Har pellets framtiden för sig?
Re: Har pellets framtiden för sig?
Man behöver ju inte köpa en nya panna när den gamla går sönder, min gamla 265:a gav upp så jag fixade en nästan ny Nibe City, kalaset gick på några tusenlappar, och denna bör nog hålla 20 år till eller så.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det var det jag menade
Sista olje pannan till småhus lämnade väl fabriken någonstans runt 2003
På längre sikt om runt 10-15 år finns det inte så mycket beg pannor kvar som är värda att läga pengar på!
Och han som slängde ut sin nibe som du köpte hade antagligen inte tänkt sig pellets som uppvärmning

Sista olje pannan till småhus lämnade väl fabriken någonstans runt 2003
På längre sikt om runt 10-15 år finns det inte så mycket beg pannor kvar som är värda att läga pengar på!
Och han som slängde ut sin nibe som du köpte hade antagligen inte tänkt sig pellets som uppvärmning

Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bor du där det är permafrost?kynoch skrev: jordvärmepump är värdelös utan komplement när det är -37 i en vecka.
Dimensionerar man köldbäraren samt effekten på pumpen o radiatorerna rätt så behövs ingen annan värmekälla

Funkar lika dåligt om man väljer en bionetpanna på 12 kW men har ett hus som kräver 20 kW då det är -37°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd