Problem med Janfire NH brännaren / pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej FBKfan!

Har - tidigare - provat ändra dessa värde men det var ingen skillnad....
Janfire tekniker har installerat i brännaren en bult + plåt som dämpar pellets nedfallet, den skall ramla ned "mjure" så att den inte studsar ut men har fortfarande samma problem, kanske en anning mindre pellets i pannan men fortfarande mycket!. :cry:
Som du kan läsa så är det FLERA problem. Att "underhållsläge" slutar fungera och dessa omstarter med skrapning för varje gång + fel med flamvakt måste ha att göra med "elektroniken" - styrningen, program etc... :?
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Tronci jag väntar på installatören, har inte hört något från honom ännu.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Tjaba Jomil!
Hör av dig när allt är på plats och igång!
Firefighter
Frö

På G med uppdatering av styrprogrammet

Inlägg av Firefighter »

Hmm, blir lite orolig när man läser om vilka problem vissa har med sin brännare :-(
Men enligt "min" installatör kommer styrprogrammet att uppdateras nu. Även motorn till askskrapan skall bytas ut på alla NH...
Min brännare är nyinstallerad och jag känner igen "Problem!!! Flamvakt utlöst, röd diod lyser men brännaren går som vanligt. Man trycker 2 ggr på on/off och grön lampa lyser igen. Men varför??
Detta skall tydligen vara åtgärdat nu i uppdateringen.
Då jag inte har installationsanvisningen med alla parametrar och felmeddelanden (vilket jag skulle vilja ha, inte för att gå in och ändra utan för att lära mer) litar jag på att installatören hittar och åtgärdar tillsammans med Janfire-gänget!
/ 2h
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Flamvakt utlöst" betyder helt enkelt att temperaturen i brännkoppen sjunkar för mycket under en situation där det egentligen skulle vara eld. Den del av övervakningen fungerar kanonbra på labbet och hos mig men det har visat sig att den är för känslig i vissa fall.

Dessutom lyser inte röd lampa, det är röd + grön vilket ska ge en gul men de blandas inte så bra hos alla. Gul betyder "varning" och visas med texten "Problem".

Uppdateringen kommer att klara av detta irritationsmoment.

Jag har ingen problem med motorn här men jag har förstådd att de ska bytas till en biffigare, då jag inte är med på den biten på samma sätt har jag bara tagit det till mig att så är fallet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Väntar på att snart skall få ny styrprogram och motorn till askskrapan -som skall bytas ut på min NH brännare.
Hoppas att det kommer att fungera bra efter detta... :?
Fortsättning följer!...
Firefighter
Frö

Inlägg av Firefighter »

Ok... Gul... hmm
Vill egentligen bara lägga till att trots "barnsjukdomar" hos brännaren är jag riktigt nöjd.
Skall bli intressant när jag imorgon sotar pannan, hittar man pellets, är det mycket sot, ja det återkommer jag till.
Kåken är ju lite större än en modern villa och jag var rädd att effekten inte skulle räcka. Provar nu på en lägre effekt för att få lite längre brinntid och än har inte duschen blivit kall ;-)

Mycket hänger på vem man anlitat som installatör om jag ska döma av hörsägen.
Detta forum gör att man har möjligheten att både byta erfarenheter och lära sig av andras, Tack för det!
Ha de/ 2h
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Tjaba Firefighter!

Hur gick det med sotningen?
Har du öförbränt pellets i pannan? Hur mycket? :roll:
Firefighter
Frö

Efter sotning

Inlägg av Firefighter »

Hej!
Kan bara säga att jag är helnöjd :-)
Hittade endast ett fåtal oförbrända pellets i sotet!
Efter uppdatering och ny motor till askskrapan har jag bara lovord att säga om denna brännare, (peppar,peppar..)
Verkar ha bra värden och med det bra förbränning.
Jämför jag med den tidigare oljeförbrukningen har jag halverat kostnaden, kan jag vara annat än nöjd?
Installatören har varit riktigt bra och är kunnig på området.
Även mån om att kunden ska vara nöjd med produkten och säger gärna ifrån om man vill ha något som inte är bra, rekommenderar då något som han vet är mindre beskymmer med. Vips, en nöjd kund till....
Jag kommer att rekommendera fler som funderar att kontakta "min" installatör för en bedömning av deras behov av husets värme :-)
Frågan är kanske mer om han hinner?
/ 2h
3 x 126 m² + kallvind värms av Janfire NH i en CTC 1100 -96
robbanlotta
Gallringsobjekt

Inlägg av robbanlotta »

