CTC 265 -70 och installation JanFire Flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
micke_932
Pannrumshärskare!

Re: CTC 265 -70 och installation JanFire Flex-a

Inlägg av micke_932 »

Du bör absolut fixa något där om du inte har det, annars går rökgaserna rätt ut i skorstenen innan dom hinner göra mycket nytta, om den finns så sitter den precis innanför den vänstra luckan, i nederkant till höger, den är väl 25cm lång, 10cm hög och ett par cm bred, den hänger på två "krokar", det är en rätt tung sak, väger nog ett kilo eller så.

Det går ju alltid att hänga dit nått annan om du saknar den, men borra inga hål i plåten för att montera den i så fall.... :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Tittade idag (jag måste sota av denna då jag blir svart bara jag tittar på den).

Tittar jag rakt in i den vänstra övre/påfyllningsluckan så ser jag en glugg mellan "delarna". Gluggen är dryga 3-4 cm hög och 25 lång kanske (dåliga ögonmått). Ser också de två "krokarna" i övre taket så att säga. Detta innebär att jag inte har något mellan med andra ord.

Får tillverka något där då. Vet att biltema säljer plåtark:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ark-79602/

Funkar detta eller kommer den att brinna upp/för tunn?

Någon som kan ta ut sin och måtta upp den? såg att det såldes liknande för dryga 1000 lappen. Vill inte vara dumsnål men så svårt att tillverka en egen kan det inte vara.

Bild (inringade området som jag tror det skall sitta på, gula pilar krokar):
Bild

Har även läst lite om att vissa har en konisk baffel dit pilen pekar i denna bild:
Bild
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, det är rätt ställe och din baffel saknas. Min är gjort av gjutjärn och är därför ganska tung men det bör inte vara ett krav, bara den är "tung nog" att hänga kvar. Jag skulle tro att 2mm plåt räcker långt om du får till upphängspunkterna bra.

Jag har sedan förlängd min baffel neråt en bit med ganska vanlig 1mm svartjärnplåt. Jag har en stand-off på nedre delen för att rökgasen ska gilla den vägen bäst, den gav 25°C lägre rökgastemperatur och det var ju bra.

Det svåra är nog att göra måtten så pass bra att man kan få in och ut plåtbitarna när man ska aska. I ditt fall hade jag mätt lite och klurat ut hur du ska haka fast skiten och sedan låtit den del som går neråt vara så lång det går med tanka på att kunde ta den ur luckan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Tack igen, blev dock en 1mm plåtbit med rätt längd och bredd. Tänkte fästa en "vikt" länst ned också så att den inte åker omkring!

Har nu även sågat upp hålet i rökröret med vinkelslipen. Skall bara montera dit adaptern och begränsaren så är jag snart good to go!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Den koniska baffeln du pratar om är nog vedbaffeln, den ska sitta längre upp rätt in i utgången till rökröret för att det inte ska bli svetslåga eller så ut i rökröret när du eldar med ved.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Fråga igen...(säg till om ni får nog). Har nu tillverkat en baffel av cirka 4mm tjock plåt som jag hittade hemma (stället för den 1mm som jag hade).

Men jag undrar nu vart gaserna skall ta vägen då jag täppt igen detta hål? utgår från att det finns fler utgångar? Givetvis inte soptätt för så duktig är jag inte.

Bild

Bild
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Det där ser ut som durkaluminium och den kommer nog att smälta ganska fort. Skulle tro att plåten ska vara liknande baffeln jag har i min Euronom, profilen ska vara som ett upponervänt L så rökgaserna tvingas neråt några decimeter.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

tur att det finns experter för metaller kan jag inte. Denna hittade jag liggandes på gården och sågade till lite kvickt. Det har använts som lucka till brunn tror jag. Har annars 1mm plåt som jag använder till svetsen, kanske den håller längre ändå då?

Förstår dock inte riktigt upp och nervända L:et. Är det så här du tänker (ungefär iaf :D)

Bild

eller såhär (samma färger som ovan). Jag gissar på denna iaf:
Bild
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Så här ser det ut i min panna.

Baffeln på plats:
Bild

Hålet mellan olje och ved-delen, baffelns plats i rött, gasernas väg i blått:
Bild

Baffelns profil:
Bild

Min plåt står på plattjärn som är svetsad i pannan.

Skulle tro att ditt första förslag stämmer bäst om du lägger till några distanser i nerkant mot väggen så den långa biten av L:et blir lodrätt.

Bör nog göra baffeln av 3-4mm svartplåt om den ska hålla men det är inte alltid så enkelt när det gäller plåt och värme så det kan hända att en 1mm slår sig mindre men håller kortare tid.
Senast redigerad av CPMS den ons 10 okt, 2012 00:27, redigerad totalt 2 gång.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Tack så mycket! underbart. Nu är jag med. Min ser inte riktigt likadan ut men jag förstår nu principen! :)

Evigt tacksam!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Formen på baffeln är inte helt fel men det gäller att ha den till att stå ut i botten så att rökgaserna riktas neråt. Min 265 originalbaffel är som en avlång låda där man har tagit bort två långsidor, då bildar de resterande långsidor ett upp-och-nervänd L medan att de två kortsidor är kvar.

Sedan ligger den PÅ hålltapparna och går vågrät ut ifrån dom en bit innan den svänger ner, kortsidorna/gavlarna ser till att hålla öppningen öppen.

Så sett uppifrån börjar den med att gå ut ung. 7 cm, på den bit är det ett par "bulor" som passar på tapparna som ska hålla den. Efter de 7 cm vinklas den neråt och är kanske 12 cm lång.
Gavlarna ligger dikt an mot pannväggen, just för att skapa en kanal som skickar rökgasen neråt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Bild

Så blev den denna gång. Ser ut som den gula lilla figuren jag målade upp. Klippte upp två stycken ben i hörnen för att få ut den lite från väggen.

Blev dock lite i längden (pga biten jag hade var för liten) men jag skall fixa en längre plåtbit tills i morgon. Tittade dock in och såg effekten av detta dvs att det trycktes nedåt och det såg ok ut!

En stor eloge till alla er som hjälpt mig här. Detta hade aldrig varit genomförbart för mig om jag inte fått denna hjälp (och snabbt!!!) från detta forum!!!

Nu är den alltså igång och körs för fullt. Skall få hit "Leffe" nästa vecka som skall kalibrera denna maskin också. Men den fungerar och har testkörts hela natten med gott resultat!!

TACK TACK TACK!!!!
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Bjuder på före och efter också! (rätt kraftigt gods att såga i kan jag meddela)

Före:
Bild

Efter:
Bild

Åter igen! tack!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Det tar sig. :)

Nästa försök av baffelplåt kan du göra så här: kapa till (eller snacka med en plåtfirma) bitar så dom skapar ett upponer vänt L med en övre bit som går 5cm utanför den lodräta biten av väggen och är så lång som verkar bli bra. Inre gaveln måste bli samma bredd som dom 5cm pga. kanten i väggen om man inte ska följa väggens sneda bit. Yttre gaveln har jag inte ritat för jag ser inte hur pannan ser ut men den måste ev. följa väggen (grönt alt.) så det blir tätt vid luckan. Kapa ur två fyrkanter i övre delen som passar på krokarna. Då styr du gaserna längre ner innan dom vänder uppåt och det borde ju vara bättre.

Du kan ju fixa en prototyp av pizzakartong och tejp först för att se att den passar och går att få in i pannan. :)

Alternativ inre kant av gaveln i grönt, baffeln i rött, gaser i blått:
Bild
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Ah!

Skall köpa en plåt på biltema, tror dom tar 100 spänn eller liknande!

Förstår precis hur du menar! skall fixa detta i dagarna. Tack!
Skriv svar