Inlägg om ventilationen försämras

Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Elvis!
Du har väl även nackdelar med en värmepump i ett äldre hus.

Exempel så får du sämre ventilation. Då dom flesta hus får en kall skorsten. Många har fått problem med mögel, efter en värmepumpinstallation.

Sämre värme i källare, om du inte monterar extra radiatorer.

Med en installation av ett nytt pelletssystem så höjer du även där värdet på fastigheten, det gäller inte bara en värmepump.

Vilket system räknar du hem bäst? Jo ett pelletssystem då detta har en lägre investeringkostnad.(Jämfört med bergvärme som exempel).

Har tyvärr inte någon dammig källare trots 5års pelletseldning.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej Karla1 och alla andra,

Visst kan ventilationen bli sämre med kall skorsten.
Hus med självdrag uppfyller ändå inte boverkets normer på luftväxling.
Bryr man sig om sin inomhusluft så installerar man en frånluftsventilationsfläkt.
Då funkar ventilationen enligt gällande normer även sommar, vår och höst istället för enbart på vintern.

Mindre / sämre värme i källare är en smaksam. Har man en kall källare är det onödigt att värma och försämra sin uppvärmnigsekonomi.
Har man den uppvärmd så blir den med Vp och ett extra elemnet varm på rätt ställe istället för enbart i pannrummet. Ett element kostar inte många spänn. Det är bättre att reglera värmen dit man vill när man vill istället för dit pannan önskar läcka.
Alltså är element problemet ett icke-problem enligt mitt synsätt.
Värmen som pannan läcker är inte gratis, den betalar man för den också.

Att det skulle vara många som fått mögelproblem är jag tveksam till och förpassar till avdelningen hörsägen.
Värmepumpen orsakar inga mögelproblem, det gör däremot dålig ventilation och tillskjutande fukt. Detta är saker man ska rätta till vare sig man eldar eller har Värmepump. Visst kan pannans luftförbrukning förbättra ventileringen av källaren, men det gör som sagt en frånluftventilationsfläkt också. Den varken kostar mycket eller förbrukar mycket energi. På köpet får du riktig ventilation året runt oavsett väder och temperatur.

Att ett pelletsystem höjer värdet på fastigheten något nämnvärt är jag tveksam till. Har du nånsin sett en snygg pellets anläggning i ett snyggt pannrum ? Det ser ofta för J****gt ut med slangar, rör och kablar.

Sen ska man inte glömma att det smutsar och dammar, se gärna denna rapport från Äfab och säg till om du ser ett enda dammfritt pannrum.
tom Äfab kommenterar i flera av fallen dammet som sprids i hela pannrummet och finfraktionen som läcker ut ur förråden. Observera att det är både hembyggen och köpeförråd.
Om ditt pannrum och bränslerum är helt dammfritt efter fem år så är det bara att gratulera till något som inte många lyckats med.

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf

En annan intressant kommentar från Äfab i deras senaste rapport är följande:

Citat: "...Om bioenergin skall kunna konkurrera med värmepumpsbranschen så krävs det att investeringskostnaderna ligger på en låg nivå jämfört med dessa.... .....Om priserna på pellets samt utrustning börjar skena i höjden, som det finns tendens till idag, så tycker jag branschen är ute på svag is."

Se nedersta stycket på sid 3.

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... t_2006.pdf

Att man räknar hem ett pelletssystem lättare pga att det är lägre investeringskostnad är helt fel.
I sådana fall vinner elkassetten.
Man räknar hem sitt system på investeringskostnad kontra bränslekostnad och aktuell förbrukning.
En pellets anläggning kostar lika mycket oavsett om man behöver 6kw eller 12 kw i toppbehov.
Det gör inte bergvärme, där är energibehovet och följdaktligen även priset direkt proportionerligt mot borrdjup och pumpens storlek.
Ju större förbrukning desto lönsammare är bergvärme.

Producerad kwh är billigare med VP och kommer vara det i fem år med låst elpris. När pelletspriset ökar 10% behöver elpriset öka 25% för att kwh-priset skall följas åt. (vid årsmedel COP på 2,5)

Pelletsen var för min del konkurenskraftig när priset låg på 2000 kr/ ton. Nu är det 2500 kr/ton för tillfället. (hur länge till ?)

Lite roligt att notera att Äfab har samma reflektion som jag angående pelletsens utveckling.
Antingen har de läst mina inlägg de senaste två månaderna eller också har de kommit till slutsatsen helt själva.... :wink:
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Att räkna hem en pelletsinvestering mot en bergvärmeanläggning vill nog till med dagens priser på pellets resp. el här i västsverige.

Det kostar ju nästan lika mycket installerat och klart. För det ska vara en jämförelse mellan "nyckelfärdiga" anläggningar. Visst kan man använda "färdiga" bulkföråd så blir det lite billigare, men det kostar troligen ännu mera plats i källaren.

Jag tror nog att pelletsbranchen borde ta och inse att de som väljer pellets idag gör det av rationella, påtvingade, ekonomiska skäl.

Det är inte längre "troende" miljötokar som köper pellets, och de rationella drar till ett annat alternativ om de hittar ett bättre. Och det som gäller för att det ska vara intressant är brännare i befintlig panna. Ny pelletspanna, i de flesta fall inte. Själv skulle jag kunna tänka mig det om jag fick ett bra pris, men då installerar jag själv, men heldre då luft/vatten och en begagnad CTC1200 att stöd elda i.

Visst har VP nackdelar, men de går att lösa ganska enkelt.
Och den fri gjorda golvytan är mycket pengar i storstäder och dess kranskommuner.
Se bara på hur små olje- och gaspannor är på kontinenten, och att det där finns nedgrävda pelletsföråd. Vad tror ni det kommer sig?

Sedan så kan man ju undra hur länge staten tycker att pengarna ska ramla i pelletsleverantörernas fickor. Risken är stor att det blir skatt på pellets.
Nej, pelletsbranchen är nog på väg att skada sig själva rejält.
träshejken
Späd planta

Inlägg av träshejken »

Om det inte finns ngn konkerens på en marknad eller att det är ett oligopol (få leverantörer) eller att leverantörerna bildaren kartell, då kommer priset på pellets att ligga så att tillverkarna tjänar mest pengar. Det är ju alltid deras affärside, inte att ge befolkningen en billig produkt utan att ge sina ägare maximal vinst. I de flesta produktionsbranscher som ännu inte är mogna ser man ofta en centralisering av produktionen. Det beror på att det finns skalfördelar, dvs att det blir billigare per producerat ton pellets ju större / fler anläggningar du har. Detta gör att det till slut bara finns ett fåtal tillverkare kvar.

Idag då elproducenterna sitter på otroligt stinna kassor, kan man ju gissa att de kommer att lägga en del stålar på att köpa upp pelletsproducenter. Till slut kommer det bara att finnas ett fåtal.

Priset är som alltid inte särskilt tätt kopplat till tillverkningskostnaden o de kommer därför att sätta priset så att en jämförelse mot en kalkyl med Bergvärme blir den senare lite dyrare, för att kompensera merjobbet/ytan/(bristande) tillförlitligheten.

det finns åtminstone tre sätt att motverka/kompensera:
1 Elda med spannmål, för spannmål finns ju en alternativ användning, nämligen mat :) Vilket, om den användningen är mkt större en eldningsanvändningen, så kommer matanvändningen sätta priset = lågt pris, eftersom vi har överskottsproduktion i väst av spannmål.

2 Import, Fast mkt talar för att de stora på olika sätt importerar själva, o därmed får de de låga priserna o sedan kan de ha som krav att den utländska tillverkaren inte får sälja små volymer utanför deras avtal, osså tar de själva hand om den stora vinsten från billig import. eller så lobbar fram regler som lägger straffavgifter etc på import. Så brukar det bli, jmf tex parallellimport av läkemedel. Dvs samma läkemedel säljs med helt olika priser i olika länder osså får de till regler som göra att man inte får importera från ett land med billigt pris.

3 Starta en egen pelletsanläggning. Hur mkt skulle Du vara beredd att betala för en andel i en anläggning om den kunde garantera 1400 kr per ton i 5 år?

(4) Cellplast. 50 cm runt hela huset. Inga fönster = Inget uppvärmingsbehov alls, utöver matlagning, kroppsvärme, osv.
Funderar på att konvertera till pellets, men är lat, så jag vill ha ett helautomatiskt system. Möjligt?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Funderar på att konvertera till pellets, men är lat, så jag vill ha ett helautomatiskt system. Möjligt?
Ja, cellplast alternativet är ju atomatiskt och underhållsfritt, fast du måste ju ändå ha varmvatten, eller ja måste och måste.... :lol: :roll:

Tyvärr så är ju sverige ett land fyllt av monpol, oligopol och karteller, titta på mat, asfalt, järnvägar, telefoni, el, bensin, pellets, finns det något land på jorden där denna ohyra trivs så är det sverige, antagligen beror det på storleken på landet, vi är för små helt enkelt, fast i och för sig andra länder som är mindre än sverige lider inte av eländet i större ofattning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eller kan det va som en kompis tror :roll:

Han sa i helgen att han tror pelletsbranchen hört rykten om beskattning av pellets o därför höjer dom nu för att efter ev skatt finnns inget utrymme för höjningar.. Då kan dom sedan skylla på skatten att pelletsen är så dyr..

Må hoppas att han har fel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Bassman skrev:
snillet skrev:(desto dyrare andra värmeslag blir desto bättre är solvärmen även ekonomiskt, miljömässigt är den oslagbar)
Fast med solvärme är det ju som med luft-vp, när det behövs mest så får man ut minst. Dvs på vintern... :/
vår/höst är det som är intressant, välisolerade kåkar med lågtemperatur system i radiatorkretsen värmer fint höst/vår med solvärmen.

Sfinxsolar m.fl har ju börjat pressa priserna på vacuumrör nu, dessutom är en helt ny absorbatorteknik för plana solfångare på gång inom ett par år som skall ge bättre utbyte under "lågsäsong" än dagens vacuumrör :!:

Så det händer saker på solenergimarknaden, definitivt ingen statisk bransch.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Häromdag min arbetskamrat sade mig som han hörde (men inte säker men hann inte lyssnade ) på radio som säger att EU har förslag/diskutera om att höjda på kolskatt energi gäller alla fabriker inom EU-länder. Så jag tänker att sverige som köper in el från EU-länder vilken kan blir dyrare el-pris snart möjlig.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Elvis skrev!
Att ett pelletsystem höjer värdet på fastigheten något nämnvärt är jag tveksam till. Har du nånsin sett en snygg pellets anläggning i ett snyggt pannrum ? Det ser ofta för J****gt ut med slangar, rör och kablar.
Konstigt! Det är väl inte synen av ett värmesystem som höjer värdet på fastigheten. Det borde väl vara funktionen. Vill nämna att det finns väl dåliga vvs firmor och det är väl kunden i slutänden som godkänner arbetet. Är man ej nöjd med utförd installation så betalar man inte! Gäller väl för alla alternativa värmesystem. Jag sitter ej i pannrummet och tittar på min panna.

Elvis skrev!
"...Om bioenergin skall kunna konkurrera med värmepumpsbranschen så krävs det att investeringskostnaderna ligger på en låg nivå jämfört med dessa.... .....Om priserna på pellets samt utrustning börjar skena i höjden, som det finns tendens till idag, så tycker jag branschen är ute på svag is."

Håller helt med dig! Vore som mina egna ord. Det lutar åt detta håll men än så länge är det lönsamt. Kanske kan det skilja sig lite var man är bosatt. I mellersta Sverige där jag bor så får du en fin pelletsanläggning investerad för ca 80- 85000kr. Jämfört med en bergvärmeinstallation på närmare 145- 150000kr. Du kan köpa mycket värme för resterande pengar, samt om du också räknar med ca 7- 8000kr varje år som du får betala för elen för elpatronens förbrukning.

Om man då ska kommentera din synpunkt på dammiga pannrum så är det väl upp till var och en hur man gör för att förbättra sin Situation. Det finns gott om lortgrisar, har tyvärr sett många pannrum som är som ett sophål. Men även dom du kan gå i strumplästen i.

Har man som ett exempel köpt ett bulkförråd ifrån MAFA och följer deras råd om tätning så fungerar detta också till min vetskap.
Klart att den blir det i en skorsten med en konstruktion som är gjord för att ventilera huset. Men det går att lösa, men blir det ok?
Kanske inte i alla fastigheter.

Jag kan också säga att en värmepump är ju inte dålig, men jag är inte för dessa då dom ej kan värma ett hus till 100% utan att förbruka så mycket el som dom gör idag. Bara att hoppas på att framtiden ändrar på detta till det positiva. Som jag nämnt i tidigare inlägg så kanske det leder till ett fleralternativ när det gäller värmekällor.Man använder det som är billigast för stunden.

Man skrek och gormade även 2003 då man chockhöjde pelletspriserna. Nu förbereder dom sig för en skatt sa man! Det kanske kommer, vi får se.
Har bekanta som eldat med pellets ända sedan 1996 och tycker forfarande att det är ett billigt och bra alternativ så att dom ej vill byta.

Var inte så negativ till allt elvis!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Karla1 skrev: Var inte så negativ till allt elvis!
Jag är inte negativ, jag är realistisk.
Att en värme pump använder eltillskott är alldeles naturligt, annars hade den haft COP som i reklamen. dvs 5,0 istället för mer rimliga 2,5 till 3.
Det är med eltillskott man beräknar uppvärmningskostnaderna.
Som ex. i Såbi / Novas kalkyl.

Vilket alternativ som är bäst har nog att göra med vilken typ av fastighet man har och dess förbrukning. Har man mycket låg förbrukning så kan pellets vara lönsammare.

Kring mig kostar ett mindre orenoverat 40-talshus på 100 m2 från 1,7 miljoner och upp. All yta används i sådana hus, det finns inte utrymme för pellets. Men framför allt så är en VP-installation allt som oftast finare att se på och rummet där den står och där pelletsen hade stått kan användas till annat också. Det höjer värdet på en fastighet, men framför allt höjer den låga energikostnaden värdet. En kwh värme producerad av en VP är billigare än den som produceras av en pelletspanna, även med VP:ns Eltillskott. Det är med eltillskottet som ger anläggningens det som är COP.

I dagsläget med dagens priser är bergvärme billigare trots den högre installationskostnaden. (vid någorlunda hög förbrukning, dvs inte ett torp)

Titta på Såbis energikalkyl och stoppa in rätt energipriser om du inte tror mig. Finns säkert nån med nåt gammalt pelletsavtal som får pellets till billigare, men för nyinvestering icke.

Ingen tycker det är tråkigare än jag med 10 tons förbrukning och ingen möjlighet till Borrning i huset jag bor i själv. (har mindre hyreshus i familjen / släkten med Bergvärme i två av tre)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Karla1 skrev:
Klart att den blir det i en skorsten med en konstruktion som är gjord för att ventilera huset. Men det går att lösa, men blir det ok?
Kanske inte i alla fastigheter.
Frågan är om det finns en endaste fastighet i hela Sverige som fått sämre ventilation av en frånluftsfläkt. Det är snudd på omöjligt.

Man undviker överventilation på vintern när det är kallt ute och skorstenen är varm, likaså undviker man det vid kraftig blåst.
Dvs minskad spilld energi den vägen.
Man får helt plötsligt ventilation vår sommar höst när luftfuktigheten är hög och byggnaden behöver det som bäst.

Bla. SP har intressant läsning om olika ventilationssystem och framför allt nackdelarna med självdragsventilation.

Söker du kvickt på nätet så går det 1 sakkunnig på 100 som anser att självdrag är något positivt.

http://www.sp.se/energy/ffi/ventilation.asp

Mvh
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

elvis skrev:
Söker du kvickt på nätet så går det 1 sakkunnig på 100 som anser att självdrag är något positivt.

http://www.sp.se/energy/ffi/ventilation.asp

Mvh
Det är billigt :mrgreen:

(Jag har FTX system).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jo billigt är det enda det är....
Finns en anledning till att man inte får bygga på det viset idag....
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Själv drag funkar bra för mig..
Men eldar man inte fungerar det ju mindre bra.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Vad innebär funkar bra ?
Att ventilationen uppfyller gällande normer eller du själv inte stör dig på bristerna ?

Inte menat som kritik Andreas Hansson.

Jag förstår att de flesta inte bryr sig och knappast någon har mätt sitt ventilationsflöde i ett självdragssystem.

Dock skall man inte använda "att ventilationen försämras" som ett argument mot en Värmepump, för den är redan undermålig i ett självdragssystem. Bryr man sig om sin ventilation så monterar man FTX eller F ventilation.

Mvh
Skriv svar