Har ni skorstens huvar?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

danei skrev:Torsten: Öppningen mot vinden och från vinden är ju lika. Så jag är skeptisk till att det blir något sug.

bergatorparn: Om man skaffar en för att få brätte drag så är det viktigt om den ger det eller inte. Men du kan ju fundera på hur till tron till dina påståenden blir blir när du först påstår att det är på ett sätt, och sedan säger att du har noll koll när du blir ombedd att förklara ditt påstående.
Det var en spydighet, förstår du väl. Enligt dig, så har jag ju noll koll, och fortfarande enligt dig så har plåtslagarfirman noll koll. Baserat på detta, vad kan JAG säga som du ville tro på, vad skulle plåtslagaren kunna säga som du ville tro på?

Det ända jag KAN säga är att jag har själv kunnat se och konstatera att det faktiskt blir ett bättre drag i skorstenar som får huv - all den tid luften ute inte står still, för då gör de ont värre. Men så länge det är rörelse i luften ute så förstärkar de upp draget. Skulle jag skaffa huv? Nej, det finns bättre lösningar för samma pengarna som inte behöver vind för att gå igång. Ejektorfläkt är en lösning. Kostar samma som en huv, men styrs från en strömställare inne i huset. Hämmar inte draget när den är frånslagen, hindrar inte sotning utan kan sitta kvar under sotning. Det skulle vara mitt val.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Ett citat från någon som verkar veta vad han pratar om.

"Det pratas mycket om dom välvda huvarnas fördel, men detta är sanningen. Sotarna är griniga på dem för att det många ggr är svårt att sota, ventilationen blir stillastående, och turbulens gör det svårt att få bra drag."

Taget här.

Edit: Fixat länken / Roli moderator
helin84
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av helin84 »

Är det inte bättre att ställa frågan till de som har huv på sin skorsten?

Efter att jag monterade på min så fick jag bättre drag och mindre nedslag från vindar.
Skulle gissa på ca 10Pa i förbättring i blåsiga dagar och ingen försämring vid vindstilla dagar.

Sotaren som besiktigade min nyinstallation av insatsrör tyckte den var riktigt bra.
Dock så bygger min 60 cm på höjden från kronan till centrum på huven, då jag har en gigantisk skorsten.
Antar att så stora är inte huvarna i de normal fallen.

Att tillägga ser jag ingen kondens på huven utan den kondensen som jag ser är på gallert som sitter 10cm över kanalen som jag eldar i.
Panna: Focus pe-20,
Brännare: Bequem 20D,
Dragbegränsare: KW SID 012,
MAFA veckoförråd,
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har inget emot huvar. Jag planerar att fixa en själv. Draget bör bli bättre om pipan är torr. Men då en som är öppen runt om. Draget bör bli bättre om pipan är torr. Och det är möjligt att den kan hindra nedslag av turbulensen. Det jag opponerar mig om är påståendet att det skulle finnas en ejektorverkan. Och risken för en negativ påverkan på draget är inte tagen ur luften.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ejektorverkan finns där alltid så fort luft rör sig över skorstenen oavsett huv eller inte, vad dom brukar påstå är att en skorstenhuv ökar denna ejektorverkan vilken låter rimligt eftersom en skorstenshuv (som inte är öppen runt om) dirigerar luftflödet i en riktning vilket i rimlighetens namn också borde öka den ejektorverkan som finns.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
helin84
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av helin84 »

Ringde till expertisen för att få lite ljus i frågan. (Min far som jobbade med att renovera skorstenar i ca 10år)

Huv (Halvmåne eller platt):
Kan hjälpa till att öka draget om du har dåligt drag i skorsten.
Har du bra drag så kommer man inte märka någon skilnad.
Är den under 30cm i höjd skall man montera ett rökrör igenom huven för att inte hindra flödet. (rökrör igenom huven rekomenderar han inte när man eldar med pellets/olja då man kommer se kondens i det). Huvar används i största del för att förhindra vatten att komma ned i skorstenen.

Dragförbättrare/Dansare/ballerina:
Tallar inte gott om då han har sett dessa skapa fler problem än de tillför.
Har man kastvindar från flera håll så hinner de inte med att ställa om sig och skapar istället en tratteffekt ner i skorstenen.
Han har även sett att dessa ibland sätter sig och då ej följer vinden längre.

Landysnurran/Aspirotor:
Är de han rekomenderar om du vill förbättra draget i skorstenen.

Har man problem med röklukt i ventlilations kanaler som kommer ned utifrån kontrollera tätheten i skorstenen och även kallrasskydd. Har man inget kallrasskydd montera i ett (sitter oftast som standard i nya köksfläcktar).

Dessa är hans erfarenheter.
MAFA veckoförråd,
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Ett problem jag har(utan huv), är att köksfläkten suger in rök via öppna spisen. Finns det en huvlösning för detta?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
helin84
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av helin84 »

låter som att undertrycket i huset suger från den öppna spisen?

Har du inga fönsterventiler/väggventiler som släpper in luft i huset?
Vad händer om du öppnar ett fönster i köket när du kör fläckten?
MAFA veckoförråd,
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

helin84: du säger emot dig skälv en del.

Huven ökar draget men man måste ha rör genom för att inte hindra draget...

"Dansaren skapar mer problem än den tillför." Det var inte illa.
Min far har en sådan sedan många år, den har inte tillfört några problem, om den löst några vet jag inte. Men har man problem med nedslag när det blåser så är det bra.
helin84
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av helin84 »

danei: du läser mellan raderna. under 30cm i höjd på huven anser min far att man skall montera ett rökrör. Och att man kan se ett ökat drag då man har sämre drag i skorstenen sedan tidigare.

Att han talar emot dansare är för han sett förmycket problem med dessa, och i de fallen monterat turbovent istället.
MAFA veckoförråd,
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

helin84: Lite svårt att testa då det ryker mest vid uppstart. inga ventiler förutom toaletterna. Bara otäta fönster :-p, tydligen inte tillräckligt otäta. Öppna fönster känns inte rätt, jag vill ha automagiskt system. Kanske sätta förlängning på "rökkanalen".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

rod02: grunden är likaväl att det sugs mer luft ut från huset när köksfläkten kör än de "naturliga" insläppen medger.

Alltså ska det kompenseras på något vis och i ditt fall är det den öppna spisen som fungerar som insläpp, sannolikt för att det finns minst motstånd där.

Ett spjäll för öppna spisens kanal som faktisk håller tät är en lösning, en annan är att se till att ha ett vettigt luftinsläpp, t.ex. ett öppet fönster. Detta är dock lite jobbigt på vintern...

Jag har själv lite av samma problem, fast då med luftinsläpp från annan kanal.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
helin84
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av helin84 »

När vi köpte vårat hus monterade jag in fönsterventiler på varje fönster då man idiotiskt nog hade stängt igen alla tillluftventiler i huset.

Dessa köpte jag då:
http://www.luftbutiken.se/friskluftsven ... entil.html

Ser inte dirket någon skilnad på pelletsförbrukningen på vintern om jag har de öppna eller stängda.

Men stänger jag dom blir luften riktigt dåligt inomhus.

Som Icecap säger kan man sätta ett spjäll i skorstenen men den enkla formlen är. Luft som åker ut måste komma in någonstans.
MAFA veckoförråd,
Skriv svar