Jag satte in en NH igår i min combifire, jag har läst denna rad med spänning. Har bara kört inatt än så länge. Öppnade o kollade in i eldstaden idag på morronen och där låg det en himla massa (ny) pellets. Någon som hittat lösning på detta? Kan det vara pelletsen som väger för lätt så att fläkten blåser ut den? Eller kan det vara FÖR rundade kanter i koppen så att den åker på den och ut?
Har dessutom haft lite lite varmvatten, vi har flyttat ner givarn fån övre läget till det lägre, betydligt bättre men inte perfekt.
Installatören sa till mig att 9 liter varmvatten per minut är en rimlig mängd, jag ströp ner flödet på varmvattnet eftersom jag fyllde 9 liter på ca 10 sek. :) Nu fyller jag 9 liter på 35 sek, ska prova detta och se.
NH
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej robbanlotta

Jag har haft i 3 månader olika problem med Janfire NH panna och brännaren. Läs mina inlägg och hoppas att du blir klokare...
Oförbränt pellets i pannan har jag haft hela tiden, det blev aldrig bra. Det kan bero på:
- fel på fläkten - min första lät som en hög gnäll...
- fel på motor till askskrapan, för klen motor har dem sagt - stänger ej bra så att pelletsen ramlar hela tiden ner, vid varje inmattning.
- fel på elektroniken/styrningen

I mitt fal har jag BEVAKAT brännaren dag och nat för att bli klok på detta problem. :x
Idag kör jag en Flex-A brännare efter att ha provat TRE NH brännare som vill ej fungera bra!!! :cry:
Väntar på att få en ny/bra brännare... ingen leveransdatum än! :evil:
Firefighter har haft tur...
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej alla pellets användare

Undrar... varför erkänner / skriver inte Janfire på sin hemsida att dem har problem med nya NH brännaren?... Erlighet varar längst, eller?...
Jag har skickat tillbacka Nh brännaren och kör med Flex A brännaren i väntan på att det nya NH blir klar, d.v.s. fel/problem skall fixas...
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej alla pellets användare

Undrar... varför erkänner / skriver inte Janfire på sin hemsida att dem har problem med nya NH brännaren?... Erlighet varar längst, eller?...
Jag har skickat tillbacka Nh brännaren och kör med Flex A brännaren i väntan på att det nya NH blir klar, d.v.s. fel/problem skall fixas...
Kul inlägg.
Finns det någon tillverkare av någon produkt som erkänner att det skulle vara fel på deras produkter.

Tänk Volvos Hemsida "Obs ! V70 kan brinna hastigt och oförklarligt"
SAAB "OBS ! alla 9-5 har felkonstruerad vevhusventilation så motorerna skär och du får ingen garanti"

Eller alla tillverkare av andra brännare med betydligt fler problem än vad NH verkar ha. Det är väl inte så många som har problem med NH ändå, trots allt.

Tråkigt att det inte funkar med NH hos just dig.
Hoppas Flex-A funkar felfritt i alla fall medans du väntar.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Kul inlägg.
Finns det någon tillverkare av någon produkt som erkänner att det skulle vara fel på deras produkter.

Tänk Volvos Hemsida "Obs ! V70 kan brinna hastigt och oförklarligt"
SAAB "OBS ! alla 9-5 har felkonstruerad vevhusventilation så motorerna skär och du får ingen garanti"

:lol: :lol: Men de hade varit rolig läsning men knappast bra marknadsföring.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Jaha då var de dags!
Jo jag har haft min NH i källaren sen i Mars i väntan på installation.
Flex A´n har funkat så bra så jag har inte haft någon brådska utan
Skelleftebränsle har fått bestämma takten!

Efter en veckas körning är jag beredd att hålla med Tronci
det finns problem med brännaren.

Jag studerade "pelletsstutsen" med öppen lucka och helt klar är
det ett designfel. Provade att hålla en skruvmejsel mitt på förhöjningen
för tändspiralen och det minskade antalet överstuds markant.

Men en sak som bekymrar mej mer är att rökgastempen är alldeles
för låg. ca 70 grader i 9kW läge och ca 90 i 15kW.
Med Flex A kom jag upp i 90-100C i 6Kw läget.

Jag får inget drag i pipan och i 6Kw läget så kommer " sota pannan" upp

Skumt att de ska va så mycke lägre rökgastemp me NH brännaren.
Dessutom så ser jag tjärbeläggning på bakväggen i pannan, de var inte så med Flex A.

Tyvärr så låg jag och sov när jag Greger var här och installerade ( jobbade nattskift) , vaknade när han va klar och han sa att allt såg bra ut.

Skall på semester i 2 veckor så avvaktar lite men givetvis så blir det ett
telefonsamtal till Skelleftebränsle som sålt grejorna.

En tanke som slår mej är att jag får byta tillbaka till Flex A´n, de e ju inte
speciellt jobbigt att rengöra den manuellt varje månad. De tar väl högst ett par minuter om brännaren är i viloläge.

Men jag kastar inte in handuken ännu.

/Micke
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Skriv svar