Erik skrev:
19.000 enheter och 1.900 tillverkare av brännare, behöver man bättre bevis på att den här branchen saknar riktig konkurens.
19.000 enheter är för lite för att tillverkas rationellt hos EN tillverkare.
Att 19.000 enheter är lite är en sak, men 1900 tillverkare får jag det inte till. Snarare 19 tillverkare. Det finns i vilket fall helt klart för många tillverkare av brännare, för många som gör som de andra. Det hade räckt med 6-7 tillverkare som absolut max. Större tillverkare ger bättre produkt i förhållande till pris, så enkelt är det.
Vad gäller pelletspriser så kan ni nog räkna med att de i framtiden kommer att ligga på smärtgränsen för byte till ren el- eller oljeeldning, om man inte ändrar skatterna så att de motsvarar termodynamiken, men då måste naturligtvis även industri omfattas.
Jag gissar på ca 75% av olje- eller elpriset, sedan orkar ingen men extra arbetet
Jag tror pelletsbranschen missuppfattat en sak, de tror att pellets är status - "den sköna värmen". Pellets är ett jädra meck trots att man har en modern anläggning. Och det tar utrymme vilket inte är att förringa.
Bergvärme är status, det höjer fastighetens värde med varenda krona man investerar. Det gör inte en dammig källare med en svag aning av röklukt.......
Åtminstone inte i en större stad där m2 priserna är höga och många använder källaren som boyta. Man vill inte låsa utrymme till sånt.
Då är det mycket mer realistiskt med ett "kylskåp" till.
Nu är det så att där det är minst attraktivt med pellets där är bränslet dyrast. Tror inte många i tätbefolkade områden väljer pellets i dagsläget med anledning av bränslepriset. Om man kollar på pelletsbranshens hemsida så har de en prisjämförelse från 2003. Vad kostade pelletsen då......
Pellets ska vara billigt annars kan det kvitta. Och det är bränslet som ska vara billigt, anläggningarna får gärna kosta 10 tusen till om de funkar så länge bränslet är billigt. Precis som med ved, dyra anläggningar billigt bränsle. Har vedpriserna föresten gått upp med 30 % på sistone ?
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.