Roli skrev:Påstår fortfarande att bryta termostatkretsen är bättre.
Håller med!
Jag körde med timer och "marginal" förra sommaren men efter lite testande idag så blir det nog en brytfunktion på termostaten iallafall.
Tanken är att dra ner på eldningen vår- och höstdagar med mycket sol (som idag).
Mitt system är ännu inte helt färdigt men idag har jag testat med följande:
1. Ställde om "nattsänkningen" med med inbyggda timern på shuntstyrningen så att den slog av kl 10 när solen börjat värma. Shunten stängde helt och framledningstempen går då ner till 20 grader.
2. Slog av brännaren efter avslutad cykel (75 grader i pannan) med strömbrytaren => detta skall jag ersätta med relä och timer på termostatledning.
3. Öppnade dragbegränsaren manuellt och ställde den i öppet läge med ett spjäll.
Det verkar fungera bra. Kl 19:45 då jag återställde dragbegränsaren och slog på brännaren hade jag fortfarande 55 grader i pannan. Kl 20 surrade till i shuntmotorn som öppnade och började shunta ut varmt vatten i kretsen igen.
Borde kanske göra lite mer jämförelser, men normalt startar ju brännaren ett par gånger om dan bara för att hålla pannan varm även soliga dagar som denna.
Temperaturen i huset var som mest drygt 23 grader (rum i söderläge) och vid 19:45 hade den sjunkit till 21 grader.
Nu ska jag "bara"
a) få tummen ur och installera innegivaren som jag har liggande så slipper jag köra med "nättsänkningstimern" (funkar ju inte molniga dagar)
b) bygga en elektromekanisk lösning som öppnar dragbegränsaren när brännaren inte går => reducerar kylande luft geonom pannan.
c) koppla brännaren på timer med reläs om bryter termostatkretsen.