vatsug skrev:Röret till expanstionkärlet brukar bli varmt,helt normalt. Som sagt så brukar blåsan i botten börja läcka, coh då får man fylla på lite då och då, men i ditt fall verkar det som att säkerhetsventilen är trasig, Den ska öppnas lite snabbt ca 1 gång om året för att "gymnastisera" den. Har du tur, så funkar det igen nu. Hur gammalt är exp.kärlet ? dom är inte så dyra. Fick mitt bytt för ca 600:- det var då ca 10 år.
Mvh Vatsug
Pannan är från -99 så jag tror itne exp-kärlet är äldre än så. På övervåningen har jag 2 kapade rör som går upp i en tom garderob och jag tror det funnits ett expantionskärl där tidigare.
Jag ska kolla ikväll om expkärlet forfarande släpper ifrån sig några droppar då och då.
Kan man inte provtrycka ett radiatorsystem? Borde kunna göras med nån gas (efter att man tömt systemet) och sen kolla med nån mätistrument efter läckor runt om i huset.
Min panna är av märket NIBE!
Nyligen inflyttat i villa och har ingen kunskap av hur man ska göra med en panna. Det är ett problem som börjat att temperaturen sjunker på radiatorerna i huset, ikväll två säkringar hade gått samtidigt som jag upptäckte att det rann ner vatten från den röda behållaren som sitter högst upp på sidan av pannan och det står Bar på den?
Jag tömde den lite på vatten genom den vridkranen som sitter på den röda behållaren och nu rinner det inte längre och jag stängde av hela pannan???! Hjälp till er som vet hur man kan lösa problemet, för imorgon blir det mycket kallt!
Tack på förhand!
Vh,
Tutti
Det räcker att ta upp sina problem i endast ett inlägg. Forumet är inte större än att de som är intresserade läser de flesta trådar/inlägg. Som i detta fallet då det finns både positiva och negativa svar beroende på i vilken tråd man läser, det blir krångligt att föra en diskussion och få bra svar när det sker på olika platser. /Roli moderator
Ja, detta var inte bra. Om det gått säkringar, så innebär det att vattnet har tagit sig in i pannan och kortslutat elsystemet där. Det bästa jag kan råda dig till är att imorgon inhandla konvektorelement och placera ut i de rum där ni vistas, och kontakta rörmokare och elektriker. Om ni inte är vana vid tekniska installationer av typ värmepannor, så är detta problemet lite för svårt för att börja lära sig på. Kontakta dessutom försäkringsbolaget i fall det rör sig om en dyr skada. Är det elektriska på pannan skadat, så är det dessutom endast behörig elektriker som får mixtra med det. Den röda behållaren är sannolikt expansionskärlet och kommer det vatten från detta samtidigt som radiatorerna kallnar, så är kärlet läck och måste bytas. Jag skulle önska jag kunde erbjuda bättre nyheter och bättre hjälp, men utifrån beskrivningen är detta det bästa jag kan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hej! Jag har haft samma symtom som du. När jag drog i gång brännaren i höstas märkte jag att pannan tappade tryck. Spelade ingen roll hur mycket vatten jag fyllde på verkade det som, den tappade trycket hela tiden. Tog dit en rörmokare som kollade över lite. Han bytte några säkerhetsventiler bl.a. på expansionskärlet vilket han även tog loss och satte rätt tryck i men det hjälpte inte. Trycket försvann och jag fyllde på mera vatten. Då gjorde vi en riktig inspektion av hela huset. Kollade allt som var synligt, kröp under huset och mätte men hittade inget. Du har en läcka i golvet under pannrummet sa han. Det rinner rätt ner i jorden. Vi hade nyss köpt huset så jag kontaktade tidigare ägare samt försäkringsbolag (och det är en helt annan historia om hur jävla dålig försäkringbolag kan vara på kundbemötande i ett sånt tillfälle). Det visade sig att tidigare ägarna hade en försäkring genom Anticimex som kontaktades. Dom kom och gick igenom hela huset igen. Hittade inget. Men dom drog igång systemet på maxeffekt och allt på manuell styrning. Sen började dom lufta systemet. Det hade jag gjort tidigare. Det var bland det första jag gjorde men jag hittade ingen luft i systemet. Men dom hittade luft. Tidigare ägaren stängde av cirkulationspumpen på våren och det var inte bra sa dom. Det kan göra att det bildas stora luftfickor i systemet. Så nu får den gå året om. Möjligen på lägre varv under sommaren. I vilket fall så körde vi systemet på max i ca 12 timmar och luftade hela tiden. Efter det försvann alla dessa problem. Nu är trycket konstant bra. Det var nära att jag bilade upp golvet. Trodde i på Anticimex men dom här killarna visste i alla fall vad dom gjorde.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.