Absolut har du rätt...och jag gissar, utan att veta, att ganska många äldre hus med vattenburna system inte har varken optimalt dragna eller isolerade rör. Arbets och kostnadsinsatsen vid att bryta upp och isolera om rör samt ev omdragningar blir ju lite lägre med en shuntstyrning samt två bult...
Sen, jo, gångtiden blir längre då shunten måste öppna mer o mer ju kallare pannan blir för att hålla den framledningstemp som räcker till innetempen. Ju högre hysteres pannan (acken) tillåts arbeta med ju mer blir den effekten märkbar.
Mitt gamla hus har alla rör dragna synligt inomhus så den vämen hamnar precis där den ska, men som sagt det varierar ju från hus till hus.
Däremot tror jag nog du tänker tvärtom med gångtider och stilleståndstider. Om framledningstemperaturen tillåts minska då brännaren står stilla och pannan kallnar så kommer ju värmeuttaget att vara lägre än om en shuntstyrning skruvar upp flödet genom pannan för att hålla samma framledningstemperatur. Pannan kallnar alltså snabbare med shuntstyrning.
Samma då brännaren går och panntemperaturen stiger, antingen stiger temperaturen i hela systemet och till sist rumstemperaturen eller så skruvar shuntstryrningen ner flödet i pannan för att hålla konstant värmeuttag vilket gör att panntemperaturen stiger snabbare.
Summan är alltså att shuntstyrningen minskar både gångtider och stilleståndstider, knappast i någon meningsfull mån dock.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger