Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

Förlusterna i kulverten borde bli något lägre. Jag tycker att utgivare är bra om man inte vill minimera så mycket det bara går. Då lägger man kurvan lite högre än man måste och låter termostaterna ta finliret.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av Icecap »

Kulverter är ju ökända för deras förluster så ja, så låg framledningstemperatur som möjligt gäller ju där. Värmen leds ju ut ur huset.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av digitalyfun »

jag hade problemet med för hög temp i källaren speciellt i ett rum på ca 8kvm som står tomt där det sitter ett stort gammalt element av flänsmodell på 120x120cm utan termostat utan bara med vred har haft en fläkt där för att dra ut värmen i källaren men då blir hela källaren för varm istället nu när jag sänkte shuntkurvan så blev det mer propotionerlig effekt på det elementet mot källarens värmebehov med fläkten i gång har ca 16-18 grader där nere nu och har sparat från ca 24kg pellets till 12kg pellets /dygn
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

En termostat eller avstängningsventil på det elementet bör ha sparat ännu mer.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av leo_zvar »

kunde inte hålla mig så jag köpte mig en Esbe CRB 122... dock så säger jag fortfarande att jag sänkte min pelletsförbrukning då jag sänkte tempen.. men jag lär sänka den lite mer nu med automatshunten...
Janfire Flex-A
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av leo_zvar »

digitalyfun skrev:jag hade problemet med för hög temp i källaren speciellt i ett rum på ca 8kvm som står tomt där det sitter ett stort gammalt element av flänsmodell på 120x120cm utan termostat utan bara med vred har haft en fläkt där för att dra ut värmen i källaren men då blir hela källaren för varm istället nu när jag sänkte shuntkurvan så blev det mer propotionerlig effekt på det elementet mot källarens värmebehov med fläkten i gång har ca 16-18 grader där nere nu och har sparat från ca 24kg pellets till 12kg pellets /dygn

här är något för dig till elementet

http://www.elementflakten.se/kop-elemen ... lett-paket

har gjorts en avhandling på detta med mycket bra resultat

http://www.elementflakten.se/tester

http://www.elementflakten.se/pub_docs/f ... lakten.pdf

http://www.ees.energy.lth.se/fileadmin/ ... al_all.pdf
Janfire Flex-A
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

Då blir de ju ännu värre...
Han behöver en vanlig termostat.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av leo_zvar »

Danei, om du läst på lite bättre om produkten så ser du att man kan välja till termostat till den
Janfire Flex-A
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

Men problemet är ju att man får ut för mycket värme från elementet, men en fläkt ökar ju värmeutbytet.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av ronald »

Konvektorradiatorer i källaren e nog inte så dumt..MEN då med Termostat förståss..Har man inredd källare o vill värma fort så e dom klockers"..O i tvättstugan skulle dom göra gottis" Men som sagt termostat ska det va så inga övertemper kommer i fråga.. :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av digitalyfun »

grannen är rörkrökare han sa att det är svårt att hitta den typen av termostat som har suttit på det elementet innan så jag har löst det tillfälligt med ett avsågat sopskaft med en skruv i änden som trycker in käglan i ventilen och kilat fast det mot hörnet av rummet så man kan reglera ner det lite vill inte tömma hela systemet bara för att byta hela termostatventilen inte nu iaf
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av ronald »

Vad e det för ventil du har ? Skoj att veta ändå :) Som sagt det finns alltid lite småknep att ta till utom o tömma hela systemet..Jag har bytt hundratalet..Har egentligen aldrig tömt hela systemet.. Går att trixa med allt. :) Kvastskaft i all ära ..he he.. :mrgreen:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av jimmy28 »

Blir lite väl mycket OT nu kanske :roll:

"Som sagt det finns alltid lite småknep att ta till utom o tömma hela systemet..Jag har bytt hundratalet..Har egentligen aldrig tömt hela systemet.. Går att trixa med allt."

ronald skulle du vilja dela med dig av dina småknep? För när det börjar bli lite varmare ska jag börja renovera lite här hemma, jag ska ta ett rum i taget. Men det innebär att jag måste plocka bort elementet i det rum som ska renoveras för att komma åt väggen bakom och hade även tänkt passa på att lacka elementen och montera termostater men skulle helst vilja slippa att tappa hela systemet på vatten för varje rum jag ska renovera.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av ronald »

Jovisst kan jag det , men igentligen inga märkvärdiga nyheter jag har att komma med :) ..1 gör systemet trycklöst o stäng pumpen..Har man avstängningsventil på stammen så stängs den.såklart..och returen på radden kan stängas om man vill..
2. Hink o trasor och ventil gängtejp i beredskap en propphuv e bra till pass.. tummen e bra o korka igen tillfälligt om så behövs..3.Nån liter kommer ju alltid när det är på bottenvåning o källare,,.. ovanvåning e ju kostymläge när man byter :D
Har aldrig provat frysa rören etc..som sagt aldrig provat såna prylar.. När du har bytt o fixat alla dina raddar så kommer grannarna snart o vill ha din hjälp..Det blir många härliga raddlagsfester.. 8)

Lycka till.. :)

ta bort raddar =proppa bara med propphuv i rätt dim...gängtejp...verktyg:klossar/kofot skiftnycklar o tumme" :D
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

Jag har avstängnings ventil i botten och termostatventil i toppen. Så när jag tapetserat så stänger jag bara dem innan elementet plockas ner. Byta termostatventil kräver ju lite mer.
Skriv svar