Timer eller full brass hela sommaren?

lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

GoForIt Pellets skrev: Någon som har kommit igenom, och har lösningen klar på vilka kablar som skall klippas/bytas på termostaten?
"Styrsignalen" skall brytas...sen kan det ju se anorlunda ut för andra typer av termostater.
Vänstra delen är ju "överhettingsskyddet" eller vad det nu heter, den högra delen är den som bryter när pannan är varm(ställbar temp på utsidan av höljet).
Relä 89kr...timer typ 39kr, eller vad dom nu kostar, jag hade en redan.
Bild
Senast redigerad av lp75 den ons 19 apr, 2006 21:58, redigerad totalt 2 gång.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Om man inte har en stickproppsansluten Bequem där det fungerar med en vanlig timer direkt i det "matande" eluttaget. :wink:
Eller on/off styrning för 400:- :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Blir lite konfunderad när ni pratar om dubbeltermostaten till Pellx.
Själv har jag en pellx men jag kanske blandar ihop korten något.

Där sköts temperaturmätningen av en resisitiv givare. Denna borde vara lätt att bryta. Har varit inne på den tanken för att få större hysteres och längre gångtider.
När jag skriver fick jag en ide. Låt pannans "gamla mekaniska temostat" koppla in en lämplig resistans på givaren och man torde kunna lura brännaren att jobba med ett större område.

Skulle man bryta på övehetningsskyddet så blir det på denna brännar samma sak som att "rycka ur jacket"
Skulle brännaren gå för fullt känns detta inte alls bra.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Efter att ha funderat, studerat bruksanvisningen till pannan, öppnat på pannans elektriska innanmäte och provkört lite har jag kommit fram till att bästa lösningen för oss med Joker/Comet/Star från Värmebaronen väl ändå måste vara att koppla ett kopplingsur direkt på strömställaren (eller programväljaren som VB kallar det) för brännaren (fortfarande märkt olja på min panna).

På så sätt så bryter jag ju inte huvudströmmen till brännaren, och därmed väl inte heller några säkerhetssystem?

Min tanke är att låta kopplingsuret styra varmvattenproduktionen under sommaren, men jag ser även en möjlighet att påverka brännarens gång nu under försäsong, då jag har stor påverkan av solens närvaro, vilket inte min CBJ alltid riktigt fattar fort nog.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Roli skrev:Påstår fortfarande att bryta termostatkretsen är bättre.
Håller med! :D

Jag körde med timer och "marginal" förra sommaren men efter lite testande idag så blir det nog en brytfunktion på termostaten iallafall.
Tanken är att dra ner på eldningen vår- och höstdagar med mycket sol (som idag).

Mitt system är ännu inte helt färdigt men idag har jag testat med följande:

1. Ställde om "nattsänkningen" med med inbyggda timern på shuntstyrningen så att den slog av kl 10 när solen börjat värma. Shunten stängde helt och framledningstempen går då ner till 20 grader.

2. Slog av brännaren efter avslutad cykel (75 grader i pannan) med strömbrytaren => detta skall jag ersätta med relä och timer på termostatledning.

3. Öppnade dragbegränsaren manuellt och ställde den i öppet läge med ett spjäll.

Det verkar fungera bra. Kl 19:45 då jag återställde dragbegränsaren och slog på brännaren hade jag fortfarande 55 grader i pannan. Kl 20 surrade till i shuntmotorn som öppnade och började shunta ut varmt vatten i kretsen igen.

Borde kanske göra lite mer jämförelser, men normalt startar ju brännaren ett par gånger om dan bara för att hålla pannan varm även soliga dagar som denna.

Temperaturen i huset var som mest drygt 23 grader (rum i söderläge) och vid 19:45 hade den sjunkit till 21 grader.

Nu ska jag "bara"
a) få tummen ur och installera innegivaren som jag har liggande så slipper jag köra med "nättsänkningstimern" (funkar ju inte molniga dagar)
b) bygga en elektromekanisk lösning som öppnar dragbegränsaren när brännaren inte går => reducerar kylande luft geonom pannan.
c) koppla brännaren på timer med reläs om bryter termostatkretsen.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
ama3282
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 18 mar, 2006 08:35
Ort: Kronoberg, Växjö
Kontakt:

Inlägg av ama3282 »

Skulle man kunna använda följande komponenter för en smidig styrning?

Relä 4-växlande plug-in relä med sockel. Brytförmåga 5A/250 VAC resistivt. Guldpläterade kontakter för extra god kontaktförmåga:
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_ ... Campaign=N

Kopplingsur för infällnad. Digitalt. Veckoprogram. 10 på/av per dygn. Även manuellt till och från slag. Ram medföljer för utanpåliggande montering. 230V/500W:
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_ ... Campaign=N
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

ama3282 skrev:Skulle man kunna använda följande komponenter för en smidig styrning?

Relä 4-växlande plug-in relä med sockel. Brytförmåga 5A/250 VAC resistivt. Guldpläterade kontakter för extra god kontaktförmåga:
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_ ... Campaign=N

Kopplingsur för infällnad. Digitalt. Veckoprogram. 10 på/av per dygn. Även manuellt till och från slag. Ram medföljer för utanpåliggande montering. 230V/500W:
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_ ... Campaign=N
Det är precis det kopplingsuret jag tänkt använda. Vi har en sådan idag som styr vår utebelysning. Fungerar bra, med undantag för att klockan "drar sig" ganska rejält..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

GoForIt Pellets skrev: har jag kommit fram till att bästa lösningen för oss med Joker/Comet/Star från Värmebaronen väl ändå måste vara att koppla ett kopplingsur direkt på strömställaren (eller programväljaren som VB kallar det) för brännaren (fortfarande märkt olja på min panna).

På så sätt så bryter jag ju inte huvudströmmen till brännaren, och därmed väl inte heller några säkerhetssystem?
Om jag fattar dig rätt så är det termostatkretsen du vill bryta och det kom jag och min elektriker fram till också.
Bild
bortse från det andra, det som gäller är T2, termostat olja.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
ama3282
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 18 mar, 2006 08:35
Ort: Kronoberg, Växjö
Kontakt:

Sommardrift

Inlägg av ama3282 »

Jag kopplade in timer och ett extra relä förra veckan. Det var enkelt att installera.
Jag har nu ställt in att brännaren inte ska gå nattetid. På dagarna går den som vanligt.

Relä:
http://www.clasohlson.se/default.asp?CO ... 38%3A21+AM

Timer:
http://www.clasohlson.se/default.asp?CO ... 44%3A33+AM

Kostnad:
Relä 89 kr
Timer 49 kr
Skriv svar