägre avkylning? Att det nu fastnar i kondensorn (och skorsten) visar väl bara att det finns som en restprodukt från förbränningen.
Och om du redan nått en högre pannverkningsgrad så borde det ju bli en supermaskin om även förbränningen blir perfekt.
@vedis
Enl en artikel av en av dina medarbetare är det fastslaget enl domstol att i konsumentsammanhang är det just pannverkningsgraden som förväntas vara det som anges av panntillverkare för att det är det som är intressant.
Detta forum är såvitt jag vet bara konsument inriktat.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumsnisse!