Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver input.

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av André »

Fox32 skrev:
André skrev:Vete fan vad jag tänkte när jag skrev här ovan, en slinga som kylslinga :shock:
Syrventilen tappar ju naturligtvis tappvv via TVA
Alltså ytterligare ett plus för TVA när man kör solpaneler. Skulle man annars sätta en syrventil på den nedersta slingan i tanken och kyla av när man når 95 grader genom att tappa igenom kallvatten?
Vet inte vad jag tänkte riktigt för oavsett slingor/TVA så sitter syrventilens givare lågt i tanken sedan så öppnar den bara ventilen som sitter på vv röret o spolar ut värme ur tanken till avloppet..
Blir som att öppna en vv kran när tempen är 95 grader..

Filip71 har haft osannolikt otur med sina brännare om han reparerat för 25000:- sedan 97, själv har jag bara bytt slussvingar för 250:- sedan feb -05.. Även om jag räknar inköp av brännare/skruv/slussvingar har det bara kostat mej 23750:-
Jag har oxå haft en biona innan bequemen, hade den iof bara ca 2 månader..
Janfire hade jag oxå tidigare men utan eltändning så därför sålde jag den men den fungerade utan problem iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
filip71
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 feb, 2007 23:36
Ort: Ransta

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av filip71 »

Filip71 har haft osannolikt otur med sina brännare om han reparerat för 25000:- sedan 97, själv har jag bara bytt slussvingar för 250:- sedan feb -05.. Även om jag räknar inköp av brännare/skruv/slussvingar har det bara kostat mej 23750:-
Jag har oxå haft en biona innan bequemen, hade den iof bara ca 2 månader..
Janfire hade jag oxå tidigare men utan eltändning så därför sålde jag den men den fungerade utan problem iaf
På Pelda21-an så var det en feldimensionerad växellåda på matarskruven. liten kugge drev stor osv i tre steg, sista steget var dock för stort och kugghjulen gnagde sönder det lilla hjulet. Eller så var materialet för klent. En växellåda med frakt kostade runt 1500:- och bytte man bara kugghjulen så gick det på några hundralappar. Hur som helst så var jag glad om de höll i 1,5 år... men på Sterners specialfabrik hade man inga planer på att konstruera om. Första kugghjulet gick på garantin men sedan var det bara att pynta. Största felet med Peldan var att den reglerade ingenting med någon återkoppling - bara döräknade på luft och pelletsmatning. Det var inte så svårt att tajma, t.ex. 45% luft och 48% matning. Problemet var att om man ställde dem för lågt så blev effekten lägre och allt bara sintrade ihop. Ställde man för högt så blåste pelletsen in oförbränd med massor av "aska" som följd. Och jävlar vad jag har bankat sintring i brännarröret - varje vecka en dryg halvtimmes jobb bara det. Bionan har helt annan potential eftersom den reglerar matningen och förbränningen är riktigt riktigt bra när man efter 2 åres pulande med diagnostikverktyg (PC & RS232) fått rätt på alla parametrar. Förbränningen blir fullständig och aska och sintring är inga problem alls. Akilleshälen är att den är extremt dragkänslig (måste ha rökgasfläkt) och att rotorn i botten på rostret är förbrukningsvara vilket säkert flera kan vittna om. Servicepaket 2 med rotor kostar med frakt 1250. En rotor håller ett år för mig. Hela burken ser lite klen ut men den har faktiskt i övrigt hållt bra de 5 jag haft den, "bara" bytt fotocell, anpassningskrets och tändelement en gång. Tur att MBIO fortfarande har reservdelar för de säljer inte brännaren längre. Och jag är beredd att betala mer för att få ett bekymmerfritt leverne, Biona var bland de dyraste som gick att få då... men inte hjälpte det mig.

När jag kommer till soltank så skulle jag råda till att välja en smal hög istället för bred, låg. Värmeskiktet fungerar bättre då. Men välj ingen tokstor för då blir du på en dålig sommar sittande med 2000 liter 40 gradigt vatten som du måste värme upp på annat sätt för att duscha. Bättre med 1000 liter 80 gradigt och kunna stänga av resten helt. Eller dela upp i flera tankar. Mina 750 liter och 13m2 Lesol räcker i fyra dagar helt utan sol och en tank på 30 grader tar två soliga sommardagar att få upp till 80 grader. Den tredje dagen önskar jag att jag hade haft en tank till på 750 liter men under de 15 år jag haft systemet så har jag mellan maj-augusti behövt köra elpatron på sommaren kanske 15 gånger. Förra sommaren (2012) körde jag faktiskt helt utan patron och pellets och då är vi två vuxna och fyra barn varav två är tonåringar. Mycket varmvatten är kanske kul att ha men du kan faktiskt inte spara värmen från i somras till nu. Så inte för litet men absolut inte för stort för det kan bli segt att komma upp i användbara temperaturer när våren kommer. Så om det bara är disk och dusch på sommaren så behöver du nog inte så stort...
---
Iwabo Villa S2 (fd Pelda 21 & Biona Active) + Diom VedUnic panna
750 liter acktank + Laddomat + Eject rökgasfläkt
12,5 m2 LESOL 3+ solfångare, 4,88+2,4kW solceller
filip71
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 feb, 2007 23:36
Ort: Ransta

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av filip71 »

... jo en annan fördel med solceller är att man behöver inte dimensionera eller ens ha någon ackumulatortank. Elnätet blir din ackumulator och det är tillräckligt stort för vilken anläggning du än bygger. Har du plats, väder och lättövertalade grannar så kanske vindkraft kan vara något?
---
Iwabo Villa S2 (fd Pelda 21 & Biona Active) + Diom VedUnic panna
750 liter acktank + Laddomat + Eject rökgasfläkt
12,5 m2 LESOL 3+ solfångare, 4,88+2,4kW solceller
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Bra input filip. Kul att höra dina erfarenheter av sol/tank. För mig verkar det som ett rimligt resonemang. Målet med min anläggning är att förutom att ha en kostnadseffektiv och tillräcklig uppvärmning vintertid kunna korta eldningsperioden med ett par månader. Samt helt slippa elpatron eller eldning på sommaren. Vi är två vuxna och två barn. Tjejerna är små idag, men det kommer en tid då de vill duscha länge på morgonen varje dag samt att min sambo gillar att bada. Själv är jag uppvuxen i hus så jag utvecklade aldrig behovet av att bada. Jag klarar mig på ljummet vatten i två korta skurar med schamponering emellan. Torkar man sig snabbt blir man varm igen =)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av André »

Kör man med dubbla slingor som Roli blir det inte fesljumet vatten i hela tanken, kan ju bygga om man vill så översta slingan bara värmer 500 l av tanken o då bör det inte behövas mycke sol el långtid för att värma den delen med 19 m2 solfångare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Roli »

Det är det som är finessen med dubbla solslingor. Man kan köra soluppvärmning i stora acktankar utan att för den skull behöva vänta på att en ensam slinga i botten skall behöva värma hela tanken innan man får något varmvatten. Ju större tank man har dessto större behov av att ladda på flera nivåer. Kan också lösas med ventiler. Men jag tycker att mina dubbla slingor har fungerat bra ihop med den styrning som jag har, finns bättre på marknaden idag.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Hepp!.

Nu har även jag hittat dem billiga Blackstarpannorna! =) Jag förstår att det finns två läger i denna fråga baserat på informationen i en annan tråd på ämnet här på Forumet. Är det bättre att köpa en ny Blackstar framför en bättre begagnad "välkänd" panna till samma pris? Eller är det tvärt om?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Andreas Hansson »

Bra priser på dom där
http://www.sfinxsolar.com/index.php?id_ ... er=product
Kostar ju bara lite mer än en svensk pelletsbrännare :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av bergatorparen »

... och du skall se att den är bättre både i kvalitet och driftssäkerhet. Det bästa av allt är att den är anpassat för ett pannrum med låg takhöjd såsom mitt eftersom den bara är 10 talet cm högre än den jag har. Well, screw all redneck solutions - this is the one! 8)

Men: detta är en laddpanna så det tillkommer både tekniktank och laddomat samt eventuellt styrsystem. Räkna med att du nog ser 60 000 kronor i vitögat i form av grejor och fraktkostnader, sedan kommer installationen till. Frågan är: Vad ÄR att räkna som "bättre begagnat"? Om folk slänger ut saker som det kostat en vacker slant att få dit i första hand, så måste det väl finnas ett skäl - ett skäl de inte gärna pratar om förrän efter att handeln är i box - så att säga.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Så sant bergartorparen.

Det är laddpanna jag söker eftersom jag skall köra mot tank och kombinera med sol. :-)

Dock kommer jag köra stort förråd så lådan på sidan är onödig i mitt fall. Men den finns som bara panna med brännare på antar jag!?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av bergatorparen »

Ja, och vad värre är: Intaget för brännare passar bara för den brännaren som levereras som standard plus en till som är snarlik. DET är ett utav skälen till att det finns två läger här på forumet: De som tycker att det inte gör något att det bara finns ett par alternativa brännare till en panna och de som tycker att det är konkurrensvridande och försätter konsumenten i ett beroendeförhållande. Dessa två läger skiljer inte mellan de här pannorna och andra fabrikat - utan det är på principiella grunder. Jag tenderar väl att hålla med de som tycker att skall man ha en panna, så skall man kunna välja till den brännaren man tycker om eller som man kanske redan har. Åt andra sidan så är man säker på att brännaren passar pannan eftersom den är medlevererat av pannproducenten - så som alltid har myntet två sidor.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Tar man båten över till Riga får man dessutom en Blackstar 20 för runt 24000:- Med brännare, matarrör, lambdakit, PC interface till pannan å allt!.. Helt klart lockande!

Tar man Shotgun på passagerarplatsen kan man dessutom hinka en massa bira på båten också =)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av bergatorparen »

Ja. Det är konstigt det där: För några få år sedan innan märket etablerades för fullt i Sverige, så kunde man köpa Blackstar för just de pengarna här - eller via Danmark, jag minns inte helt hur de gjorde. Men med samma man får återförsäljare och allt kommer in i den där marxist-leninistiska stelbenta folkhems ramen, så skjuter priserna i höjden. Det slår aldrig fel. Så tack och lov för att vi är med i EU och kan importera själv - även om EU i vissa sammanhang kan vara en pina i (beeeep).
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Nu känner jag ändå att systemet börjar ta form.

Det är acktank utan slingor och TVA som gäller har jag kommit fram till. Pannan kommer bli en 20KW BlackStar med automatik och bulkförråd

Frågan är vart jag kan hitta en effektiv och bra TVA till en "rimlig" peng. Kanske går det att använda enklare plattvärmeväxlare utan allt lulllull, men som fortfarande gör ett så bra jobb som möjligt? För att komma ner i pris tänker jag.

Sen har vi Solkretsarmaturen. Någon som har några bra tips där? Vilka är driftsäkra, billiga, bra å ja allt det där man vill ha i en utopisk värld!

Google är min vän ibland, men det blir lite blind leder en blind i detta fall...

Mvh
/F
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av velund »

bergatorparen skrev:Ja. Det är konstigt det där: För några få år sedan innan märket etablerades för fullt i Sverige, så kunde man köpa Blackstar för just de pengarna här - eller via Danmark, jag minns inte helt hur de gjorde. Men med samma man får återförsäljare och allt kommer in i den där marxist-leninistiska stelbenta folkhems ramen, så skjuter priserna i höjden. Det slår aldrig fel. Så tack och lov för att vi är med i EU och kan importera själv - även om EU i vissa sammanhang kan vara en pina i (beeeep).
Blackstar har bara funnits något år- Tidigare fanns de enklare Dor och Opop.
Du rekommenderar ju själv alltid de uppiffade 90-tals rörbrännarna från Effecta till alla och envar. Går ju inte alls ihop för de är ju kraftigt överprissatta. Tar man i beräkning de för länge sedan avskrivna verktygskostnaderna blir priserna där ändå mer groteska.
Skulle marknadskillarna på ditt älskade Effecta nu vara stelopererade marxist-leninister som håller priserna uppe?
Knappast. Dåligt pålästa köpare och dåliga köpråd hjälper Effecta att kräma det sista ur den gamla nittitalskonstruktionen.

Var det förbjudet att importera själv på den tiden innan Sverige tvingades ösa miljarder varje år över det omoderna franska och belgiska jordbruket? För mig var det inget problem att importera men jag var kanske då ett undantag.
Sverige hade frihandel på allt medan nästan alla andra länder hade tullar. Nu har vi fått EU-tullar på kinesiska varor och billig brasiliansk bioalkohol som motorbränsle.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Skriv svar