Höjda pelletspriser

apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Om vägverket får hantera det så blir man fotograferad fyra gånger om dagen, där sedan blåaktigheten i ansiktet avgör hur lite man fryser, och därmed hur mycket man ska betala i uppvärmningsavgift.
Sen får man logga in på Lunarstorm och kolla bilderna på sin nuna, så att man ser vad man blir skyldig.

Transponder kan man få, om man vill. Den stoppas in i, ja, ni förstår var, och sänder automatiskt frysdata till myndigheten, som sedan drar avgiften som källskatt.

Ett nytt statligt verk i Tårrajaur administrerar hela härligheten.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

apersson850 skrev:Om vägverket får hantera det så blir man fotograferad fyra gånger om dagen, där sedan blåaktigheten i ansiktet avgör hur lite man fryser, och därmed hur mycket man ska betala i uppvärmningsavgift.
Sen får man logga in på Lunarstorm och kolla bilderna på sin nuna, så att man ser vad man blir skyldig.

Transponder kan man få, om man vill. Den stoppas in i, ja, ni förstår var, och sänder automatiskt frysdata till myndigheten, som sedan drar avgiften som källskatt.

Ett nytt statligt verk i Tårrajaur administrerar hela härligheten.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

notti skrev:Faktiskt så tycker jag att det börjar likna kartell :x
Hm, konstigt när man läser att så många av de stora aktörerna kommit på att kostnaderna höjts så att priset måste höjas just vid årsskiftet?
När jag beställde pellets i oktober sa min leverantör att de skulle höja priset vid årsskiftet även de...

Men det finns plats för många fler aktörer både stora och små. Så det är bara att hoppas att det kan ge resultat.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Dick
Prima virke

Inlägg av Dick »

Är personligen förvånad över att det inte finns ÄNNU fler lokala "småtillverkare" av pellets. Nu äger inte jag speciellt mycket skog, men skulle jag råkat ut för "Gudrun" hade jag satt igång direkt, i stället för att ta mig av daga som några personer tydligen gjort. Jag är övertygad om att pressas priserna uppåt, kommer många att börja tillverka själv. Flisaggregat + spånkvarn + ngn form av tork (vilket är det svåraste) och en press (finns byggsats från ca 130 kkr) är ju vad som behövs. Sedan är det bara att köra.
Skulle man bli arbetslös vete fasen om man inte skulle pröva att ge "drakarna" en match. Det är ju just det de är rädda för... :lol:
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
DeputyDan
Frö

Inlägg av DeputyDan »

pix skrev:finsk pellet i haparanda 1650 kr /t (500 kg säck)
samma finsk pellet i torneå finland 1346 kr/t (500 kg säck)

varför priser i sverige så dyra, om i sverige produc o änvänds nästan 100x mer pellets än i finland?
Var i Torneå kan man köpa Pellets?

MVh
Nybliven pelletseldare :P
pix
Späd planta

Inlägg av pix »

DeputyDan skrev: Var i Torneå kan man köpa Pellets?

K-rauta i Torneå har pellets - och de har samma pris som fabrikant (Ekolämpö) i Keminmaa.
JäspiTupla2S + VikingBio (oljedel), 700 l acc +Termomat, Ouman autoshunt, Veckoförråd 500l (selfmade),Tigex
Skriv svar