Misstänker att det blir svårt att gräva ner ett bulkförråd...
Oljetanken är alltså nergrävd utanför huset och det funkar inte att ha bulk på någon annanstans än på baksidan av huset vilket betyder att det måste skarvas påfyllningsrör dit och det blir väl en 20m totalt och det måste böjas då också. En firma som kollade på det förut beräknade det till ca 130 000 ink panna, utomhusförrådet och alla tillbehör monterat och klart.
Måste också fråga ang etanol. Enligt vad jag har hört så kommer etanol tillverkningen i framtiden att konkurrera om samma råvaror som pelletstillverkningen. OM det är så, då inbillar jag mig att pellets inte blir billigare av det, om jag säger så.
I dagsläget känns det som att det får bli en luft/vatten inverter. Billigast i införskaffning och verkar ge en så bra verkningsgrad att det lönar sig jämfört med den dyrare investeringen i bergvärme.
Pellets vore egentligen det bästa, dels för miljö men oxå för vårat självdragshus. Dock är jag lite skeptisk, dels pga prisutvecklingen men även till att det riserkar att bli mer strul med spån i pelletsen mm.
Om man kollar på prognoserna så verkar det ju som elpriset kommer att ligga på ungefär den nivån det gör idag en 4-5år framåt men det är ju prognoser så vad som helst kan ju hända på den tiden.
Idag går det ju att teckna 3år för 43.2 öre...sen efter de 3åren kan ju priset ligga på vad som helst. Tror iofs att borgarna kommer att försöka hålla nere priset, hoppas det iaf.