Hur dyrt ska det bli ???

wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

André skrev:
Men nog kommer fler att välja vp i framtiden det tror jag oxå tyvär..
Det som inte alltid blir så bra med vp är i äldre hus (högtemp) o att oftast är dom för snålt tilltagna vilket folk inte tänker på utan bara ser till dom fina reklam siffrorna vilket sällan stämmer i verkligheten..
Håller med , du fick in en poäng där.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

Den enda fördelen pellets har mot el via värmepump är priset men denna skillnad håller sakteliga på att suddas ut tyvärr.
Är priset verkligen en fördel med pellets? Om man bortser från installationskostnaden så inbillar jag mig att en års förbrukning med BVP blir billigare än med pellets?

Idag kan man binda 3-årigt elpris till 43.2öre och det är snarare på väg ner än upp just för tillfället.
lage
Fröträd

Re: Priser

Inlägg av lage »

mackez skrev:Och jag betalar 1890kr/ton på småsäck (1570 per pall)
Fraktfritt via www.skekraft.se
Skummt att prist kan skillja så mkt runt omkring i Sverige
//Macke
Det priset är long time gone nu, nu ligger det på 2550.-/ton! 35% prisökning!
Snacka om skenande prisutveckling, kanske pelletsprishöjningarna som driver upp inflationen helt på egen hand... :evil:
Du kanske kan beställa åt mig mackez? :wink:
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag frågade en känd bio bränsle guru vad han tyckte om prisutveklingen.
Här är svaret

Pelletspriset har ökat MINDRE än el och oljepriset har gjort- så faktu är att det aldrig vara lönsammare än nu att byta.

Däremot gynnar stigande pelletspriser värmepumpmarknaden vilket är o-bra- men öppnar samtidigt upp för nya alternativa pelletspränslen vilket är bra.

Tänk så här- Om du hade investerat 50- 75 milj kronor i en pelletsfabrik- hade du gett bort pelletsen då? Man sysslar med affärer och det är vad marknaden är beredd att betala för en vara som sätter priset. Ingen annan.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det som förvånar mig är att det inte är någon som slår sig på att packa om importerad pellets från exempelvis Canada?

För uppenbarligen betalar ju inte de stora värmeverken något som är i närheten av vad vi villaägare betalar.

Är det så att packning och distribution är så tunga kostnader att det är där problemet sitter? Med bulkpellets är jag rädd för att vi har en del av svaret där.

Kortsiktigt tror jag att vi måste få in större volymer importerad pellets för att bromsa prisutvecklingen på vår inhemska tillverkning.

Lite mer långsiktigt trot jag branschen måste komma ifrån att vara allt för beroende av spån som råvara, samt jobba på teknikutveckling som bromsar de mest energislukande processerna i dagens tillverkningsmetoder.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

GoForIt Pellets skrev:Det som förvånar mig är att det inte är någon som slår sig på att packa om importerad pellets från exempelvis Canada?

För uppenbarligen betalar ju inte de stora värmeverken något som är i närheten av vad vi villaägare betalar.

Är det så att packning och distribution är så tunga kostnader att det är där problemet sitter? Med bulkpellets är jag rädd för att vi har en del av svaret där.

Kortsiktigt tror jag att vi måste få in större volymer importerad pellets för att bromsa prisutvecklingen på vår inhemska tillverkning.

Lite mer långsiktigt trot jag branschen måste komma ifrån att vara allt för beroende av spån som råvara, samt jobba på teknikutveckling som bromsar de mest energislukande processerna i dagens tillverkningsmetoder.
Läste nånstans att sverige har de högsta pelletspriserna i europa, då är det nåt som är ruttet...

Vi får nog starta ett kooperativ som antingen tillverkar eller importerar pellets. Vad tror ni om det?
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

Undrar ändå om man tjänar på att elda pellets jämfört med bergvärme?

Har man ett hus som drar säg 20 000kwh och man med en bergvärme anläggning kommer ner till 1/3 av det, dvs ca 6 700kwh vilket med ett totalpris för el(nätavgift, moms cert mm) på 1.20 skulle ge en uppvärmningskostnad på ca 8000kr.

Nu är jag inte så hemma på det här men hur mycket pellets och till vilken kostnad skulle det behövas för att värma upp ett sånt hus? Vad är det för verkningsgrad på en pelletsanläggning tex?

Jag är tämligen övertygad om att det är dyrare idag att värma upp med pellets än med bergvärme, om man bortser från investeringskostnaden.

Är inte så insatt så jag kan ha helt fel och bli idiotförklarad... :oops:
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Ojva skrev:Undrar ändå om man tjänar på att elda pellets jämfört med bergvärme?

Har man ett hus som drar säg 20 000kwh och man med en bergvärme anläggning kommer ner till 1/3 av det, dvs ca 6 700kwh vilket med ett totalpris för el(nätavgift, moms cert mm) på 1.20 skulle ge en uppvärmningskostnad på ca 8000kr.

Nu är jag inte så hemma på det här men hur mycket pellets och till vilken kostnad skulle det behövas för att värma upp ett sånt hus? Vad är det för verkningsgrad på en pelletsanläggning tex?

Jag är tämligen övertygad om att det är dyrare idag att värma upp med pellets än med bergvärme, om man bortser från investeringskostnaden.

Är inte så insatt så jag kan ha helt fel och bli idiotförklarad... :oops:
Har du tänkt försöka propagera för bergvärme, så har du nog inte kommit till riktigt rätt forum..

Sätt in pellets, och bli oberoende från elpriset för din uppvärmning!
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

Min tanke är inte att propagera för något. Har själv idag en kombipanna olja/el och den ska bytas ut mot något annat.

Det som jag överväger är:

Pellets, komplett anläggning med panna & bulkförråd utomhus, krävs lite extra rördragning mm för att kunna fylla på bulken. Verkar bli ganska dyrt, runt 130 000.

Bergvärme, komplett för ca 150 000

Luft/vatten, komplett inverter anläggning med R410, för ca 100 000.

Intrycket jag fått är att eftersom pelletsinstallationen skulle bli så dyr så tjänar jag mer på de båda andra alternativen.

Luft/vatten ligger bäst till idag...lite sämre verkningsgrad men det billigare priset uppväger det.

Oberoende av elpriset? Ja, men beroende av pelletspriset istället...vet inte om det spelar någon större roll?
Sen är det väl bra mycket mer bök med pellets, sotning, spån i pelletsen mm?(ta nu inte det som kritik utan som en fråga)

Funkar det inte att man frågar om bergvärme(eller annan uppvärmning) vs pellets i det här forumet så ber jag om ursäkt.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Ojva skrev:Min tanke är inte att propagera för något. Har själv idag en kombipanna olja/el och den ska bytas ut mot något annat.

Det som jag överväger är:

Pellets, komplett anläggning med panna & bulkförråd utomhus, krävs lite extra rördragning mm för att kunna fylla på bulken. Verkar bli ganska dyrt, runt 130 000.

Bergvärme, komplett för ca 150 000

Luft/vatten, komplett inverter anläggning med R410, för ca 100 000.

Intrycket jag fått är att eftersom pelletsinstallationen skulle bli så dyr så tjänar jag mer på de båda andra alternativen.

Luft/vatten ligger bäst till idag...lite sämre verkningsgrad men det billigare priset uppväger det.

Oberoende av elpriset? Ja, men beroende av pelletspriset istället...vet inte om det spelar någon större roll?
Sen är det väl bra mycket mer bök med pellets, sotning, spån i pelletsen mm?(ta nu inte det som kritik utan som en fråga)

Funkar det inte att man frågar om bergvärme(eller annan uppvärmning) vs pellets i det här forumet så ber jag om ursäkt.
Självfallet får man fråga vad man vill i forumet. Jag ber också om ursäkt om du uppfattade det negativt..

Bra att du skriver lite mer om din faktiska situation.
Självfallet ska man jämföra alla olika alternativ.
Jag kan instämma i att prisutvecklingen på pellets verkligen inte är rolig. Jag tror dock bara att detta är en övergångsfas på grund av flera faktorer. Elpriset däremot tror jag kommer att stiga ytterligare på lite längre sikt.

Du skriver i din jämförelse att du tittar på en pelletsanläggning för 130 000 kr. Vad har du räknat på för något då? Varför kan du inte ha ett bulkförråd där ni idag har oljetanken?
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

Misstänker att det blir svårt att gräva ner ett bulkförråd... :wink:

Oljetanken är alltså nergrävd utanför huset och det funkar inte att ha bulk på någon annanstans än på baksidan av huset vilket betyder att det måste skarvas påfyllningsrör dit och det blir väl en 20m totalt och det måste böjas då också. En firma som kollade på det förut beräknade det till ca 130 000 ink panna, utomhusförrådet och alla tillbehör monterat och klart.

Måste också fråga ang etanol. Enligt vad jag har hört så kommer etanol tillverkningen i framtiden att konkurrera om samma råvaror som pelletstillverkningen. OM det är så, då inbillar jag mig att pellets inte blir billigare av det, om jag säger så.

I dagsläget känns det som att det får bli en luft/vatten inverter. Billigast i införskaffning och verkar ge en så bra verkningsgrad att det lönar sig jämfört med den dyrare investeringen i bergvärme.

Pellets vore egentligen det bästa, dels för miljö men oxå för vårat självdragshus. Dock är jag lite skeptisk, dels pga prisutvecklingen men även till att det riserkar att bli mer strul med spån i pelletsen mm.

Om man kollar på prognoserna så verkar det ju som elpriset kommer att ligga på ungefär den nivån det gör idag en 4-5år framåt men det är ju prognoser så vad som helst kan ju hända på den tiden.

Idag går det ju att teckna 3år för 43.2 öre...sen efter de 3åren kan ju priset ligga på vad som helst. Tror iofs att borgarna kommer att försöka hålla nere priset, hoppas det iaf.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Jag tycker ju att det verkar vara ett högt pris du har fått på 130 000 kr.

Jag tror fler kan bekräfta att det går att få en bra anläggning för hälften.

Finns det inga möjligheter att förändra något, så att du kan ha förrådet inomhus?

Är det 20 meter till det tänkta förrådets placering, eller är det ändå längre? Bilarna som levererar brukar ha minst 30 meter slang med sig.

Jag kan inget om etanoltillverkning, mer än att det också går att tillverka av skogsråvara. Men det råder ingen brist på skogsråvara. Problemet ligger i att pelletstillverkandet idag är så blint fokuserat på bara sågspån.

Överväg också det med ventilationen noga. Jag läser flera som fått problem i äldre tidigare oljeuppvärmda hus efter konvertering till värmepump. Fukt, dålig lukt etc.

När vi köpte vårt hus för ganska exakt tre år sedan fanns det en gammal olje/elpanna här också. Men det var bestämt redan på förhand att den skulle ut. För mig fanns det inget alternativ till pellets. Hade det varit aktuellt med ett nytt byte idag hade det heller inte varit något annat alternativ. Så nöjd är jag med pelletsuppvärmningen.
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

Förrådet var väl ganska dyrt bara det. Var ett sånt där som var gjort i stål för att ha ute, minns inte vilka det var som gjorde det(MAFA?)?

Tycker iofs också att priset jag fick var väldigt högt. Hade det legat på runt 100 000 så hade det varit ok. 30meter slang skulle möjligen räcka till men är inte risken stor att pelletsen slås sönder i en slang men lite mindre om man har rör större delen av sträckan?

Bulkförrådet får inte plats inne och då skulle det bli otroligt svårt att fylla det. Påsbärning med veckoförråd ser jag inte som ett alternativ.

Det som verkligen talar för pellets är ju ventilationen. Är nog det enda som jag ser i dagsläget som verkligen är ett stort plus. Å andra sidan så är det på sommaren man behöver ventilationen bäst och då är det väl mer ekonomiskt att bara använda el till varmvatten uppvärmning, eller? Kan elda i braskaminen under vintern och på det sättet få lite bättre snurr på ventilationen vintertid.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Vad var det för panna som ingick i förslaget?

Visst påverkar slanglängden också något när pelletsen skall passera, men om det är 15 meter eller 25 meter tror jag inte är så påtaglig skillnad. Vad var det för lösning de som offererat er hade tänkt sig för detta?

Det går inte att platsbygga ett förråd inomhus heller?
Vi hade en gammal oljetank i pannrummet, som demonterades när vi bytte till pellets. Sommaren därefter byggde jag ett platsbyggt förråd på samma plats.

Ventilation i källaren behöver man ju året runt. Inte minst nu på hösten med dess höga luftfuktighet. Vi kör pellets året runt. På sommaren går det åt cirka 3,5 kg för vårt varmvatten. (Kostnad cirka 8 kr). Jag har testat att köra med den inbyggda elpatronen istället, men det kostade betydligt mer.

Vi kör också med en braskamin i "gillestugan" i källarplanet.
Skönt så här på hösten när det är lite ruggigt. Dessutom hjälper den ju till att hålla pelletsförbrukningen nere också.

Har ni aldrig övervägt att ta in fler offerter?

Har ni varit och besökt någon som eldar med pellets för att se hur det verkligen fungerar i praktiken?
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Det som förvånar mig är att det inte är någon som slår sig på att packa om importerad pellets från exempelvis Canada?
Det är just därför jag inne på det här med barkpellets även
importerad pellets alltså dels tjänar jag själv på det plus att
det sätter lite press på pris utvecklingen.Tror pellets branschen
har bra dagar nu ,måste nog till lite mer billigare alternativ.
Snacket om deras ökade kostnader tror jag inte mycket på.
Inte så mycket som dom vill framhäva + jag ser ingen vidarutveckling
pelletsen verkar ju inte bli bättre heller?
Ursäkta om jag avbröt GoForIt Pellets var inte meningen.
Inget som hindrar att ni fortsätter diskuterar efter detta ?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar